Skatt uthyrning av villa

48
Hej I dagsläget hyr jag ut en villa till 4 personer för ett fast pris på 8000 per/månad, då ingår vatten/el och sophämtning. Vinsten är minimal då elräkningen är relativt hög. Eftersom jag enbart hyr ut den ungefär 6-7 månader per år så känns det knepigt att låta dom fixa med vatten/el och sophämtning för den tiden. Men finns det risk att man behöver skatta mer då man får in ca 50000 i hyresintäkter per år, även fast man kan visa upp de kostnader man har som el & vatten. Skulle det vara bättre om man tog ut 4000 i månaden istället och låter de som hyr stå för alla andra kostnader?

Jag hyr ut villan som privatperson, fastigheten är ej en näringsfastighet eller vad det kallas...

tacksam för svar

mvh
Johan
394
1
Ja,det förmånligaste är om hyresgästerna själva svarar för de verkliga vatten/el och renhållningskostnaderna. Du kan ju utifrån räkningarna få fram deras andel. Klipp från skatteverket: [i]Hyran som hyresgästen betalat till dig är en skattepliktig intäkt och beskattas som inkomst av kapital. Du ska redovisa ersättning som du fått både i kontanter och i annan form. Om hyresgästen, efter överenskommelse med dig, har målat, tapetserat, reparerat eller liknande, ska värdet av arbetet tas upp som intäkt. Om hyresgästen åtagit sig att svara för exempelvis el eller telefon, och du fått en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp ersättningen som hyra. Har du fått en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra. Från hyresintäkten får du göra två schablonavdrag. För varje småhus och ägarlägenhet får man göra avdrag med 18 000 kronor och 20 % av bruttointäkten (hyresintäkt före avdrag). Detta gäller oavsett hur många som äger huset eller lägenheten. Avdraget får inte överstiga hyresintäkten. Du får inte dra av dina verkliga kostnader även om dessa varit högre. Detta innebär exempelvis att du inte får göra avdrag för utgifter som du har haft för reparationer, även om utgifterna har orsakats av uthyrningen.[/i]
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.