Senaste inläggen

Bokföring för e-handel?

Hej Jag jobbar med utveckling av webbshoppar och undrar vad ni har för råd kring leverantör av bokföringen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vilken e-handels plattform utan licenskostnad är bäst?

Utvecklar och designar webbshoppar i framförallt Magento, prestashop, Übercart, opencart och oscommerce. (har olika utvecklare).

Vilken plattform tycker du är bäst och varför? (behöver inte vara de jag nämnde)

Kategori: E-handel

Hur arbetar butikschef med redovisning?

Hej!

Det kanske inte är riktigt rätt tråd detta! Men jag försöker ändå, så får jag se om någon här inne kan svara!

Jo, jag studerar och har två frågor angående

1.Hur arbetar man med redovisning i större företag, vem gör vad?. tex, (butikskedja)

2.Hur arbetar butikschefen med redovisning?

Ltd med Kommanditbolag istället för Filial...?

Någon som vet hur komplementären beskattas i ett KB om komplementären i sin tur ägs av ett Ltd-bolag som är lokaliserat i utlandet/UK? Ltd-bolaget sin tur driver ingen verksamhet och har inga intäkter på sin hemort utan är vilande. All pengar som kommanditbolaget tjänar härrör från Sverige. Hur beskattas komplementären som är en juridisk person vad...

Hur bokföra försäljning av näringsfastighet?

Jag undrar lite hur man ska bokföra försäljning av näringsfastighet, jag har alla konton jag ska bokföra på förutom vilket konto jag ska bokföra de pengar vi fick kontant i vinst vid försäljningen, dessa pengar sattes in på ett privat konto och inte på 1930 vilket jag annars bokför på. Jag ska alltså bokföra in en viss summa i debet men vet inte vi...

Friskbonus minskar sjukfrånvaro kraftigt

En friskbonus till alla som inte hade några sjukdagar ledde till en halvering av sjukfrånvaron bland äldrevårdspersonal.

Det är anställda inom äldrevården i Billunds kommun i Danmark, som fått erbjudandet om en extra bonus på 4 000 kronor. Det gäller alla som inte har någon sjukdag under ett helt år. Den som inte har någon frå...

Kategori: Nyheter

VMB För handel med begagnat

Får myror i huvudet....
Är tacksam för svar, håller som bäst på att starta egen enskild firma, testat Visma Enskild firma, bland annat,som bokföringsprogram.
Kommer mestadels köpa in begagnat från secondhand, auktioner mm, dvs, lite större poster, där varorna inte är prissatta per/st, utan i klump, nu säger supporten på Visma spcs att...

Inköp av dator/belopp

Hej,

Det är en fråga som jag försöker få klarhet i. Har varit i kontakt med skatteverket men dom är luddiga i sina svar.

Det jag undrar är:
Har fått in en faktura som är 13 000 ex moms, hur mycket utav det beloppet kan jag handla en dator för?

Har hört att jag kan handla för hela beloppet och att...

Kategori: Inköp

Betala svensk moms när man varit bosatt utomlands

Jag har varit bosatt i USA i snart 9 månader. Jag har gjort lite ströjobb med Svenska kunder medan jag varit här och har köpt lite inventarier som jag behövde.

Jag åker hem i December (efter 10 månader), hur funkar det då med tull? Ska jag betala moms på sakerna jag köpte här i Mars?

Räknas det inte som import bara om...

Socionom, psykolog som vill vara med och bygga upp ett HVB hem

Hej!
Jag är snart färdig behandlingspedagog och har även varit familjehem och jourhem till över hundra ungdomar, familj med diverse psykosocial problematik i Stockholm område. Har länge haft iden att starta ett mindre HVB-hem (eller transit boende om det är ensamkommande) för ungdomar men i ett familjeliknade miljö, alternativt ett skydd...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur bokföra inköp av laptop och mobiltelefon

Hej!

Jag är ny här och har precis startat min enskilda firma. Spännande 🙂
Kommer med en presentation senare

Jag har gjort en del inköp. Hur bokför jag köp av laptop och mobiltelefon. Inte förstått detta med direktavskrivning..

Tacksam för hjälp!

Uppdragstagare

Kan man låta folk jobba som uppdragstagare i ett städföretag istället för att anställa dem?

Kategori: HR - Personalfrågor

Turnering för rullstolsbundna, förolämpande?

Hej

Jo det är ju så att jag driver ett aktivitetscenter med en aktivitet som inte lockar till sig rullstolsbundna eftersom någon som är rullstolsbunden har inte en chans mot någon som inte är det.

Min fundering är så att jag vill anordna en turnering för rullstolsbundna (vi brukar anordna turneringar).

...

Kategori: Allmänt

Försäljning som privat person? (AKUT)

hej...

vet inte om denna tråden ligger rätt ..

men hoppas på att någon kan hjälpa mig ..

kan man sälja saker som en privat peron när man ha företag?

man skrivet ju kvitto och sen bokför man de ..

tänkte fall man kan lägga ut saker på tyo blocket och sälja de ?

...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Revisionsfrihet - många väljer bort revisorn enligt ny rapport

Sedan revisionsplikten för mindre aktiebolag avskaffades i november 2010 har nu drygt 34 000 bolag valt bort revisorn, enligt en rapport från branschorganisationen Företagarna.

Under senare tid har det även kommit fram flera rapporter som visar en kraftig ökning av antalet nya företag och särskilt gäller det nya aktiebolag. Kombinati...

80 procent av medelstora företagen vill växa men hindras

Möjlighet att hitta rätt personal, lagar och regler samt finansiering. Dessa tre faktorer påverkar ett företags möjlighet att växa. I en ny undersökning från Tillväxtverket visar det sig att tre av fyra svenska småföretag och 80 procent av de medelstora företagen vill växa, men stöter på hinder för att kunna göra det.

Vad r...

SÖKES FLERA PROGRAMMERARE / DESIGNERS

Hej,

SMEkonsulterna, söker nu dig som frilansar eller vill frilansa som webb/Prog/designer.

Arbetet innebär att du som designer/programmerare kommer att sitta på ditt ställe och programmera enligt våra önskemål, och till huvudsak kunna hantera mobilanpassade hemsidor.

Vi har ett par stora projekt på gång...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföring av liten enskild firma med dagskassa

Godmorgon.

Jag driver ännu inte detta företag, Utan har fört bokföring i förberedande syfte för att lära mig.

Jag räknar med en dagskassa på 760 ink moms * 24 dagar.
Har en hyra på 3000 + moms.
Förbruknings varor 1000 + moms.
Och en anställd med 20000 kr lön och får där nystart bidrag.

Bokföring preliminärskatt, moms etc

Hej
Får av någon anledning inte sökfunktionen i forumet att fungera, så jag ber som ursäkt ifall frågan redan besvarats otaliga gånger (peka mig gärna i rätt riktning isf)

Jag har AB och bokför enligt fakturametoden.
Har inte riktigt förstått hur jag ska bokföra preliminärskatten.

Är det så att jag borde...

Bokföring av medlemsavgift (och serviceavgift)

Hej
"Jag" har gått med i en företagarorganisation och har betalat en medlemsavgift (ej avdragsgill) och en serviceavgift (avdragsgill).

Tänkte bara kolla ifall medlemsavgiften räknas som en löneförmån eller liknande och måste tas upp i skattedeklarationen som sådan (eftersom den är "personlig")?