Skattekonto

16
Hej,har en enskild firma och har betald till skattekonto extra 40.000kr för framtida skatt. Jag ska betala F-skatt ca 5.000kr per månad,men jag får alldrig någon inbetalningsavi från skatteverket,de tar 5.000kr per månad från min skattekonto. Hur ska jag bokföra detta?. Jag måste ju redovisa i min bokföring att jag har betald F-skatt.Tackar för hjälp.
1324
2
Detta med skattekontotot kan man ju hantera på lite olika sätt. Problemet är ju dock att skattekontot i en enskild firma är samma som det privata skattekontot. dvs får du ex tillbaks pengar från föregående års deklarataion (vilket ju är en privat angelägenhet) så sätts pengarna in på skattekontot. Men dom 2 sätt man kan använda. Bokföra skattekontot som ett företagskonto = konto 1630 och sedan bokföra allt som händer på kontot. Skulle du sedan betala efterskatt eller få tillbaks skatt från föregående år får man bokföra det som egen insättning/eget uttag. eller Se skattekontot som helt privat. dvs när man sätter in pengar på det bokförs det som "eget uttag" och när man sedan skatteverket drar f-skatten bokför man det som "egen insättning". Förvisso om man sätter in pengar på skattekontot 11 feb för att skm skall dra samma summa som f-skatt (eller moms) den 12 feb så bokför man direkt och skiter i att det mellanlandat på skattekontot. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.