Senaste inläggen

Kapital och partners - Färdigt system som spärrar telefonsäljar

Hej,

Peter heter jag och är 43år. Jag har arbetat med maskin- och produktutveckling i egen regi i 22år. Jag har under de senaste två åren tagit fram ett system som effektivt spärrar telefonsäljare, bedragare, telefonintervjuare och proffstiggare som ständigt terroriserar oss via våra telefoner. Jag dessutom drivit ett callcenter med...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Entreprenörskap och egenanställning via anslutning till Convoy

Det låter rätt så bra...
Men...,är det någon här på "Företagar" -forumet som är ansluten till Convoy? Och som ev. kan berätta lite närmare hur det hela fungerar?

/Daniel

Kategori: Allmänt

Eget varumärke - hur?

HAr planer på att starta ett eget varumärke och har varit inne på PRV för att söka. Men hur funkar det egentligen? I första hand kommer vi ju vända oss till svenska marknaden men i framtiden förhoppningsvis utomlands. Söker man en del ord kommer ju långa listor upp med registreringar.

Hur ska man tolka dem? Eller måste man hitta någo...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Avdrag för hyra, menar de per år eller månad?

Har precis läst att man kan göra hyresavdrag, är denna summa på 2000/4000 kr per år eller månad?

"Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make. Har du arbets...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Köpa upp domäner - Onödigt!!?

Om jag förstått det rätt så kan en person som registrerar ett varumärkesnamn köpa upp en upptagen domän som är samma som det namn de fått patent för?

Vad är då vitsen med att köpa domännamn? Då måste man ju registrera det som ett varumärke för att kunna behålla det? Vill jag komma åt en domän är det bara för mig att registrera namnet...

Skapa en community - vem kontaktar jag?

Jag har under en lång period haft en egen communitysida i tankarna, inget vanligt lik massa forum som redan finns eller fb liknande sidor som finns utan mer som denna www.minoutfit.se
En sida där medlemmar kan lägga upp sina bilder och ett röstningssystem där folk kan rösta, eventuellt även ett forum för diskussioner.
Det ämnet jag är...

Direktavskrivning programvara?

Jag undrar vilka regler som egentligen gäller nu för tiden beträffande inköp av progamvara. Vad jag förstår så behandlas programvara som korttidsinventarie och skall alltså direktavskrivas, men vad jag undrar över är följade saker:

a) Finns det någon beloppsgräns för hur mycket programvaran får kosta (ex moms) innan den skall avskriv...

bokföring, löner, skattehantering och verksamhetsstyrning

Hej,
För er som vill driva ert företag framåt och få mer än en konsult för samma ersättning rekommenderar jag att ni tar kontakt med mig.
Dessutom kommer jag att hjälpa er att fokusera på roligare saker t.ex. att en IT-tekninker får arbeta med IT, Målare syssla med Måleri, Konstnär får arbeta med konst osv.
MVH Billy

Kategori: Söker/eftersöker

Restpartier av märkeskläder till salu.

Jag erbjuder restpartier av märkeskläder av hög modegrad, de flesta finns inte på den svenska marknaden representerade Kläderna är tillverkade i EU. Vilket underletar handeln mycket. Just nu söker vi en importör eller agent som skall representera oss i Sverige och Norden. Allt är 100% orginal och felfritt det är bara tillverkat i överskott.
...

Kategori: Till salu

Bokföring av kostnad för skyddsregistering?

Hej!🙂

Jag har nyligen skyddsregistererat mitt firmanamn hos bolagsverket. Nu när det är dags att bokföra kostanden, blir jag osäker på hur jag konterar kostanden i bokföringsprogrammet. Dvs. vilken utgiftspost?Hittar ingen som känns självklar.:-[

Tack på förhand!

Framtiden för callcenter/telefonpassning?

Hej, ny här och måste säga att det är ett fantastiskt forum med väldigt trevlig stämning! Kommer nog spendera en hel del tid här helt klart!
Skulle vilja få lite input vad ni tror om framtiden för att ha ett callcenter i Sverige. (bortse från uppstart osv, detta gäller ett existerande, redan up and running) Tänker främst på callcenter i for...

Vill slippa aktier

Låt oss säga att jag äger 20% av aktierna i ett litet AB som går dåligt och som jag vill slippa ha koppling till. En annan person äger 80%. Varken huvudägaren eller någon annan vill ha mina aktier, om de så får dem gratis. Kan jag under dessa omständigheter lyckas bli av med mitt aktieinnehav utan problem, och i så fall hur?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vänner som investerar? B-aktier?

Hejsan, jag har en fundering på vilket alternativ man ska välja om vänner vill investera i ens företag?

Hur fungerar det om man upprättar B-aktier utan bestämmande rätt, går det att göra?

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge lite tips och råd på detta eller andra bättre alternativ?

Olika märken. Andra sortering

Hej.

Jag har möjlighet att köpa större partier kläder, kända märken.
Ibland är det andra sortering.
Det kan vara allt ifrån lyle&scott pikér till vanliga tshirts med snygga tryck.
Jag söker någon som inte har några problem med att köpa 50-100plagg åt gången.
Jag har köpt och sålt kläder länge men letar st...

Kategori: Till salu

Affärsängel/ delägare sökes

Söker en affärsängel som vill gå in med 1 000 000 kronor i mitt bolag.
bolaget kommer starta sin verksamhet i Sverige, hösten 2012.
Bolaget är inom telecom branchen och erbjuder Roaming SIM.
Ett kontantkort som anväds när man är ute och reser.
Med det kontantkortet tar man emot samtal till sitt svenska nummer i 100 l...

marknadsansvarig sökes

Vi kommer att lansera vårt Roaming SIM i höst 2012 och kommer att behöva en marknadsansvarig som kommer att vara ansiktet utåt mot återförsäljare.
arbetsuppgiften är att knyta avtal med återförsäljare som skall sälja våra kontantkort.
försäljning skall vara i tre månader, därefter kommer man att sköta kontakten med våra återförsälja...

Kategori: Söker/eftersöker

leasingsbil

Hej!
Jag har en enskild firma, och nu vill jag köpa en bil som jag ville i början använda både privat och till företaget men eftersom jag har redan en bil så bestämde jag ha det som företagsbil. Enligt försäljaren tjäna man på att leasa bilen d v s ha som företagbil och inte som privat. Jag har har hört att man kan få tillbaka halva momsen v...

Nytt kontantkort i Sverige - Roaming SIM

Vi lanserar i höst vårt kontantkor i Sverige.
Vårt kontantkort passar alla som skall ut och resa, affärsresa som semester, packpaking eller weekend.

Med vårt kontantkort kapar du roaming kostnaden.

Ta emot samtal till ditt svenska mobil och/eller fastnäts nummer när du är utomlands.
Att ta emot ett sa...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avsändarens paket skadat av posten

Hej.

Min kund fick sitt paket idag och kartongen var skadad och tom, enda som fanns kvar var lite tejp.

Han sa att han har lämnat tillbaka detta till Posten och så vitt jag kan se via koll-id har dom skickat tillbaka paketet till mig.

Hur ska jag uppföra mig nu som företag? Har bett han göra reklamation...

Kategori: E-handel

Familjeföretag, byte av företagsnamn idetorka

Hej!

Jag heter Emma och funderar på att ta över min
pappas företag. Företaget inriktar sig på konst och inramning, men erbjuder även utskrifter i storformat.

Butiken är för tillfället tillsammans med en glasfirma, och när jag tar över tänke jag flytta till en egen lokal, och skulle därför vilja skaffat ett nytt...

Kategori: Affärsidéer