Uttag av egna varor, ett gissel av dess like.

9
Hur sköter ni uttag av varor?

Om jag gör uttag av kontanter (ex 1000🙂 så bokför jag mot egna uttag och förtagets skuld mot mig som ägare minskar, inga konstigheter.

När det kommer till varor, ska jag bokföra mot marknadsvärdet och därmed lägga det som en intäkt.

Exempel nedan.

2011 (egna uttag): 11 000
2611 (utg moms 25%): 1000
3011 (Momspliga uttag 25%): 4000
3054 (Varuförsäljning momsfri): 6000

I detta fall så innebär det att det blir en intäkt mot företaget. Vilket känns helt galet.

I mitt fall kan jag både som privatperson och företagare köpa in varorna för samma inköpspris, men valt att köpa in allt via företaget för enkelhetens skull.

Hur löser ni uttag av egna varor och gör ni det mot marknadspriset? Jag kan i princip ge rabatterade priser mot enskilda kunder men inte mot mig som ägare för varor som jag köper in.

Tacksam för alla synpunkter.
1073
139
Att varuuttaget bokförs som en intäkt är inget konstigt. Det som händer är att resultatet i enskilda firman ökar och därmed ökar den skatt du som privatperson blir skyldig att betala. På motsvarande sätt blir det när du t.ex, bokför bilersättning mot egen insättning. Den bokförs som en kostnad vilket innebär att enskilda firmans resultat blir lägre och därmed minskar den skatt du som privatperson blir skyldig att betala. Vad som bokförs som intäkter resp kostnader är det som styr hur mycket skatt som ska betalas från firman, bokföringen av egna uttag och insättningar har ingen påverkan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.