Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
4

Fråga: Hur bokföra körning leasing bil

Jag har ett handelsbolag och vi har köpt in en leasingbil
Vi använder den endast i företaget
Min fråga: Hur bokför jag drivmedel och körning på bästa sätt
Flitig skribent
632
3
Du bokför bensinkostnaderna på 5611 och för en ordentlig körjournal, och ska ni undvika förmån så måste ju alla mil med.

Datum, till, från, antal mil, ärende bör finnas med. Kan vara smart att ha ingående och utgående mätarställning varje månad också.
Nykomling
4
Kan jag även dra av för körda mil?
Toppskribent
1324
5
[quote author=regort link=topic=9016.msg39691#msg39691 date=1303917142]
Jag har ett handelsbolag och vi har köpt in en leasingbil
Vi använder den endast i företaget
Min fråga: Hur bokför jag drivmedel och körning på bästa sätt
[/quote]

Vem betalar leasinavg. Bolaget eller du privat.

Hans
Nykomling
4
Bolaget betalar
Toppskribent
1324
5
OK då skall ju hela bilen (skatt, försäkring ,underhåll osv) tas i företaget.
Bilen skall sedan eventuellt tas upp som tjänstebil i deklarationen om den används mer än 100 mil eller 10 ggr (en resa från hem till kontor räknas som en privatresa) per år privat.
Det är alltid viktigt att föra en körjournal när man har en bil i företaget.
Kom dock ihåg att det är lite speciella regler vad gäller moms som du får/inte får dra av.

Bensinen kan sedan hanteras på 2 olika sätt.
Antingen betalar du bensinen privat och du kan sedan dra av en summa skattefritt per mil. (tror det är 8-9:- men det får du ta reda på. Detta beror lite på drivmedel också)
Eller så betalar företaget bensinen.  Sedan tar du all bensinkostnad för hela året och dividerar med antal mil som bilen gått. Då får du milkostnad för drivmedel.
Sedan skall du ta 1.2 *mil * milkostnaden.
Och denna summa lägger du till på tjänstebilsdelen i deklaratioen. 

Om du inte kör 100 mil privat och inte använder den 10 ggr så drar du givetvis allt på företaget.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.