När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
3 miljarder människor, fullt av miljonärer och de blir bara fler och fler. Svenskt glas är världskänt och denna affärsidé skulle kunna ge bra avkastning.
Nej så enkelt är det inte. Bra med ideer. Men efter över 20 år i Indien: Mycket få fattar varför man skall betala dyrt för svensk kristall. I USA går det bra, men ännu inte i Indien. Kan komma men ....
Finns många andra varor som är bättre för 3 miljarder människor. Sådant som har med hälsa att göra, t.ex.
Hej Per!
Din erfarenhet av Indien är värdefull.
Anser du att det inte är någon mening alls att jobba vidare på idén eller kan det vara värt att undersöka och diskutera lite mer?
Intressant med hälsa! Värt att starta en ny tråd om det?
Jag har sett prova glas i Indien. Har ännu inte blivit stort. Folk har ingen aning om vad t.ex. Kosta-Boda är. Och kan inte kristall. Om man kunde fixa ett TV-program/inslagg i TV där det handlade om svensk kristall och vad den är värd skulle det kunna bli något. Men det är så med allt. Om man inte känner till och förstår.
De flesta svenskar vet t.ex på motsvarande sätt inte varför Basmatiris är mycket dyrare och anses bättre än vanligt ris. Men det vet alla i Indien. Just nu växer den kunskapen i Sverige. Men principen är densamma. Exportera produkter som folk fattar. Eller så måste du ha ett upplägg som lär ut.
Indier köper gärna saker som visar att de är rika. Men regeln är denna: Om andra indier som besöker dom inte kan förstå att den är dyr har den inget värde. En Mercedes fattar alla. Men de flesta har ännu inte lärt sig kristallskål, osv.
Hej!
Kan möjligen exotiska figurer / motiv hjälpa? Inbjuder ju till att prata om glasbiten och då kan dom ju enkelt "råka" berätta hur dyr den är.
MVH
R
Personligen skulle jag inte tro att denna ide fungerar så bra i Kina. Kina producerar i stort sett allt från låg till hög kvalitet, och visst vill nyrika mer än gärna köpa lyx, de älskar att visa upp sin ekonomiska status. Men tyvärr som nämnd tidigare finns det i stort sätt inget concept om glasproduckter som lyxvara.
För att det ska fungera i Kina måste produkten ses som lyx av allmänheten innan de nyrika kineserna kan fundera på att spendera pengar på det och för tillfället saknas det.
Jag själv har jobbat lite med glasvaror från ett danskt företag, väldigt vackra produkter av hög kvalitet men det var ett helvete att hitta köpare.
Precis som Comintehem säger om Kina gäller alltså för Indien. Så Robaino din ide fungerar inte.
Indier betalar utan vidare pengar på sådant som är allmänt känt att det är dyrt i Indien. Plus allt som innebär att man kan förbättra sin hälsa. Hälsopreparat, skönhet, kosttillskott, i alla möjliga former, men även behandlingar i spa osv kan fungera, Kräver rätt sorts upplägg, men som sagt bra område.
Läste en artikel om detta med att nå ut på den indiska marknaden.
http://www.businessoffashion.com/2010/01/in-india-luxury-brands-need-localised-strategies.html
Den avlutas:
Getting traction in the Indian sub-continent has been a challenge for every Western luxury brand that has tried to crack this complex new market. Those brands who are willing to better understand and connect with the local Indian consumer will be the ones who are most successful.
Det är väl precis vad det handlar om, att förstå marknaden. Så visst går det. Sen om det är värt mödan är en annan sak,
Tror också mer på hälsa.
Hej,
Jag gillar denna idé och har själv haft liknande funderingar. Är själv från Glasriket i Småland och tycker det är tragiskt att se marknaden för denna bransch minskar varje år. Innan jul varslades ett hundratal anställda i Orrefors och för några dagar sen bestämdes att Åfors Glashytta ska stängas ner för gott pga minskad efterfrågan.
Man borde kunna utnyttja den unika kompetens som alla dessa konstnärer besitter även i framtiden! Jag tänker mig glaskonst, men givetvis anpassad sådan, beroende på vilken marknad man är på. T ex i Kina kanske man ska lägga fokus på glaskonst med religiösa tecken, landsmärken, bildskrift m.m...
Jag har inte sett den här sektionen av forumet förut. Det var ett intressant ämne...
[quote="comintehem" post=41959]Personligen skulle jag inte tro att denna ide fungerar så bra i Kina. Kina producerar i stort sett allt från låg till hög kvalitet, och visst vill nyrika mer än gärna köpa lyx, de älskar att visa upp sin ekonomiska status. Men tyvärr som nämnd tidigare finns det i stort sätt inget concept om glasproduckter som lyxvara.
För att det ska fungera i Kina måste produkten ses som lyx av allmänheten innan de nyrika kineserna kan fundera på att spendera pengar på det och för tillfället saknas det. [/quote]
Skandinavisk design är mode i Kina. Glasprodukter kan ses som lyxprodukter och är utmärkta även där som presenter. Lyxkonsumtionen är mycket stor och Kina är ett stort land. Jag tror på idén men problemen är av andra slag, som nedan:
[quote="comintehem" post=41959]Jag själv har jobbat lite med glasvaror från ett danskt företag, väldigt vackra produkter av hög kvalitet men det var ett helvete att hitta köpare.[/quote]
Jo, det är ett helvete att försöka sälja saker i Kina, så jag förstår att du haft det svårt. Man måste ha rätt kontakter, annars träffar man inte rätt målgrupp och ingen vill sälja det du erbjuder. Det är snårigt och alla vill tjäna pengar. Men som sagt, med rätt kontakter går det mesta. Har man inte det kan man lika gärna banka huvudet i en mur. Tyvärr är det så.
Sökmotoroptimering - RothLindberg SEO Expert med +10 års erfarenhet. Hjälper med digital marknadsföring, SEO content m.m.
Hej,
Jag ser att detta är en gammal tråd men kanske någon läser den iallafall.
Intresset för att exportera till Kina växer ständigt och det har vi tagit fasta på.
Vi har utvecklat en e-handelsplattform www.netanic.cn där svenska och Skandinaviska leverantörer kan sälja direkt genom oss till kinesisk slut konsument.
Vi samarbetar just nu fem fem spännande leverantörer och intresset växer.
Vi innehar en helhetslösning som omfattar marknadsföring, logistik och support.
Om det låter intressant, skicka mig ett mail så berättar jag mer.
[email protected]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.