AB eller HB?

1
Ska starta en verksamhet med uthyrning av badtunna och bastu på en flotte. Vi är två personer som kommer driva denna verksamhet vid sidan av våra heltidsjobb.

Vi kommer att gå in med ca 80 000:- var för köp av flotte,badtunna,bastu,motor mm.

Har läst på om handelsbolag och aktiebolag men blir inte klok på vad som passar oss bäst.

Första tanken var handelsbolag eftersom att det inte är någon stor risk med verksamheten och för att vi är två personer, därav ej enskild firma. Som jag förstår det kan vi då även redovisa en gång per år och inte varje månad.

Någon som kan ge mig klarhet i denna fråga eller peka på vad som ska avgöra beslutet i frågan?
26
Först, i all verksamhet föreligger risk och oavsett hur liten man bedömer den att vara skall man nog planera därefter. Ett AB binder minst 50 papp och aktiekapitalets användning är ganska kraftigt reglerat men en smäll ruinerar en inte. I ett HB är bolagsmännen solidariskt skyldiga vilket betyder att en av er kan få stå för hela smällen! För att få ett riktigt bra svar på Din fråga, ta affärsiden, budgeten m.m., etc, o.s.v., till en affärsjurist pröjsa 1000-1500 och få ett professionellt utlåtande. Hadé och Lycka till på sjön! :-D ;)
1324
2
Du skriver [quote]Som jag förstår det kan vi då även redovisa en gång per år och inte varje månad.[/quote] Antar att du här pratar om momsredovisningen. Här kan man välja årsvis, kvartalsvis resp månadsvis. Vid dom 2 sista så redovisar man den verkliga momsen och får sedan betala in/får tillbaks direkt. I årsalternativet så betalar man en beräknad moms varje månad. All återbetalning sker långt efter deklarationen. Och om ex ni skall starta ett bolag med inköp för 80000:- så har ni där en moms på 20 000:- . Vid årsvis momsredovisning får ni då ligga ute med dom pengarna i kanske 1-1 1/2 år. Om ni istället har kvartalsvis (som jag föredrar) så får ni tillbaks pengarna ganska snabbt. Att sedan redovisa kvartalsvis bör ju inte vara någon större börda. Ni MÅSTE ju ändå se till att ha en uppdaterad bokföring. Den kan man ju inte göra årsvis utan mer minst veckovis (skm kan göra en revision när som helst och vill då se redovisningen). Och har man en uppdaterad redovisning så är momsrapporten 5 minuters jobb 4 ggr per år om man har ett bra bokföringsprogram. Sedan att idag ha ett HB när man som er ändå stoppar in 80 000:- som sedan kommer att investeras i inventarier har jag svårt att förstå. Hans
720
[b]hfohrman skrev:[/b] [quote] Vid dom 2 sista så redovisar man den verkliga momsen och får sedan betala in/får tillbaks direkt. I årsalternativet så betalar man en beräknad moms varje månad. All återbetalning sker långt efter deklarationen. [/quote] Det stämmer bara om man talar om enskild firma eller AB. Eftersom ett HB inte är ett skattesubjekt kan man inte heller påföra en preliminär moms inbakad i F-skattdebiteringen eftersom handelsbolaget inte betalar någon skatt. ett HB som redovisar moms 1 gång per år gör det i en vanlig momsdeklaration den 12/2 året efter räkenskapsåret och ska man då ha pengar tillbaka så kommer de i mars månad. Men oavsett, man får ju ändå vänta på att få pengar tillbaka långt längre än om man redovisar var tredje månad
1324
2
OK. Var ju bra att veta. Nu vet jag ju inte hur det är i ett AB. Men kan man ha årsmoms på samma sätt som i ett HB? Ok i ett AB finns ju en typ av f-skatt så där antar jag man får betala momsen i förskott måmadsvis om man har årsredovisning om den nu finns. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.