Senaste inläggen

Vill du beställa från Polen?

Hej!

Söker du samarbetspartners i Polen, vill du köpa eller sälja här och behöver hjälp med språket, möten eller organiseringsfrågor kontakta mig gärna. Under flera år har jag jobbat inom affärsbranschen och lärt mig känna både den polska och den svenska marknaden. Jag bor och jobbar i Gdańsk som är ett mycket bra ställe för affärer....

Kategori: Företagande över gränserna

swedbank e-bokföring ingående balans inte klar

Ska byta över till Swedbank e-bokföring. Jag måste dock först få klar min ingående balans (tror jag det var) innan jag kan påbörja min bokföring. Den blir ju alltid sen så hur går det då med den löpande bokföringen i början av året eller blir det bara så nu första gången när jag byter system?

Jag hoppas min fråga går att förstå 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur sålde du ditt lilla men ändå lyckade e-handelsbolag?

Hej!

Jag har hållit på med min e-handel i 4 år nu och känner att jag vill gå vidare. Vill inte tröttna på den innan jag lägger av och gör något nytt. Men jag tycker det är väldigt svårt med hur jag ska göra.

Första tanken var att bara lägga ned och sälja ut lagret, men efter att ha analyserat lite mer så vore det gans...

Kategori: E-handel

Idé om ersättning vid projekt med 8 medarbetare

Jag tänker sätta samman en grupp av högskolestudenter som studerar inom de områden jag behöver för att färdigställa en hemsida (design, programmering, marknadsföring, ekonomi) och är nyfiken av vilka olika ersättningar man brukar tala om samt en höftning på hur stora dessa ersättningar brukar kunna vara ungefär.

Jag har själv tänkt m...

Kategori: Affärsplanen

Onödiga klimatskadliga "kursresor" mm långt bort, vad göra?

Så var det dags igen, en bekant ska på en svensk "kursresa" långt bort med flyg och hela företaget ska med. Den kan lika gärna hållas här, men med skatteavdrag får man en kombinerad nöjesresa och är ett klimatvansinne som bör slå stopp snart. Klimatkompensation vill dom inte höra talas om heller.

Ligger det verkligen i tiden att göra...

Camrent till salu

Vill ni driva eget etablerat företag inom videoproduktion och uthyrning av videokameror?

Camrent startades för 15 år sedan och nu säljer vi företaget. Som alternativ kan vi även erbjuda ett bra franschise upplägg, till er som vill prova konceptet innan.

Besök http://camrent.se/sales.html för mer information.

Kategori: Till salu

Bokslutshjälp för enskild firma

Hej!
Jag har en enskild firma i musikbranschen som drivs i liten skala.

Har du ett tips på ett företag som kan erbjuda bokslutshjälp
till en rimlig kostnad?

Det handlar om att gå igenom mina verifikationer för 2012 och
föreslå egentuella omkonteringar.

Tack för hjälpen!

Vilken företagsform är lämpligast för mitt företag?

Hej

Har nu slutligen bestämt mig för att starta upp ett företag med min vän. Jag har slutit lite kontakter med ett par leverantörer som tillverkar olika sorters filter inom industrin och har bestämt mig för att satsa 100%.Vi kommer att köpa in filter från olika länder inom EU, och har ett lager där produkterna kommer att förvaras kom...

Kategori: Allmänt

Glömma att betala in skatt och moms?!

Hejsan.

Kort fråga:

Om en rörmokare utför ett arbete, och få betalt på sitt privata konto av kunden, men glömmer att betala in skatten och momsen, kan Skatteverket få redan på detta?

Ex: En rörmokare fixade några saker i vårt badrum, och skickade en faktura på 2500 kr. (5 arbetstimmar x 400 kr: 2000Kr +...

Lagar kring köpa/sälja

Ja precis som rubriken lyder, ja undrar egentligen hur det ligger till med lagar om att köpa in smink/märkesväskor etc med EGNA pengar från butik sen sälja det på sin egen webshop, alltså inte sälja Ett specifikt märke utan massa olika, jag länkar en onlineshop som är ungefär så som jag tänkt så kanske nån förstår bättre www.karmaloop.com men behöv...

Bokföringsfrågor (nybörjarnivå)

Har några frågor kring bokföringen på grundlig nivå. Bolagsformen är enskild firma.

1) Hur bokför jag in mina egna saker till företaget? I detta fall en dator från 2009 som jag vill ska ingå i en företagsförsäkring som jag funderar på att skaffa.

2) Jag kan såvitt jag förstått ej få avdrag för ovan nämnda dator, för va...

Bokföra försäljning av köpta varor ?

Hej alla!

Sitter och knåpar.. Ska sälja inköpta byggvaror till en privatkund,
kommer inte göra något påslag (arbetstiden för inköp är inräknad i offert).
Hur bokför jag det?? Konto 3054?

Tacksam för svar =)

Hur bokför jag deposition för lokal?

Jag har en enskild firma och skickade en deposition till hyresvärden när jag skrev på för en lokal.

Vilket konto är det som gäller i bokföringen för denna transaktion? Detta är ju varken en intäkt eller utgift, så hur gör man med den biten?

Jag delar lokalen med andra och skickade således allas depositioner i ett par k...

Beställa från england?

Jag är i planeringen av att starta upp ett företag så jag har inte stenkoll på bokföring över huvud taget och framför allt inte när det gäller import, så jag hoppas att någon här kan räta ut mina frågetecken.

Hur går jag till väga om jag ska köpa en vara som kostar £263.92 (£316.70 incl. VAT)och frakten är £14.50?
Behöver jag...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra Appförsäljning på Google Play med Fakturametoden

Hej!

Försökte göra en sökning på forumet på detta ämne men sökfunktionen fungerade inte, så om denna fråga redan blivit svarad på så får ni gärna hänvisa dit.

Som titeln säger så skall jag försöka bokföra en appförsäljning som har gjorts på Google Play med fakturametoden. Problemet är att vi aldrig skickar ut någon fak...

Projekt sökes, Telemarketing

Hej!

Vi söker ett nytt projekt att anta, vi är ett nyregistrerat telemarketingföretag som för tillfället har 2st heltidssäljare samt 2st deltidsanställda med placering i Stockholm!
Vi hjälper företag med försäljning av deras produktportfölj, är ni intresserade; kontakta oss!

Kontakt:
ntprofilen@g...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

[Nybörjare] Hjälp med bokföring, vilka kontonr mm?

2012 är mitt första räkenskapsår för min enskilda firma. Jag har antecknat allting som hänt i olika dokument osv, men nu ska jag administrera det hela i ett program (iOrdning heter det) tänkte jag.

Programet fixar automatiskt ifyllnad av inkomstdeklarationsblanketter osv. Det som är nytt för mig är vilka kontonr jag ska använda för r...

Egenavgifter 2013

Egenavgifter gällande de som har enskild firma eller är delägare i handels- eller kommanditbolag är nu spikade för inkomstår 2013.

Det som hänt jämfört med 2012 är att det införts möjlighet att välja 1 karensdag samt att skillnaden i egenavgift mellan de olika karenstiderna blivit mindre.

För den som inte gör något akt...

Apple kräver D-U-N-S nummer för min iPhone app?

Har skapat en iPhone app, och för att släppa den har Apple bett mig om mitt företags d-u-n-s nummer.

Har kollat runt på nätet men förstår fortfarande inte var och hur jag skaffar ett sådant nummer, och om det är gratis eller kostar något.

Någon som vet mer om d-u-n-s nummer?

Tryckeri för kläder, bil och annat sökes

Som rubriken lyder, det är i första hand tryck till bilen.
Ni får absolut sätta eran logga någonstans på bilen också.

Kontakta mig via PM och glöm inte lämna nr så jag kan ringa tillbaka

Kategori: Söker/eftersöker