Senaste inläggen

Utbetalning av egen lön i AB

Jag driver ett AB och skall betala ut lön till mig själv. Men jag håller precis inte kolla på hur många timmar jag arbetar. Iofs så antar jag att man skulle kunna skriva vilket antal timmar som helst. Men finns det inget annat man kan skriva på lönespecifikationen när man skall ta ut en klumpsumma i lön?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Funderingar om Ab

Startade enkild firma byggbranschen i okt 2011 hyr mestadels ut mina tjänster 370kr tim.
Har inga lån inte heller mycket utgifter har betalat bil,verktyg och äger verkstad.
Visionen är att anställa personal om något år.
Är det bättre att man väntar till årsskiftet med att omvandla företaget till Ab?

CE- Märkning Maskindirektivet

Är det någon här som vet om den senast utgåvan av maskindirektivet för CE-märkning finns att ladda ner gratis på nätet?

Kategori: Allmänt

Programmerings partner sökes för APP projekt!

Hej!

Jag har ett APP projekt som jag håller på att sätta i rullning.
Har kontakt med en advokat som kommer att vara delaktig i projektet och som kommer att ta kontakt med investerare.

Appen är kort och gott en sammanfattning och förbättring av en redan existerande och bred marknad över hela världen.
Jag h...

Kategori: Söker/eftersöker

Företagsnamn - upphovsrätt?

:huh: Jag funderar på att välja ett företagsnamn som använder en av karaktärerna i Harry Potter-böckerna. I övrigt inga kopplingar till HP; endast namnet således. Kan det finnas legala hinder?

Tacksam för svar är Lisa

Kategori: Affärsidéer

Företag med riktigt bra tjänster sökes

Får ursäkta om det här blev fel forum för inlägget!

Vi på Zellor söker just nu efter företag med bra tjänster (eller produkter) som våra samarbetspartners (säljbolag) kan sälja för. Endast företag som riktar sig helt eller delvis mot den svenska marknaden är intressanta för det här samarbetet.

Hör av er till mig på v(a...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

TM-Bolag eftersökes

Då vår uppdragsgivare vill öka intaget av kunder så söker vi nu efter två st TM-företag som vill jobba mot framförallt konsumentmarknaden,(möjlighet till att bearbeta småföretagare finns också). Företaget bör ha dokumenterad säljerfarenhet sedan tidigare.
Så är ni på jakt efter uppdrag så skicka ett PM med information om ert företag så återk...

Reklambilen, marknadsföring?

Hej alla!

Jag kommer inom en snar framtid att starta upp ett, eller snarare 2 företag.

Jag är oerhört bilburen även om jag bor i StorSthlm...

Tänkte höra med er, jag har planerat att köpa en ny bil. Men fastnat lite närmare i om man kanske ska privatlease eller företagsleasa en bil...

Den...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Mallen Lönebesked fungerar inte korrekt?

Tjena!

Jag har försökt använda mig av foretagande.se's mall för lönebesked. Men den verkar tyvärr inte fungera som den ska? För mig går det inte att fylla i bruttolön-rutan. Det blir hela tiden 0 men adderas ändå till slutsumman. Någon annan som har samma problem eller kanske vet hur man löser detta?

Ni hittar mallen h...

Försäljning av handelsbolagsandel till kvarvarande delägare

Hej,

Har råkat ut för lite bryderier angående detta.

Från början var vi 3 personer i vårt handelsbolag. Vi startade från noll.

Efter sju månader ville en av delägarna gå ur. Min fråga är: hur ska jag

1) bokföra hans utträde ( vi har egna konton upplagda för uttag resp insättning)
<...

Bli återförsäljare av unik produkt ifrån USA. Behöver HJÄLP

Hejsan.

Har varit en aktiv läsare här på forumet under en lång tid, men kände att det nu var dags att även jag registrerade mig för att kunna få svar på lite frågor, så detta blir mitt första av antagligen många inlägg.

Nu till min fråga.
Jag besökte det så kallade "land of opportunities" förra hösten, och fick...

återförsäljare inom hälsa hud och hygien

Hej
Är det någon som har intresse för att bli återförsäljare för produkter inom hälsa hud och hygien . Man kan starta eget företag om man har intresse eller arbeta för företaget med provision . Företaget är börsnoterat och ligger på topp i Usa enligt tidningen Forbes

Hör av er så berättar jag mer !

Mvh
...

Starta företag som 15 åring..

Hej!

Jag vill verkligen starta ett företag, jag har ett jättebra namn, idé och jag har till och med startat i förväg och jag tjänar 4-5000 i månaden nu. Imorgon har det gått två månader och jag lägger ned ungefär en timme i veckan.

Men jag vill inte fortsätta att göra det svart, jag vill vara laglig, på rätt sida av la...

Kategori: Affärsidéer

Kort tid för redov.byrå att bokföra arbetsg.avg. Lösning?

Hej,

Om man tänker sig starta en redovisningsbyrå, hur löser man då bokföringen av arbetsgivardeklaration och lön etc rent tidsmässigt?

Anta att vi är i februari månads slut. Jag tänker mig att man vill få in verifikat, bankkontoutdrag etc. för februari från kund tidigt i mars månad. Det ger väldigt få dagar för bokför...

Finansiering för delägarskap?

Hej,

Jag har blivit erbjuden delägarskap i en mindre kommunikationsbyrå, där jag också jobbar. För att det ska kännas angeläget skulle jag vilja ha åtminstone 20 %. Det skulle å andra sidan kosta mer än jag har på banken. Går det att låna eller få annan ekonomisk hjälp för att köpa in sig i en befintlig byrå? Mycket tacksam för svar,...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföring när produkt ersatte pengar

Hej,

För sex månader sedan åtog jag mig ett mindre designjobb åt en bekant. Arbetet skulle normalt kosta ca 6000:- exkl moms, men jag valde istället att ta en TV från hans bolag (han arbetar med elektronik).

Nu - ett halvår senare - är hans bolag påväg i konkurs och han kontaktade mig och sa att han var tvungen att ha...

skatter

Jag har en liten fråga angående skatter.

hur fungerar inköp med skatter.

Tex. jag ska importera en engen produkt från utalandet och när den skickas hit till sverige betalar man 25% i skatt.

Betalar man den skatten som företagare och sen drar av den. Eller drar dom av den direkt?

Uppskattar...

Gratis faktureringsprogram

Vill ha tips och synpunkter på gratis fakturering. Har kollat in dessa:

www.frifaktura.se

www.epicraft.se

Patent på produkt som liknar andra, hur skilda ska de vara?

Hej! Jag har en affärsidé och en produkt som jag skulle vilja ta patent på så småningom men jag har nu hittat en produkt som fyller samma funktion men har ett anorlunda utseende. Däremot osäker på om de har patent i sverige. Det jag undrar är hur olika produkterna måste vara för att jag kan få patent på min version?

Jag menar Samsu...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Om och när betala ut sjuklön

Måste man betala ut sjuklön för anställda om man inte är medlem i en fackförening eller måste man alltid betala ut det?