Sälja mina fakturor utan att bli medlem - vart?

74
1
Jag får ett par oseriösa kunder om året, tillräckligt få för att vända mig till företag och betala årsavgifter m.m. för att sedan sälja obetalda fakturorna till dom.

Så nu undrar jag om det finns företag som hanterar enskilda ärenden, att man kan sälja fakturor utan att vara medlem. Eller ska man vända sig till kronofogden direkt och inte inkasso bolag? Vilket sätt är bästa sättet att få betalt?

Mitt senaste fall nu är en skräddarsydd vara som skall förskottsbetalas, det finns ingen öppet köp på varan då den är skräddarsydd. Nu har det gått en månad sedan varan skulle levereras och de hålles inne tills inbetalning inkommer. Kunden har varken betalat eller besvarra mail/samtal.
Jag har sänt faktura som påminnelse men nu är förfallodatumet utgått.
Vad gör jag nu? Varan måste betalas och därmed sändas till kunden och summan är 3000 kr.
91
8
[url=http://www.foretagande.se/juridik/43533-salja-enstaka-faktura/]Kolla denna tråden.[/url] Där fanns något tips om företag som köper enstaka fakturor.
6
Har du provat att prata med några inkassoföretag? Gör det, förklara läget och säg att de kan ta lite högre % mot att du slipper årsavgiften. Det går att förhandla med de flesta. Jag sänkte mina % år tog bort årsavgiften helt tex. Lycka till! Inte kul med kunder som inte betalar...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.