Senaste inläggen

Reseersättning för konsult

Om jag har ett eget aktiebolag där jag hyr ut mig själv som konsult och har kontoret hemma (men arbetar sällan därifrån) - får jag då betala ut reseersättning till mig själv för resor mellan hemmet och kundens kontor? Har det betydelse hur långa uppdragen är?

Jag antar att varenda konsultande egenföretagare har stött på frågan men ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Del av omsättningen till välgörenhet

Jag hade i marknadsföringen lyfta fram att jag donerar en del av tjänade pengar till välgörenhet, men jag vet inte vilket "mått" jag ska sätta.

Vad tror ni skulle vara bäst; en viss procent av omsättningen, en viss procent av vinsten eller en viss minimisumma per avslutad affär? Eller nåt annat?

För att det ska synas a...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bli återförsäljare för utländsk generalagent

Hur blir man återförsäljare för en utländsk generalagent om man bedriver verksamheten i Sverige?

Kategori: Företagande över gränserna

Debiteringshöjning = lönehöjning ?

Hej

Jag är konsult. Räknas en debiteringshöjning som en lönehöjning? Jag har bytt uppdrag och nu debiterar firman jag jobbar för mer än förra uppdraget. Jag har dock samma grundlön, och samma procentsats av rörlig lön osv. Med andra ord får jag mer i lön tack vare debiteringshöjningen men inga förändringar i grundlön och procentsats...

Kategori: Allmänt

GroupOn / LetsDeal för företagstjänster/produkter

Jag vet inte om detta är rätt forum? Om inte får moderatorn gärna ta bort inlägget.

Efterlyser alltså en tjänst likt GroupOn / LetsDeal för företagstjänster och produkter. Allt från kontorsmaterial, bläckpatroner, lokala städtjänster till mjukvara, webbtjänster och julbord/massage/gymkort/presenter för personalen.

Jag...

Kategori: Affärsidéer

Utmaning till kreativa och idérika företagare-affärssystem

Hej alla glada!

Vi är ett team som brinner för det vi gör. Vi utvecklar ett affärssystem för SMB segment i Sverige inom verksamhetsstyrning. Vi vänder oss till er för att vi behöver hjälp.

Vår idé är att skapa ett mobilt system som effektiviserar de flesta företagsprocesser och som är både tillgänglig och snäll mot pl...

Kategori: Feedback

Söker & erbjuder uppdrag - Telemarketing

Tänkte berätta lite kort vad vi sysslar med samt vad vi eftersöker/erbjuder.

ITia är ett telemarketing & IT företag.
Vi säljer olika IT-tjänster som vi själva utvecklar, allt från hemsidor, e-system, servrar, växlar, leads för callcenter mm.

Nu söker vi efter en återförsäljare som vill ha ett nytt uppdrag från o...

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver hjälp med ett företagsnamn

Jag ska starta en enskild firma som ska laga och sy nya inreden till bilar, båtar, husvagnar mm.
Nu går jag hela dagarna och funderar på ett bra och enkelt namn på firman men jag kommer inte på något.
Kan någon hjälpa mig??

Kategori: Feedback

Hur mycket jobbar ni?

Hej!!

Hur många timmar i veckan jobbar Ni egna företagare??
Har ni koll? Om ni räknar in kvällar och helger?

Jag själv jobbar 9-10 timmar/dag + lite timmar på helgen.
Skriv i tråden och berätta.
MVH Tony S

Skattefråga lön

Jag har idag en anställning som ger mig ca 30 000 kr netto per månad.
Jag har dessutom ett företag som drar in ca 50 000 kr (efter utgifter) per månad, jag tar inte ut någon lön ur företaget.
Min fundering är hur jag ska kunna ta ut dessa pengar ur företaget på billigaste sättet? Jag tar redan ut maxutdelning enligt 3:12 regler varje...

Gratis/nedladdningsbart bokföringsprogram med API

Jag driver ett litet låtsasföretag med min traderaförsäljning.

Använder Visma enskilds firma som bokföringsprogram men skulle behöva ett bokföringsprogram med ett API där jag kan lägga in inbetalningar från mitt ordersystem.

Jag har inga pengar så jag behöver ett program som är gratis eller går att piratkopiera.
...

Utforma egen kontoplan (efter BAS) ??

Hej! 🙂

Jag har inte varit företagare så länge och försöker hela tiden lära mig.. Fick nyligen reda på att man kan "justera" BAS-kontoplanen så att den passar det egna företaget bättre och att man på så vis hållet bättre koll på allting.

Menar då INTE att man bara väljer ut de konto man vill använda sig utav, utan t.e...

Hur utvecklar vi affärsidéerna tillsammans?

Hej alla ni med entreprenörslust!

Vi gav bort 20 affärsidéer i måndags och vi hade inte kunnat ana att intresset skulle bli så stort! Det är självklart jätte skoj men samtidigt har vi tagit oss vatten överhuvudet.

Inomhus Driving Range

Hej på er allihopa!
Det är så att vi planerar att öppna en driving range inomhus(golf för er som inte vet vad det är), som vi ska driva i en lager liknande lokal.Vi ska samt öppna en webshop som säljer golfprylar(Kommer även att ha en golfshop på plats). Och nu är det så att vi behöver lite hjälp med att få inkomst & utgifts idér .
...

Hur bokför man statligt lönebidrag?

Vi har en anställd som började den 26 aug 2011 i form av nystartsjobb via arbetsförmedlingen, då får vi 62,84% av brutto lönen som lönebidrag.

Han fick sitt lön för 26-31 aug i september månad och september lön fick han i den 25 oktober.

Arbetsgivaravgiften för de 6 dagarna har vi betalat den 12 oktober och nu ska vi...

Traktamente, milersättning enskild firma

Hej!

Sitter och försöker få någon ordning på bokföringen av traktamente (inrikes och utrikes) samt milersättning (betald av kund samt "obetald"). Det är ett gäng frågor, jag vore enormt tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig in på rätt spår här.

Nu har jag gjort så att jag fyllt i en mall för reseräkning som jag h...

Redan bokförd verif går tillbaks!

Hej!
En försäljning av en alternativmedicinsk behandling är bokförd oklar, men ej utförd, då plötsligt kunden ifråga vill låta köpet gåtillbaka. Hon får igen sina pengar.
Men hur bokför jag en sådan förändring/återbetalning till kund? Är det någon som vet?

Försäljning som egen insättning??

Hej!
Jag säljer tjänster i form av alternativmedicinska behandlingar. Och ofta är det i form av 3-kort. Angående bokföringen av en sådan försäljning, vad skall jag eg. ange att betalning har skett till??
När jag i mitt bokföringsprogram BL Start väljer att betalning har skett till Kassa, så blir det i nästa ste,g när jag går vidare au...

nummerserier på fakturor

Hej!
funderar på detta med numreringen av fakturor, när man både har sk kontantfakturor samt vanliga fakturor man skickar iväg med posten.
Skall man ha samma serie på båda dem eller skall det vara olika bara för att det är olika typer??

Starta bemanningsfirma

Hej

Undrar om det är någon här som vet vad som gäller vid start av en bemanningsfirma, hur går man tillväga.

Tacksam för svar.