Senaste inläggen

restparti

www.stock-holm.com

Kategori: Till salu

Coworking: Kontorsplats för endast 1500kr/mån

Coworking trenden har kommit till Göteborg. Entrepreneurial Hive (www.ehive.se) erbjuder arbetsplatser, mötesrum, konferensrum, kaffe/te, internet mm för 1500kr/mån.

Personligen tycker jag det bästa är närheten till andra företagare och entreprenörer i olika branscher. Folk gör affärer med varandra.

Vad tror ni om dett...

Kategori: Allmänt

Vill du driva verksamhet med oss i Thailand?

Vill du driva verksamhet med oss i Thailand?

Vi planerar på sikt att starta en verksamhet i Thailand för att erbjuda kvalitativ personlig assistans på plats i Thailand för svenska assistentberättigade som vill åka på longstays till Thailand i ca 3-6 månader, dvs funktionshindrade personer som av Försäkringskassan är berättigade till...

Kategori: Söker/eftersöker

Milersättning

Brukar man betala ut någon milersättning för resor till arbetet eller bara om bilen används i arbetet under arbetstiden?

Aktiebolag - utan insats?

Jag läste någon stans på webben via någon slags hemsida från något företag som förmedlar aktiebolag inom eu - där sökande ej behöver ha något aktiekapital att lägga in.

Min fråga: Hur går detta till?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Försenad årsredovisning

Jag märkte först idag att redovisningen måste lämnas in senast en månad efter bolagsstämman. Vi hade bolagsstämman i mars...

Dock följande text finns i årsredovisningslagen och på bolagsverkets hemsidor:
"Ett aktiebolag skall betala en förseningsavgift om de handlingar som anges i 5 § inte har kommit in till registreringsmynd...

Vill gärna ha era synpunkter!

Hej!
Jag håller på och bygger upp min webshop och skulle gärna vilja ha tips, idéer och synpunkter. Sidan är uppbyggd med textalk bas.

Alla synpunkter är välkomna då jag verkligen vill ha allt stöd jag kan få.
Håller just nu på med att förbättra sökmotoroptimeringen och har gjort ett par tester på Www.sokmotorkonsult...

Kategori: Feedback

Hur ska jag hantera Klarna Konto i bokföringen?

Jag är lite osäker på hur i all sin dar jag ska bokföra (enskild firma) mina fasta månadsavgifter och amorteringar till Klarna (Konto).
Skulden utgörs av inköp som är både till företaget OCH rent privata. Så hur ska man då resonera om amorteringarna, och till vilken del av skulden räntor & avgifter hör till?

Inte blir det lätt...

Bokföra checkkredit

Hejsan!

Jag sitter med rostiga kunskaper och ska bokföra för första gången på riktigt sen den där kursen för 100 år sedan. Använder mig av Visma administration 200

Hur bokför jag checkkredit på bästa sätt? Jag har den direkt kopplad till mitt rörelsekonto och kommer under mitt första år att ligga och utnyttja den hela...

Söker telemarketinglistor till företag

Hej behöver hjälp med att hitta eller köpa telefonlistor till företag.

Brutto- & nettolön

Vilket är bruttolön & vilket är nettolön när det gäller löner till anställda? Det före eller efter moms?

Vilket av dem är det som anges i scb:s statistik över löner för olika jobb?

Vad brukar anges när man ger en timlön eller en månadslön? Är det brutto eller netto?

Kategori: HR - Personalfrågor

Har jag tabbat mig?

Jag har ni registrerat mitt bolag på Skatteverket. Har även skickat in anmälan till bolagsnamnet. Företagsnamnet har börjat sprida sig lite nu och nu börjar jag fundera - tänk om det inte blir godkänt?!?

Vad gör man då? Vad för skäl ska det finnas för att nekar ett bolagsnamn.

Jag har arbetat med denna idén i 8 månader...

Reklam företag

Söker någon som kanske går i tankarna till att starta ett reklam/tryckeri företag? Jag vill bolla en ide med någon. pma

Reseräkningar till kund, hur gör jag med bokföringen?

Hej
Jag jobbar som konsult på mitt eget AB och hyr ut mig till externa kunder och reser då ibland för deras räkning.

Min fråga är de med utläggen jag har, Taxi kvitton, hotell, traktamente etc. Jag skickar en fakura för utläggen under resan med en kopia på kvittona(inte orginal). Alla belopp på fakturan ska vara ex moms, seda...

Prisberäkning med momsfrågetecken

Hej! Här kommer en något pinsam och lite dum fundering, men det står tvärstill på hjärnkontoret idag.

Jag försöker beräkna vilket pris jag ska ta på olika artiklar, i huvudsak livsmedel.

Jag är rädd för att jag har räknat åt skogen hela tiden..

Jag tar inköpspriset (EX Skånemejerier Mjölk 3% 1L INKÖPSP...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Fråga om likvidation

Hej,

Jag anlitade en svensk bokföringskonsult som flyttade till Rumänien efter ett tag. Detta skedde år 2011. Jag överlämnade all bokföringsunderlag och regelbundet skickade till honom alla nya underlag för bokföringen. Han har varit ganska sjuk och årsredovisningen var kraftig försenad så att Bolagsverket skickade föreläggande om tv...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Köp från Adobe online, betalde inte någon moms

Jag köpte Adobe Photoshop Lightroom 4 online alldeles nyss, direkt från Adobe.

Jag uppgav mitt VAT-nummer, och momsen försvann då. Programvaran kostade 980 kr + moms, och eftersom jag uppgav ett giltigt momsregnr drogs det andast 980 kr från mitt kort.

Nu är frågan, måste jag redovisa detta på något sätt till Skattemyn...

Hur bokför man eget kapital i enskild firma?

Hej, jag har en fråga om eget kapital i enskild firma.
T ex "Lena" har startat enskild firma,innan dess har hon genomgått en utbildning som hon bekostat själv( t ex 5000:- inkl moms) plus har hon betalat för annonsering( t ex 1000:-inkl moms). Så nu vill hon lägga de 6000:- som eget kapital vid firmans start. Hur ska man bokföra detta?

Avsättning till tjänstepension efter avslutad ekonomisk år

Jag driver en AB med endast mig som ägare/anställd.
Jag har i år gått med vinst. Min fråga är hur kan jag avsätta en del av vinsten till min tjänstepension (alltså de 35% av lönen jag haft under året)?

Företagets ekonomiska år är 0501-0430.

Jag har betalat redan en del till pensionen under året (fram till 0430...

Hej jag undrar var man kan få hjälp med att skriva säljbrev?

Hej.
Jag undrar var man kan få hjälp med att skiva ett säljbrev.
Jag har riktigt bra affärsideer, men jag är usel på att skriva anonnser och säljbrev.
Studenter från handelsprogrammet kanske?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring