Senaste inläggen

Driven partner sökes

Hej!

Har tidigare erfarenheter från att driva företag med kompisar som inte är det bästa alternativet från min erfarenhet. Därför väljer jag att söka efter en person på denna sida

Söker en ung person som är grymt driven och har erfarenheter att jobba med sälj.

Vi kommer vara en återförsäljare av massa o...

Kategori: Söker/eftersöker

Vinst i HB

Hur skall man "lättast" räkna ut vinsten i ett HB månad för månad så att man inte tar ut för mycket i eget uttag?

Vi är ett nystartat (genom ett övertagande, d.v.s. en inarbetad rörelse)HB sedan 2 månader tillbaks. För att inte ta ut för mycket i t.ex. Eget uttag, så måste man ju ha en god överblick på HB:ets ekonomi.

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker agenter och företag med produktion i Kina

Hej!

Vi är en projektgrupp på fyra studenter som utbildar oss till inköpare på Logistikhögskolan i Stockholm. Under hösten gör vi vårt examensarbete, vi har valt att fördjupa oss inom ämnet ”start av produktion i Kina”. Med detta menar vi, ett företag som har en designad produkt som ska tillverkas i en redan existerande fabrik i Kina...

Kategori: Allmänt

Frågor om Företags start och Vinstmarginalbeskattning

Sitter i startgroparna för att starta enskild firma, kommer dock inte ha någon verksamhet till en början,men skulle vilja förbereda så mycket jag kan, funkar det? har ett svårt sjukt barn,så jag pendlar mellan sjukhuset och permissioner och kan inte fullt ut jobba med mitt nya företag, dessutom är jag i behöv av att kunna nyttja min tillfälliga för...

Skatteplanering - Företag utomlands, skatta enbart för lönen?

Jag vill sänka min skatt inom lagens ramar.
Jag driver i dagsläget en enskild firma och när jag ser hur mycket som går bort i skatt så blir jag tokig.

Jag funderar på om det är möjligt att tex öppna ett IBC företag i tex Seychellerna. Jag anställer mig själv i företaget och betalar ut lön till mitt Svenska bankkonto. Givetvis...

Hjälp mig med tips på ett bra företagsnamn

Hej!

Jag kommer att starta ett företag och tänker sälja underkläder via homeparty, spa, mässor m m..Känner att jag har kört fast ordentligt och skulle vilja ha Er hjälp med att ge mig tips på ett bra företagsnamn...Har läst lite här i forumet och här finns ju mängder med bra tips och idéer! Jag har varit inne lite på BaraUnderBara el...

Kategori: Affärsidéer

Nybörjarfrågor import från kina

Hej,

Jag har tidigare importerat för privat bruk från Kina vilket jag tycker fungerat bra. Nu vill jag börja importera elektronik från Kina till min Enskilda firma. Mina frågor är:

1. Hur ska jag betala via bank, företagskonto hos paypal?

2. Vilket fraktbolag är att föredra?

3. Hur ska jag...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra luncher

Hur bokför man i ett handelsbolag om ägarna äter lunch varje dag,
vilket konto ska det gå in ?

samt om man t.ex. handlat från ica til jobbet osv, såsom, bröd,bullar osv.
tacksam för svar

Koll på Microsoft Office 365?

Hej på er!
Har fått en förfrågan ifrån en kund som vill att dennes kunder ska kunna boka lediga tider online. Det vet jag hur jag löser. Det jag undrar över är om man kan använda Microsoft Office 365 som grund till online-bokningen? Har gjort några snabba sökningar, men inte hittat något konkret.

Tacksam för lite tips!
...

Kategori: E-handel

Revers finansierings frågor

Behöver hjälp att reda ut några funderingar som rör skuldbred, finnansiering mm

1

Får en revers överlåtas hur som helst?
t ex från en privat person till ett ab? kostnadsfritt?

2

Om jag äger en fastighet privat kan jag överlåta/ge den till ett AB kostnadsfritt?
Samt hur det d...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföring av valuta vinster/förluster med PayPal ?

Har precis startat en enskild firma och funderar lite hur jag skall hantera bokföringen. Mina kunder är privatpersoner som betalar via PayPal, jag har ett PayPal konto som kommer att användas både privat och för företaget och sen kommer jag att ha ett speciellt bankkonto för företaget.

Jag bokför enligt kontantmetoden och skickar int...

Bokförd momsrapport / utbetalning av moms

Skulle gärna vilja veta om jag gjort rätt på dessa vertifikationer. Vi kan börja med en vertifikation där jag betalat med mitt privatkonto:

1.
Efter inköp av vara utanför EU:
Tullverket (0% tullskatt, endast moms)
2018(egna insättningar/uttag) Kredit 436
2640(ingående moms) Debet 336
<...

Bokföra gruppförsäkring

Hej,

Skall bokföra en gruppförsäkring som mitt företag (aktiebolag med endast mig som ägare och anställd) betalar varje månad. Försäkringen innehåller sjukvårdsförsäkring, olycksfall samt livförsäkring och kostar totalt ca. 400:- i månaden.

Något tips på vilka konton jag skall bokföra denna? Har ännu inte tagit ut någo...

Verifikation - bokföringsdatum eller transaktionsdatum?

När jag printar en verifikation(transaktionsdetaljer) från Swedbank så finns det med bokföringsdatum samt transaktionsdatum.

Vilket datum är det jag ska följa i min bokföring(Använder faktureringsmetoden)? Jag gissar på att det är transaktionsdatumet som jag ska följa eftersom det är då affärshändelsen inträffar.

Stäm...

Arbetsmiljöverket...

Arbetsmiljöverket har anmärkt på att jag haft för dåligt med fallskydd när jag bytte tak hos en kund förra sommaren. Nu har jag blivit kallad till förhör. Jag kan medge att det var för dåligt med skydd på något ställe men inte överallt.

Är det någon som varit med om detta?
Det jag undrar är om jag rakt av ska erkänna mig skyl...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta eget och driva företag som ensam förälder

Är du ensamstående mamma eller pappa och har erfarenhet av att starta eget och driva företag? Dela med dig av det här i denna forumtråd; hur får du det att funka och tiden att räcka till? Vilka tips kan du ge?

Missa inte artikeln " Kategori: Allmänt

Uppsägning av partneravtal - hur agera vid konflikt

Hej,
Jag har under ett antal år varit delaktig i en under hela tiden lönsam verksamhet där vi haft en avtalsuppgörelse oss emellan vad det gäller delaktighet och möjlig ersättning.
Sedan några månader har vi börjat få samarbetsproblem och jag känner att jag vill ur detta samarbete på bästa och smidigaste sätt.
Jag har för sna...

Bokföra på enklaste vis?

Hej!
Jag håller precis på att start upp min firma, har försökt att läsa på om bokföring då jag hoppas kunna sköta det själv, men det känns som alla skrivelser är avsedda för mer "avancerade" företag...

Jag kommer att hyra ut mig själv som mekaniker/svetsare (åt andra företag).
Jag kommer förmodligen skicka max en faktur...

Varningslista blufföretag

Vi får en del mejl från företagare som råkat ut för blufföretag och fakturaskojare. Jäkla skit är väl det minsta man kan säga.

Är du osäker på om företaget du varit i kontakt med eller fått en faktura av, kolla då först på svensk handels varningsli...

Har köpt saker på företaget, hur gör jag?

Hej,

För ett par månader sen så köpte jag en dator till mitt företag.
Totala beloppet för inköpet var 19223,75:- inkl moms (16.029,00:- ex)

På mitt företagskontot var jag 9500kr kort (dvs jag hade 9733,75🙂.
Eftersom jag behövde datorn så sköt jag till de resterande 9500kr från mitt egna personliga konto...