Verksamhetsbeskrivning för ett litet privat aktiebolag

4
Jag har några frågor i anslutning till den verksamhetsbeskrivning som man anger när man startar ett aktiebolag.

Många skriver ju i sin verksamhetsbeskrivning "... samt därmed förenlig verksamhet.". För ett publikt bolag så har det förstås betydelse för aktieägarna att bolaget ägnar sig åt den verksamhet som är ändamålet enligt bolagsordningen, men hur är det egentligen med ett litet privat aktiebolag där endast en person är aktieägare. Vem avgör vad som är "därmed förenlig verksamhet"?

Anledningen att jag frågar detta är att om man nu startar ett bolag med en given verksamhet, låt säga t ex "förvaltning av värdepapper", men sedan även vill t ex prova att driva en webbshop och där sälja kläder, kan man då göra detta utan att ändra bolagsordningen, om det nu står t ex "förvaltning av värdepapper, samt därmed förenlig verksamhet"?

Som jag förstår det så är det annars rätt dyrt/omständigt att ändra sin bolagsordning?

Frågan är alltså - för ett litet privat aktiebolag, räcker det med att i bolagsordningen ange en huvudverksamhet och sedan "och därmed förenlig verksamhet" eller måste man ange precis allting som företaget ev kommer att syssla med?

Tacksam för svar
822
48
Som jag har förstått det bör du anmäla allt du kommer att syssla med. Mycket pga om någon annan med liknande företagsnamn också har planer på samma sak. Detta är utsaxat från Bolagsverket. [i][b]Beskriv verksamheten i detalj[/b] Du har skydd för ditt företagsnamn för den verksamhet som du har registrerad. För att vi ska kunna bedöma om vi kan godkänna ditt namnförslag måste du därför beskriva verksamheten i detalj. Om du exempelvis ska driva handel, måste du skriva inom vilket område du ska driva handel. Om du ska arbeta som konsult måste du skriva inom vilket område du kommer att erbjuda konsulttjänster.[/i] Du kanske ska slå Bolagsverket en signal och se vad de säger? Vet att frågan dykt upp tidigare så fler har samma funderingar. Fyll gärna på i tråden om du vet hur det ska göras :)
4
Tack för svaret. Det låter ju rimligt att en huvudorsak är att man skall kunna skydda sitt namn i den bransch man tänker verka. Jag har tittat lite på hur de stora börsnoterade bolagen gjort med sin verksamhetsbeskrivning och funnit att det kan skifta väldigt mycket i hur detaljerade de har varit när det gäller att beskriva vad de egentligen sysslar med, och det gäller även för de allra största bolagen på LargeCap listan. Av detta drar jag den slutsatsen att det nog egentligen är en tolkningsfråga vad man ska skriva som verksamhetsbeskrivning och att ambitionsnivån skriftar stort även bland de allra största bolagen. Själv så ser jag egentligen två alternativ - antingen så får jag ta med huvudverksamheten och något av det som jag därutöver kan tänka mig att prova på, eller också så tar jag bara upp huvudverksamheten och så får jag väl komplettera senare om det blir något annat som blir aktuellt. Jag vill ju egentligen inte ha en allt för omfattande verksamhetsbeskrivning heller. Att skydda namnet blir nog för min del hur som helst inte ett så stort problem eftersom det i vilket fall troligen blir ett helt unikt fantasiord.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.