Senaste inläggen

Använda sig av en praktikant

Jag skulle behöva en webbapplikation byggd och har funderat på att ta in en praktikant från en utbildning och låta detta bli ett projekt. Min fråga är om man får lov att göra det när man inte har några lokaler att sitta i eller har möjligheter att anställa alls efter att uppdraget är slutfört.

Anledningen till att jag behöver en stud...

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker seriöst säljbolag/säljare för uppdrag

Som jobbar med försäljning av annonser m.m. Skicka mail till danielkarlsson630@hotmail.com för mer info!

Kategori: Söker/eftersöker

Servicefinder bra eller dåligt?

Jag hörde om servicefinder men är osäker på alla dessa internetföretag. Inte lätt att veta vad man ska tro..

Har någon här inne erfarenhet av företaget?

Kategori: Allmänt

Vilket kontonummer ska jag använda?

Hej, är det någon som vet vilket konto jag kan bokföra besiktning av en släpkärra på. Kan jag använda 5690 Övriga kostnader för
transportmedel eller är det något annat som är mer korrekt?
Tacksam för svar

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fritt eget kapital

Nu närmar sig årsbokslut för mitt AB.
Och därmed snart dags att bestämma aktieutdelningen.

Vad får man räkna in i vinsten?
Närmare bestämt vad är det egna fria kapitalet?
Moms som man är skyldig staten, har 3 månaders enligt kontantmetoden, och ska betalas in januari får det räknas in?
Antar att man inte f...

Släpvagnstillbehör riktat mot olika yrkesgrupper

Med tanke på hur företag kostar på att inreda sina företagsbilar för att fungera som mobila verkstäder så måste det ju finnas liknande marknad till släpvagnar.
Bör ju vara smidigt att kunna hänga av "verkstaden" när man gör kväll..

Det finns ju en hel del olika yrkesgrupper som använder släpvagnar dagligen, men inga direkt pra...

Kategori: Affärsidéer

Lettiskt microbolag

Jag har ett svensk AB, som hyr ut mig som hyrläkare. Har omsättning runt 800-900k per år, nästan inga utgifter, behöver inte ta ut speciellt mkt i lön, om jag kunde ta ut stor andel i utdelning, som jag dock inte kan. Stötte på lettiskt microbolag som så mkt annat lät perfekt med enbart 9% skatt inkl soc avgifter. så länge omsättningen är under 100...

Nätverk och uppdrag via Facebook

Hej,
Är det någon som känner till om det finns någon grupp/nätverk på Facebook där köpare och säljare inom olika tjänsteområden kan hitta varandra? Själv arbetar jag med olika tjänster inom bl a administration på distans och vill gärna komma i kontakt med fler uppdragsgivare.
Tacksam för alla tips och förslag.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Minus tecken i skattedeklarationen

I september månad hade vi ingen försäljning när köparen är skatteskyldig, dvs. omvänd skatteskyldighet, men vi bara skickade en kredit faktura till en kund. Hur ska jag redovisa beloppet i skattedeklarationen?

Får man sätta ett minus framför beloppet i ruta 41??

Tack i förväg,
Hazar

Man och hustru med varsin enskild firma, konstigheter?

Halloj!

Ett par frågor här, hoppas dem hamnat under rätt forumtopic.

Jag driver enskild firma sedan ett par år som fotograf, och nu är hustrun på gång också med att starta sitt egna företag inom design. Jag ser det som troligt att jag framöver kommer att behöva anlita henne emellanåt för hennes expertis, är det något m...

Reseersättning för konsult

Om jag har ett eget aktiebolag där jag hyr ut mig själv som konsult och har kontoret hemma (men arbetar sällan därifrån) - får jag då betala ut reseersättning till mig själv för resor mellan hemmet och kundens kontor? Har det betydelse hur långa uppdragen är?

Jag antar att varenda konsultande egenföretagare har stött på frågan men ja...

Del av omsättningen till välgörenhet

Jag hade i marknadsföringen lyfta fram att jag donerar en del av tjänade pengar till välgörenhet, men jag vet inte vilket "mått" jag ska sätta.

Vad tror ni skulle vara bäst; en viss procent av omsättningen, en viss procent av vinsten eller en viss minimisumma per avslutad affär? Eller nåt annat?

För att det ska synas a...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bli återförsäljare för utländsk generalagent

Hur blir man återförsäljare för en utländsk generalagent om man bedriver verksamheten i Sverige?

Kategori: Företagande över gränserna

Debiteringshöjning = lönehöjning ?

Hej

Jag är konsult. Räknas en debiteringshöjning som en lönehöjning? Jag har bytt uppdrag och nu debiterar firman jag jobbar för mer än förra uppdraget. Jag har dock samma grundlön, och samma procentsats av rörlig lön osv. Med andra ord får jag mer i lön tack vare debiteringshöjningen men inga förändringar i grundlön och procentsats...

GroupOn / LetsDeal för företagstjänster/produkter

Jag vet inte om detta är rätt forum? Om inte får moderatorn gärna ta bort inlägget.

Efterlyser alltså en tjänst likt GroupOn / LetsDeal för företagstjänster och produkter. Allt från kontorsmaterial, bläckpatroner, lokala städtjänster till mjukvara, webbtjänster och julbord/massage/gymkort/presenter för personalen.

Jag...

Kategori: Affärsidéer

Utmaning till kreativa och idérika företagare-affärssystem

Hej alla glada!

Vi är ett team som brinner för det vi gör. Vi utvecklar ett affärssystem för SMB segment i Sverige inom verksamhetsstyrning. Vi vänder oss till er för att vi behöver hjälp.

Vår idé är att skapa ett mobilt system som effektiviserar de flesta företagsprocesser och som är både tillgänglig och snäll mot pl...

Kategori: Feedback

Söker & erbjuder uppdrag - Telemarketing

Tänkte berätta lite kort vad vi sysslar med samt vad vi eftersöker/erbjuder.

ITia är ett telemarketing & IT företag.
Vi säljer olika IT-tjänster som vi själva utvecklar, allt från hemsidor, e-system, servrar, växlar, leads för callcenter mm.

Nu söker vi efter en återförsäljare som vill ha ett nytt uppdrag från o...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp med ett företagsnamn

Jag ska starta en enskild firma som ska laga och sy nya inreden till bilar, båtar, husvagnar mm.
Nu går jag hela dagarna och funderar på ett bra och enkelt namn på firman men jag kommer inte på något.
Kan någon hjälpa mig??

Kategori: Feedback

Hur mycket jobbar ni?

Hej!!

Hur många timmar i veckan jobbar Ni egna företagare??
Har ni koll? Om ni räknar in kvällar och helger?

Jag själv jobbar 9-10 timmar/dag + lite timmar på helgen.
Skriv i tråden och berätta.
MVH Tony S

Skattefråga lön

Jag har idag en anställning som ger mig ca 30 000 kr netto per månad.
Jag har dessutom ett företag som drar in ca 50 000 kr (efter utgifter) per månad, jag tar inte ut någon lön ur företaget.
Min fundering är hur jag ska kunna ta ut dessa pengar ur företaget på billigaste sättet? Jag tar redan ut maxutdelning enligt 3:12 regler varje...