Senaste inläggen

Söker telemarketinglistor till företag

Hej behöver hjälp med att hitta eller köpa telefonlistor till företag.

Kategori: Söker/eftersöker

Brutto- & nettolön

Vilket är bruttolön & vilket är nettolön när det gäller löner till anställda? Det före eller efter moms?

Vilket av dem är det som anges i scb:s statistik över löner för olika jobb?

Vad brukar anges när man ger en timlön eller en månadslön? Är det brutto eller netto?

Kategori: HR - Personalfrågor

Har jag tabbat mig?

Jag har ni registrerat mitt bolag på Skatteverket. Har även skickat in anmälan till bolagsnamnet. Företagsnamnet har börjat sprida sig lite nu och nu börjar jag fundera - tänk om det inte blir godkänt?!?

Vad gör man då? Vad för skäl ska det finnas för att nekar ett bolagsnamn.

Jag har arbetat med denna idén i 8 månader...

Kategori: Allmänt

Reklam företag

Söker någon som kanske går i tankarna till att starta ett reklam/tryckeri företag? Jag vill bolla en ide med någon. pma

Kategori: Söker/eftersöker

Reseräkningar till kund, hur gör jag med bokföringen?

Hej
Jag jobbar som konsult på mitt eget AB och hyr ut mig till externa kunder och reser då ibland för deras räkning.

Min fråga är de med utläggen jag har, Taxi kvitton, hotell, traktamente etc. Jag skickar en fakura för utläggen under resan med en kopia på kvittona(inte orginal). Alla belopp på fakturan ska vara ex moms, seda...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Prisberäkning med momsfrågetecken

Hej! Här kommer en något pinsam och lite dum fundering, men det står tvärstill på hjärnkontoret idag.

Jag försöker beräkna vilket pris jag ska ta på olika artiklar, i huvudsak livsmedel.

Jag är rädd för att jag har räknat åt skogen hela tiden..

Jag tar inköpspriset (EX Skånemejerier Mjölk 3% 1L INKÖPSP...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Fråga om likvidation

Hej,

Jag anlitade en svensk bokföringskonsult som flyttade till Rumänien efter ett tag. Detta skedde år 2011. Jag överlämnade all bokföringsunderlag och regelbundet skickade till honom alla nya underlag för bokföringen. Han har varit ganska sjuk och årsredovisningen var kraftig försenad så att Bolagsverket skickade föreläggande om tv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Köp från Adobe online, betalde inte någon moms

Jag köpte Adobe Photoshop Lightroom 4 online alldeles nyss, direkt från Adobe.

Jag uppgav mitt VAT-nummer, och momsen försvann då. Programvaran kostade 980 kr + moms, och eftersom jag uppgav ett giltigt momsregnr drogs det andast 980 kr från mitt kort.

Nu är frågan, måste jag redovisa detta på något sätt till Skattemyn...

Hur bokför man eget kapital i enskild firma?

Hej, jag har en fråga om eget kapital i enskild firma.
T ex "Lena" har startat enskild firma,innan dess har hon genomgått en utbildning som hon bekostat själv( t ex 5000:- inkl moms) plus har hon betalat för annonsering( t ex 1000:-inkl moms). Så nu vill hon lägga de 6000:- som eget kapital vid firmans start. Hur ska man bokföra detta?

Avsättning till tjänstepension efter avslutad ekonomisk år

Jag driver en AB med endast mig som ägare/anställd.
Jag har i år gått med vinst. Min fråga är hur kan jag avsätta en del av vinsten till min tjänstepension (alltså de 35% av lönen jag haft under året)?

Företagets ekonomiska år är 0501-0430.

Jag har betalat redan en del till pensionen under året (fram till 0430...

Hej jag undrar var man kan få hjälp med att skriva säljbrev?

Hej.
Jag undrar var man kan få hjälp med att skiva ett säljbrev.
Jag har riktigt bra affärsideer, men jag är usel på att skriva anonnser och säljbrev.
Studenter från handelsprogrammet kanske?

Moms för groupon inköp

Köpte en vara från Groupon för mitt företag. Vad är momssumman?

Pris för logotype? Prissättning mot företag, återförsäljare?

Jag har egentligen två olika frågor, men tycker båda platsar här. Vi är ett nystartat företag som ännu saknar Logga. Vet att det är jätteviktigt men vad är rimligt att betala någon som tar fram en logga? Har fått siffran 5-8000, är det ett rimligt pris?
Nästa fråga gäller prissättning gentemot återförsäljare. Vi skall tillverka äppelmust, ha...

Tand-Klinikvärdering

Minns jag rätt att man värderar till ungefär 1000:- per patient, värdet av att bygga upp en begagnad klinik med 50.000 per rum, värde på hyreskontrakt, värde på digitalt, kassan och vad mer?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Inga lönepengar, dags för konkurs?

Vi ska köpa ett vårdföretag där vi hörde att de har svårt med pengar till löner. Utan kassa har de inventarier, hyreskontrakt och patientstock av värde. Är de insolventa och ska begära sig i kk?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Föra in material i bolaget?

Hej!
Håller på att starta mitt företag som kommer att sälja rökelser och liknande produkter som jag köper in och även tillverkar själv.

Jag har dock en väldig massa material till rökelsetillverkning som jag äger privat som jag skulle vilja föra in i bolaget/sälja till bolaget.

Pratat med skatteverket vid två til...

Outhämtat paket, kunden betalar ej faktura

Hej.

Har fått en kund som inte hämtade ut sitt paket även fast han fick 2 påminnelser av posten, per brev och sms. Paketet skickades tillbaka till oss som retur och enligt våra köpvillkor så fakturerar vi avgifter på outhämtade paket, t.ex materialkostnad och fraktkostnader.

Vi har fakturerat kunden på detta och kund h...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra Hyrköp av Maskin?

Hej!

Jag undrar hur man bokför hyrköp av maskin. Jag kommer att "hyra" en maskin i fyra år och sedan köpa loss maskinen för 1000:- Det är inget leasingavtal utan ett hyresavtal, men hur fungerar avskrivning osv? Har försökt leta på nätet men inte hittat något direkt.

Har enskild firma med redovisning varje månad.

Finansiera uppstart av företag med ett snabblån

Nu är det så att jag planerar att starta upp ett företag kring en app. Jag är helt säker på att den kommer att slå igenom, men jag är långt ifrån lika säker på att banken kommer att tro på min idé. Jag behöver nämligen lite startkapital för marknadsföring av appen.

Jag har därför börjat fundera på att ta ett snabblån på 3...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Momsregler kommissionsförsäljning

Har aldrig tidigare fakturerat för kommissionsförsäljning och fick höra att det är lätt att göra fel med momsen.
Någon som vet vad som gäller?