Enskild firma - betala skatt på vinst?

8
Hej!

Har en enskild firma med boslutsdatum i dec. Det är en liten firma som jag driver som hobby. Jag bokför själv och ska ge mig på ett förenklat bokslut. Totalt sett kommer jag att landa på ett litet antal fakturor och med en vinst på 10.000 kr.

Jag betalar inte in någon preliminär skatt. Min fråga är nu hur och när jag ska betala in skatt på vinsten (10.000)?

Gröngöling så var gärna övertydliga 🙂
1073
139
Du ska deklarera för din verksamhet i inkomstdeklarationen som varje år inlämnas i början av maj. Det som hände under 2010 skulle då deklarerats för en månad sedan. I och med inkomstdeklarationen fastställs hur mycket total skatt du ska betala för året och som underlag ingår då hobbyverksamheten tillsammans med lön från anställning, räntekostnader osv. Om du är skyldig skatt är då det mest lönsamma att betala den snarast möjligt.
8
Första deklarationstilfället blir i maj 2012 då det är en nystartad firma. Om jag förstått det rätt är att om bokslutet i december, i år visar på en vinst kan jag då betala in skatten på vinsten direkt i januari 2012 och vara lugn fram till maj då jag ska deklarera?
1073
139
Hur mycket skatt du är skyldig kommer du inte att veta bara utifrån din vinst i verksamheten, det beror på en massa andra saker. Ifall skatteskulden är över 20.000 ska den betalas innan början av februari för att undvika ränta, annars innan början av maj.
8
Tack för svar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.