Fråga: Hur bokföra körning leasing bil

4
Jag har ett handelsbolag och vi har köpt in en leasingbil
Vi använder den endast i företaget
Min fråga: Hur bokför jag drivmedel och körning på bästa sätt
632
3
Du bokför bensinkostnaderna på 5611 och för en ordentlig körjournal, och ska ni undvika förmån så måste ju alla mil med.[br][br]Datum, till, från, antal mil, ärende bör finnas med. Kan vara smart att ha ingående och utgående mätarställning varje månad också.
4
Kan jag även dra av för körda mil?
1324
4
[quote author=regort link=topic=9016.msg39691#msg39691 date=1303917142][br]Jag har ett handelsbolag och vi har köpt in en leasingbil[br]Vi använder den endast i företaget[br]Min fråga: Hur bokför jag drivmedel och körning på bästa sätt[br][/quote][br][br]Vem betalar leasinavg. Bolaget eller du privat. [br][br]Hans
4
Bolaget betalar
1324
4
OK då skall ju hela bilen (skatt, försäkring ,underhåll osv) tas i företaget. [br]Bilen skall sedan eventuellt tas upp som tjänstebil i deklarationen om den används mer än 100 mil eller 10 ggr (en resa från hem till kontor räknas som en privatresa) per år privat. [br]Det är alltid viktigt att föra en körjournal när man har en bil i företaget. [br]Kom dock ihåg att det är lite speciella regler vad gäller moms som du får/inte får dra av.[br][br]Bensinen kan sedan hanteras på 2 olika sätt. [br]Antingen betalar du bensinen privat och du kan sedan dra av en summa skattefritt per mil. (tror det är 8-9:- men det får du ta reda på. Detta beror lite på drivmedel också)[br]Eller så betalar företaget bensinen.  Sedan tar du all bensinkostnad för hela året och dividerar med antal mil som bilen gått. Då får du milkostnad för drivmedel. [br]Sedan skall du ta 1.2 *mil * milkostnaden. [br]Och denna summa lägger du till på tjänstebilsdelen i deklaratioen.  [br][br]Om du inte kör 100 mil privat och inte använder den 10 ggr så drar du givetvis allt på företaget. [br] [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.