Lagervärdet höjer överskottet?

28
Jag blir helt tokig.

Avslutade min bokföring och det visade sig att jag hade ett överskott på 70tkr.

Efter att jag hade knappat in lagervärdet vid årets slut (som blev 50tkr) så blev mitt överskott helst plötsligt 120 tkr.

Ska man verkligen skatta för sakerna man har i lagret?

Blir helt tokig. Då skattar jag väl 2 gånger? För nu när jag säljer dessa varor under 2011 så kommer jag även betala skatt på det.

Vore OTROLIGT tacksam om någon kunde förklara hur det hela fungerar.
1073
139
Nej, du skattar inte två gånger. Det är så att när du köpt varor så har du debet-bokfört det på ett 4xxx-konto, alltså har du bokfört det som en kostnad. När du nu lagerbokför det du inte sålt, så minskar du (krediterar) en del av den tidigare bokförda kostnaden och bokför den som en tillgång (debeterar ett lagerkonto). Resultatet ökar alltså vid lagerbokföringen genom att en tidigare preliminärregistrerad kostnad minskas till sitt rätta belopp.
28
Tack så hemskt mycket för ditt svar här i tråden :) Jag förstår hur du menar, men om vi utgår ifrån detta exempel: Jag startar min enskilda firma i slutet på året, och sätter in 100 tkr i företaget. Jag handlar varor för alla dessa 100 tkr och säljer ingenting. Då är mitt överskott 100 tkr vid årets slut eftersom jag har 100 tkr i lager? Eller?
1324
2
Nej så är det inte. Du startar ditt bolag och sätter in 100tkr. Du handlar sedan varor för dessa 100 tkr. Och bokför dom mot ett 4xxx konto. Om du nu tar en resultatrapport så har altså företaget gått med 100tkr i förlust. Sedan inventerar du och ser att du har 100tkr i lager. Så därför går ditt företag +-0:- . Och balansräkningen ger 100tkr i lager och balanseras med 100tkr på eget kapital (företagets skuld till dig). Hans
28
Okej, då förstår jag. Tack Hans!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.