Frågor - ansökan om F-skatt, expansionsfond m.m.

1
Hej!

Jag och en vän till mig har precis startat ett handelsbolag och vi vill gärna att allt blir rätt från första början. Tänkte därför ställa lite frågor till de bättre vetande på det här forumet. Har skickat mail till skatteverket men de har nu dröjt två veckor med att svara och mitt tålamod är slut!

Är tacksam för alla som kan svara på alla eller någon av mina frågor =)

Vårt bolag kommer ägna sig åt event- och klubbarrangemang samt produktion av film/video. Vi kommer exempelvis driva nattklubbar, arbeta som DJs samt producera reklam- och musikvideor för olika företag. I djungeln av SNI-koder har jag kommit fram till att 93 290 och 59 110 bäst beskriver denna verksamhet. Kan det stämma?

Båda personerna i företaget innehar heltidsanställning på annat företag. I handelsbolagsavtalet har vi beslutat om att all vinst som görs i handelsbolaget, åtminstone till en början, ska stanna i företaget och användas för framtida projekt. Jag undrar därför hur man gör detta på bästa sätt? Vi vill alltså allra helst inte behöva ta ut någon beskattningsbar personlig vinst. Jag har tittat på möjligheterna med expansionsfond och den lägre skatt man då får, kan det vara en lösning?

Slutligen; jag har förstått att det normalt är delägarna som taxeras enskilt för bolagets inkomster, men kan man få en F-skattsedel för bolaget istället?

Som sagt, ytterst tacksam för alla former av svar =)

/Sköld
2066
22
I ett HB får du en F-skattsedel för företaget, men ni som privatpersoner kommer ändå att bli beskattade för vinsten/överskottet. Det går att skjuta på det med diverse olika konstruktioner, men idag hade jag startat ett AB istället - där har du precis det du efterfrågar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.