Senaste inläggen

Räkna ut lön

Jag ska skaffa en reklamutdelare som jobbar som uppdragstagare. Kan någon hjälpa mig räkna ut hur mycket han ska fakturera mig på? Jag har satt timlönen och vet hur många timmar det tar.

Kategori: Allmänt

Kronofogden och starta eget bidrag

jag undrar om man vill starta företag med starta eget bidrag hur kronofogden gör...får man söka starta eget bidrag om man sitter fast hos fogden eller hur verkar det...jag och en kompis satt och diskuterade den frågan...finns det någon som har något bra svar på detta

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hur hitta rätt kontonummer för respektive tjänst/ (varor)

Vilket kontonummer?
Har skaffat med ett bokföringsprogram och skapar nu ett register med olika tjänster inom företaget med rätt kontonummer.
Finns det någon bra sökmotor för detta på webben, tacksam för tips!
Har tjänster så som
webbproduktion
grafisk produktion
originalframställning
fotografering

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Praktisk erfarenhet - från enskilld firma till AB

Hej,

Jag har drivit en enskild näringsverksamhet i ett par år. Jag har köpt ett lagerbolag (aktiebolag) som jag får generalfullmakt till på Måndag.

Att bokföringstekniskt låta AB köpa 100% av verksamheten tror jag att jag klarar enkelt och tanken var ett göra utföra detta snabbt och sedan lägga ner den enskilda närings...

Grossisters syn på beställningsvaror?

Hallå!

Jag har kikat runt en del på olika webbshopar och börjat fundera lite på det här med beställningsvaror. Hur ser grossisterna egentligen på det?

Jag menar, vem som helst kan ju, efter att ha gjort klart med en grossist, lägga upp en hög med varor på sin webbshop som egentligen inte finns på lager. Detta gör ju a...

Kategori: E-handel

Företagslistor / leads - Callcenter

Vi säljer billiga företagslistor till bl.a. telemarketing bolag.
Listorna uppdateras dagligen och uppgifterna är fräscha.

Exempel på information som följer med:

Företagsnamn
Organisationsnummer
Bolagsform
Adress
Registreringsår
Omsättning
Antal anställda
Företagsb...

Kategori: Till salu

Fakturor och kreditkort med personligt betalningsansvar

Hej

Min fråga handlar om ett aktiebolag där fakturor betalas med ett kreditkort med personligt betalningsansvar. Fakturorna är riktade till företaget med företagets namn och adress. Pengarna dras från ett kreditkort där en person har personligt betalningsansvar och inte företaget, men det är företaget som betalar inbetalningskortet s...

Nätverka i Värmland

Söker värmländska företagare att nätverka med!
Skulle vilja träffa företagare i värmland för att nätverka i verkligheten, inte facebook eller något forum, utan kanske en kopp kaffe på något fik.

Män och kvinnor, gärna nyföretagare som jag.
visst vore det trevligt om vi kunde bli några stycken som träffades ibland.

Behöver lite respons på denna affärsidé/erbjudande jag har fått

Hej Alla.

Jag har sålt mer eller mindre privat ett tag, och känner att ett företag är väldigt nära för min del.. Jag har mycket goda relationer till mina leverantörer som lokaliserar sig utomlands.

Min närmsta leverantör som jag bäst kontakt med ser god potential i mig och har givit mig ett erbjudande som lyder:
...

Kategori: Affärsidéer

Köpa listor med namn, telefonnummer etc

Någon som provat på att köpa listor med namn och telefonnummer? Hur funkar detta konceptet? Vad är det för listor man får? Hur relevanta är de? Kan man själv styra detta på något vis?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Använda sig av en praktikant

Jag skulle behöva en webbapplikation byggd och har funderat på att ta in en praktikant från en utbildning och låta detta bli ett projekt. Min fråga är om man får lov att göra det när man inte har några lokaler att sitta i eller har möjligheter att anställa alls efter att uppdraget är slutfört.

Anledningen till att jag behöver en stud...

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker seriöst säljbolag/säljare för uppdrag

Som jobbar med försäljning av annonser m.m. Skicka mail till danielkarlsson630@hotmail.com för mer info!

Kategori: Söker/eftersöker

Servicefinder bra eller dåligt?

Jag hörde om servicefinder men är osäker på alla dessa internetföretag. Inte lätt att veta vad man ska tro..

Har någon här inne erfarenhet av företaget?

Vilket kontonummer ska jag använda?

Hej, är det någon som vet vilket konto jag kan bokföra besiktning av en släpkärra på. Kan jag använda 5690 Övriga kostnader för
transportmedel eller är det något annat som är mer korrekt?
Tacksam för svar

Fritt eget kapital

Nu närmar sig årsbokslut för mitt AB.
Och därmed snart dags att bestämma aktieutdelningen.

Vad får man räkna in i vinsten?
Närmare bestämt vad är det egna fria kapitalet?
Moms som man är skyldig staten, har 3 månaders enligt kontantmetoden, och ska betalas in januari får det räknas in?
Antar att man inte f...

Släpvagnstillbehör riktat mot olika yrkesgrupper

Med tanke på hur företag kostar på att inreda sina företagsbilar för att fungera som mobila verkstäder så måste det ju finnas liknande marknad till släpvagnar.
Bör ju vara smidigt att kunna hänga av "verkstaden" när man gör kväll..

Det finns ju en hel del olika yrkesgrupper som använder släpvagnar dagligen, men inga direkt pra...

Kategori: Affärsidéer

Lettiskt microbolag

Jag har ett svensk AB, som hyr ut mig som hyrläkare. Har omsättning runt 800-900k per år, nästan inga utgifter, behöver inte ta ut speciellt mkt i lön, om jag kunde ta ut stor andel i utdelning, som jag dock inte kan. Stötte på lettiskt microbolag som så mkt annat lät perfekt med enbart 9% skatt inkl soc avgifter. så länge omsättningen är under 100...

Nätverk och uppdrag via Facebook

Hej,
Är det någon som känner till om det finns någon grupp/nätverk på Facebook där köpare och säljare inom olika tjänsteområden kan hitta varandra? Själv arbetar jag med olika tjänster inom bl a administration på distans och vill gärna komma i kontakt med fler uppdragsgivare.
Tacksam för alla tips och förslag.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Minus tecken i skattedeklarationen

I september månad hade vi ingen försäljning när köparen är skatteskyldig, dvs. omvänd skatteskyldighet, men vi bara skickade en kredit faktura till en kund. Hur ska jag redovisa beloppet i skattedeklarationen?

Får man sätta ett minus framför beloppet i ruta 41??

Tack i förväg,
Hazar

Man och hustru med varsin enskild firma, konstigheter?

Halloj!

Ett par frågor här, hoppas dem hamnat under rätt forumtopic.

Jag driver enskild firma sedan ett par år som fotograf, och nu är hustrun på gång också med att starta sitt egna företag inom design. Jag ser det som troligt att jag framöver kommer att behöva anlita henne emellanåt för hennes expertis, är det något m...