Senaste inläggen

Moms för groupon inköp

Köpte en vara från Groupon för mitt företag. Vad är momssumman?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Pris för logotype? Prissättning mot företag, återförsäljare?

Jag har egentligen två olika frågor, men tycker båda platsar här. Vi är ett nystartat företag som ännu saknar Logga. Vet att det är jätteviktigt men vad är rimligt att betala någon som tar fram en logga? Har fått siffran 5-8000, är det ett rimligt pris?
Nästa fråga gäller prissättning gentemot återförsäljare. Vi skall tillverka äppelmust, ha...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tand-Klinikvärdering

Minns jag rätt att man värderar till ungefär 1000:- per patient, värdet av att bygga upp en begagnad klinik med 50.000 per rum, värde på hyreskontrakt, värde på digitalt, kassan och vad mer?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Inga lönepengar, dags för konkurs?

Vi ska köpa ett vårdföretag där vi hörde att de har svårt med pengar till löner. Utan kassa har de inventarier, hyreskontrakt och patientstock av värde. Är de insolventa och ska begära sig i kk?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Föra in material i bolaget?

Hej!
Håller på att starta mitt företag som kommer att sälja rökelser och liknande produkter som jag köper in och även tillverkar själv.

Jag har dock en väldig massa material till rökelsetillverkning som jag äger privat som jag skulle vilja föra in i bolaget/sälja till bolaget.

Pratat med skatteverket vid två til...

Outhämtat paket, kunden betalar ej faktura

Hej.

Har fått en kund som inte hämtade ut sitt paket även fast han fick 2 påminnelser av posten, per brev och sms. Paketet skickades tillbaka till oss som retur och enligt våra köpvillkor så fakturerar vi avgifter på outhämtade paket, t.ex materialkostnad och fraktkostnader.

Vi har fakturerat kunden på detta och kund h...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra Hyrköp av Maskin?

Hej!

Jag undrar hur man bokför hyrköp av maskin. Jag kommer att "hyra" en maskin i fyra år och sedan köpa loss maskinen för 1000:- Det är inget leasingavtal utan ett hyresavtal, men hur fungerar avskrivning osv? Har försökt leta på nätet men inte hittat något direkt.

Har enskild firma med redovisning varje månad.

Finansiera uppstart av företag med ett snabblån

Nu är det så att jag planerar att starta upp ett företag kring en app. Jag är helt säker på att den kommer att slå igenom, men jag är långt ifrån lika säker på att banken kommer att tro på min idé. Jag behöver nämligen lite startkapital för marknadsföring av appen.

Jag har därför börjat fundera på att ta ett snabblån på 3...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Momsregler kommissionsförsäljning

Har aldrig tidigare fakturerat för kommissionsförsäljning och fick höra att det är lätt att göra fel med momsen.
Någon som vet vad som gäller?

Hjälp, min RB har semester, vilka konton skall jag använda?

Jag har betalat en leverantörsfaktura till leveranrörens BG men jag skulle ha betalt till Prioritet Finans. Får ett inkassokrav av Prioritet Finans, talar om för dem att jag redan har betalat direkt till leverantören men de godtar inte detta utan jag blir tvungen att betala in summan + kostnader och sedan kräva leverantören på återbet. av summa och...

Bokföra Överföring Från Paypal Till Bank Konto?

Hej!

Jag har en fråga om bokföring och paypal, har inte lyckats få ett bra svar varken från bfn eller skatteverket, så jag tänkte att det kanske finns någon på forumet här som har samma situation som mig och vet vad som ska göras ;)

Vårt företag tjänar hela sin inkomst på nätet, och alla betalningar görs i US dollar t...

Legojobb/sorteringsjobb/paketeringjobb som utförs i hemmet.

Hej!
Finns det företag som har som affärsidé att låta personer utföra legojobb/sorteringsjobb/paketering i hemmet? Eventuellt mot visst lönebidrag om sjukskrivna deltar.

Är det någon här som är intresserad av detta upplägg?

Det är många sjukskrivna som har svårt att lämna hemmet men kanske några vill pröva att a...

Kategori: Affärsidéer

Behöver byra redovisningskonsult. Tips mottages gärna!

Eftersom min nuvarande revisionsbyrå inte håller måttet, och tar på tok för mycket betalt för att täcka sina egna tillkortakommanden, så tänker jag nu byta. (Notera att min byrå är en av de största i Sverige, så de är välrenommerade men i år har de skitit i det blå skåpet, så att säga)

Problemet är bara VEM ska jag byta till? Jag be...

Vad håller du på med egentligen?

Jag vänder mig till dig som är nyföretagare.

[size=5]Oroande statistik;[/size]
Det kommer rapporter om att den genomsnittlige
småföretagaren kan ta ut en lön på kanske drygt
en kvarts miljon Kr om året. Många nöjer sig med
mindre.

Någon enstaka procent av alla småföretagare

Teckna abonnemang privat, handelsbolag betalar?

Hej!

Jag skulle behöva teckna ett mobilt bredbands abonnemang privat. Syftet är att endast använda det i jobbet genom det handelsbolag jag driver.

Jag jobbar i den branschen så har extremt bra erbjudanden på privata abonnemang. Inget som slår i närheten av att teckna ett företags abb.

Kan man på något sä...

Hjälp mig att tänka som en företagare

Jag har gått runt med tanken att starta eget ett bra tag, och från de råd jag har fått och läst så ska man alltid börja med en marknadsundersökning.

Problemet är att det är där jag fastnar, och stannar. Jag jobbar med digital marknadsföring, och är intresserad av att starta eget inom det området.

Det jag har gjort hit...

Slutligskatt tax 2011 fr SKV

1. Den 2011-09-01 har jag ingående balans: (Aktiebolag)

k-to 1630 7 500

k-to 1640 30 000

k-to 2510 0

Från 2011-09-01 till 2012-05-31 har jag betald F-skatt sammanlagt 5 000 kr

I december 2011 fick jag besked från SKV om slutligskatt för tax 2011 = tillgodo 40...

Nu ska jag registrera min enskilda firma och behöver hjälp

Hej.

Jag ska starta en digital webbtidning och har nu kommit så långt att allting är i princip ordnat och färdigt - förutom själva registreringen av bolaget.

Jag har ett par frågor som jag hoppas att jag kan få svar på här.

1. Ska jag ha F eller FA-skattsedel? Jag kommer ha några fler som gör denna tidni...

marknadsföra svenska företag i Libyen

jag har en affärside att marknadsföra svenska företag i Libyen, som har stora möjligheter för svenska företag i alla sector , och etablera ett kontor där borta för att representera de svenska företag och deras produkter och tjänster till privata företag och statliga myndigheter , jag behöver ett hjälp , kanske i något form av samarbete för att förv...

Kategori: Affärsidéer

Enkätundersökning gällande för Entreprenörskap/Egenanställning

Jag ha nu ett par bokmärken till div. företag som erbjuder
en möjlighet till en sk. "egenanställning". och har tänkt att skicka dessa företag en enkätundersökning och senare göra en sammanställning av det hela. Jag kommer att använda fri version av SurveyMonkey som ger mig 10 frågor att ställa med 100 svar per enkät. Har ni något tips på lik...