Bra affiliate-program att bli kund i?

7
Hej!

Så fort man söker på affiliate så hittar man bara program som ger bra provision osv... Men jag skulle vilja marknadsföra min webbutik genom ett sådant. Någon som har tips om en bra firma?

För övrigt, tror ni på den idén? Jag börjar tröttna på att köpa annonsplatser som kanske ger något någon gång och med det har man ju full koll på kostnaderna.
3
Hej Vad har du för webbutik?
338
25
Du kan kolla med http://www.double.net/sv/ De är lite billigare att starta med än t ex Tradedoubler och du kan säkert slippa startkostnad m.m eller få sänkt om du säger att du måste testa. Det finns många affiliate program men de flesta kan inte ens leverera 10 klick/månad. Annars brukar [url=https://adwords.google.com/um/]Google Adwords[/url] vara en av de bättre sätten att annonsera på oavsett vilken typ av produkt man har.
355
1
Om det gäller att få ditt varumärke att synas kan affiliate vara en bra idé men jag skulle inte rekommendera det för att synas på google. Problemet är att ett affiliateprogram oftast döljer din domän och gör så att affiliateprogrammet tar all uppmärksamhet när det gäller produkten. Sedan tar de en del av provisionen. Nej skall du synas är adwords eller länkning på andra sidor bättre. Skicka nyhetsbrev eller skriva blogg kan också vara ett bättre sätt.
20
Jag har kontaktat Double och Tradedoubler. Tradedoubler sa att vi var för små, att de bara samarbetar med större partners, Double däremot ville ha 2995kr i startavgift och 995 kr per månad när man binder avtal för 12 mån. Jag har inte svarat eller bestämt mig än, men det känns för dyrt med en månatlig kostnad på 995 kr för att jag ska våga chansa, och dessutom binda sig. Om det då är som du säger att man bara får 10 klick så är det ju verkligen inte värt det. Det beror väl kanske också på hur generös man är med ersättningen till publishers som får välja vilka annonser de ska visa. Jag mottager gärna feedback från någon som redan har provat.
www.funkystore.se
338
25
Double kan säkert generera mer än 10 klick/månad men problemet när vi annonserade hos dem så hade vi en budget på 10000kr/månad och de kunde inte leverera så många klick. Det gjorde att våra klick blev dyrare än vad vi räknat med. Adwords var mycket bättre för oss. Räkna på det. Låt säga att du marknadsför ert företag i 12 månader med en budget på runt 3000kr/månad och ni erbjuder 1kr/klick. 995kr försvinner i månadskostnad + startavgift 2995kr/12 månader = 250kr 2000 klick kostar då 3250 = 1,60kr/klick Ledsen för lite rörig matte :) inte illa men sen ska man ha med sig att många sitter och klickar på dessa annonser för hjälp andra att tjäna pengar, så det behöver inte betyda att det är rätt besökare. Jag hade isåfall bett om att få testa utan startavgift och lägre månadskostnad.
117
Jag får nog hålla med att AdWords känns som en bra kanal om du inte har massvis av pengar att lägga på detta. Har annars funderat på vanlig sökmotoroptimering för att få upp din webbsajt i sökmotorerna? Kostar lite på vägen dit, men du kan bestämma lite själv hur mycket du vill lägga på det. /Johan
11
[quote="janeo" post=40720]Annars brukar Google Adwords vara en av de bättre sätten att annonsera på oavsett vilken typ av produkt man har.[/quote] Håller med, Adwords fungerar till nästan vad som helst. Däremot så är det kanske en dyr lösning om man är ute efter långsiktig marknadsföring - mycket dyrare än vanliga affiliateprogram. Sökmotoroptimering är ju att föredra om man vill synas på Google långsiktigt, alltså på den organiska söklistan som visar "riktiga" resultat när potentiella kunder söker på dina sökord. Precis som Johan skriver så kostar ju även detta, men med sökmotoroptimering har du fördelen att synas på Google konstant, utan att betala per klick!
Läs vår SEO blogg om hur du kan synas på Google !
822
48
OT - Jag förstår att ni vill prata om seo men nu håller vi oss till ämnet grabbar ;) [b]Bra affiliate marknadsföring[/b] Vi har testat en rad olika affiliate program. Bland annat Double, Zanox, Affiliator och IQMedier. För oss passade det inte riktigt men vi har och andra sidan inga direkta produkter vi själva säljer vilket gör att det blir rätt dyrt att köpa klick. Har man däremot en produkt man säljer och kan få sajtägare att lägga upp ens annons via ett affiliatenätverk och bara betala per såld produkt, då borde det vara riktigt bra. Då kostar det bara om man får en vara såld. Ja förutom eventuella startavgifter och månadskostnader som affiliatenätverket tar. De får ju inte vara för höga. [b]Här är några fler affiliateprogram:[/b] AdTraction Commission Junction Rekommenderas EuroAds Känner inte själv till dem mer än till namn men kan vara värt och slå dem en signal och se vad de kan hjälpa till med. Kontakta flera och se vilka som känns bäst :nicka
8
Hej! Jag har vart publisher i Double.net, Adtraction, Wordon, Euroads, Affiliator, IqMedier. [b]Double.net[/b] - har levererat helt ok, även om de vart lite halvseriöst bemötande. Avtalade bort alla fasta avgifter. [b]Adtraction[/b] - Mycket seriöst bemötande och bra leverans. Har vart villiga att sänka sin provision när programmet växt vilket vart mycket uppskattat. Bästa programmet vi kört. [b]WordOn[/b] - Har levererat låga nivåer, men de är förhållandevis nya och har i övrigt vart bra att ha o göra med. [b]Affiliator-[/b] VARNING! Utan tvekan den mest oseriösa aktören. Vi åkte på 5000/mån fast avgifter med löjligt låg försäljning. Det kostade oss betydligt mer per order i marknadsföring än vad vi tog betalt. Omöjliga att ha o göra med / säga upp avtal. [b]Euroads[/b] - Dålig leverans och engagemang. [b]IQMedier[/b] - dåliga i sverige, bra i danmark. Observera att detta är min upplevelse och tankar. Det kan säkert skilja från fall till fall och vem man har som kontaktperson på de olika företagen. Om jag var dig och bara skulle välja ett program skulle jag ta Adtraction. Jag skulle inte acceptera fasta avgifter. Min erfarenhet är att nätverk som inte kan leva upp till vad de lovar tar fasta avgifter. Implementeringskostnader borde vara engångskostnader isf om något, men det tycker jag är oacceptabelt också.
7
Toppensvar okipower, precis vad jag var ute efter! SEO jobbar jag på och syns ganska bra. Är inte intresserad av det här i det syftet utan för att öka försäljningen. En del annan annonsering som AdWords och andra annonser. Men har insett att den bästa källan för nya kunder är kunder som rekommenderar varandra och då kan det vara bra att vara med i ett affiliate program tänkte jag. För att uppmana bloggande kunder att skriva mer och kanske annonsera, vad tror ni om det? Det där med fasta avgifter och startavgifter ska man aldrig acceptera tycker jag! Gjorde just ett plattformsbyte och bytte i samma veva betallösningar. När jag började låg sammanlagda startavgifterna på runt 10', slutade med 500kr så det gör absolut att förhandla bort. Så för att det här ska vara intressant ska det ju vara provisionsbaserat så det är riskfritt.
8
Bra förhandlat! Jag är av precis samma erfarenhet. De flesta priser går att förhandla ner, om inte hos den ena, så hos den andra leverantören. Med lite finess är det inte dumt att låta dem spela ut varandra. Gällande din andra fråga, att motivera bloggare och andra hemsidesägare att skriva mer och få provis genom affiliate nätverket så har jag delade erfarenheter av det. Det har vart svårt att gå på bloggare och direkt försöka övertyga dem att gå med i nätverket (fylla i krångliga formulär etc). Jobbet som jag lagt ner på det har inte vart värt besväret. Däremot har det fungerat bra att först etablerat en kontakt, vara extra schyst i början, själva tracka försäljning och ge dem ersättning (i form av lön), för att sedan fasa över dem i ett affiliatenätverk. Här man man även jobba med t.ex. FrilansFinans. Då kostar det 6kr extra men det kan man generellt räkna hem i sänka bokföringskostnader enl. min erfarenhet. (De hanterar hela din löneadministration och du får en faktura). Not. för att ens lägga ner tid på det ska bloggarna vara av lite dignitet. En annan sak du kan jobba aktivt med är att ligga på affiliatenätverket, etablera en god kontakt och se till att ert/ditt program är med i så många utskick som möjligt. Om ni har hög konvertering, se till att få egna utskick. Lycka till!
3
www.realisera.net Kostnadsfritt samarbete och endast provisionsbaserat! Testa det ;)
64
11
Jag hade satsat på Google Adwords men jag rekommenderar även starkt att du [url=http://www.itbmedia.se/tjanster.asp?ID=2]sökmotoroptimerar Din hemsida[/url]. Du kan anlita ett proffs för detta, exempelvis oss, men det finns även en hel del saker du själv göra. Googla på SEO så får du massor av tips...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.