Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
70
1

R43

Jag ska göra min första NE-deklaration, tillämpar förenklat årsbokslut. Ska jag i ruta R43 på NE-blanketten fylla i vad jag tror att jag kommer att betala i skatt under året inkl det som jag redan betalt? Jag har fått mer intäkter än i senaste prel deklarationen, och skatten jag betalat utifrån det är ca 21.5 %. Kan jag skriva 21.5 % av bokfört resultat?
Är det den vad som blir över efter skatt som jag fyller i på R47?
Toppskribent
1324
5
Nej så är det inte.

Utan här skall du beräkna hur mycket egenavgifter du skall betala.
Och eftersom egenavgifterna är olika beroende på  ålder resp hur mycket karens du har så har skm tagit fram 2 sk schablonavdrag.
högst 25% om du är betalar den höga egenavgiften. Och 14 % om du är född 1984 eller senare. Detta värde är ett ungefärvärde som skm kommer att justera till nästa års deklaration och det kan innebära efterskatt. Därför kanske 23% resp 14% är bättre så slipper man efterskatt nästa år.  Summan beräknas av R42.

Deklarerar du med bank-id så bockar man bara i på ett ställe och summan beräknas då automatiskt.

Hans
Medlem
70
1
Det jag blir förvirrad av är att det kallas avdrag. Egenavgifter är något jag betalar som bakas in i skatten jag betalar varje månad, eller? Men R43 verkar vara ett avdrag på 25 % som jag fyller i som gör att summan jag betalar skatt på blir mindre, stämmer det?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.