Senaste inläggen

Både lön och konsultarvode

Jag pratade med en kollega om en sak och vi var inte riktigt överens.

Låt säga att jag driver enskild firma och är delägare i ett aktiebolag. Kan AB anställa mig och ge mig låt 20 000kr i lön/månad plus ett konsultarvode på 5000-10 000+moms?

Finns det några nackdelar med detta eller bättre sätt att lösa det på?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av preliminärskatt

Hej

Har frågor kring bokföring av preliminärskatt (aktiebolag). Jag använder kontoplanen BAS 2010 aktiebolag (omfattande) och bokför enligt fakturametoden.

Jag brukar kunna ta reda på det mesta själv, men när det gäller dessa saker så verkar det finnas olika sätt att göra det på och blir lite förvirrad. T.ex. vad jag f...

Kontaktfaktura

Jag erbjuder en sportkurs sedan vecka 2. Deltagare få möjlighet att betala på plats, kontant.

Jag har aldrig använd en kassa, eftersom jag brukar skriva faktura.

Nu har jag läst att jag inte behöva anmäla en kassaregister, om jag skriver "kontaktfaktura" istället (= kvitto?) som verifikat. Omsättningen är inte så högt,...

Problem ombildning enskild firma till aktiebolag

Hejsan!
I ett par år körde jag enskild firma och det gick så pass bra att jag beslutade mig för att ombilda till AB. Fick rådet att starta ett nytt AB och över tid avveckla/avsluta den enskilda firman och det var precis vad jag gjorde.

En bekant har sedan starten av min enskilda firma hjälpt mig med bokföring, deklaration osv....

Sökes: Android och Ios app utvecklare.

Sökes: Android och Ios app utvecklare.

Jag söker efter någon som kan bygga en Android och Ios app
Helst vill jag att du kan både Ios och Android, men vill du bara
utveckla appen i ett av systemen så går det självklart att diskutera.

Beskrivning

Appen ska börja med en splashscreen och...

Kategori: Söker/eftersöker

Årsbokslutet, balanserad vinst/förlust, osv

Detta var mitt första år som jag gjorde ett årsbokslut och jag är orolig att jag har missat något. Kan någon hjälpa mig lite? Tack på förhand. 🙂

När jag fixade med årsbokslutet så innan ny period skapades så stod detta under balanskonton:

2010 Eget kapital -22 335,53
2090 Årets resultat 32 423,60...

Samarbete med företag

Hur fungerar det med skatt och bokföring om man har ett samarbete med ett annat företag.
Tex:
Om min kund beställer från ett företag genom mig så blir det 10-15% rabatterat beroende på orderstorlek. Varan skickas till kunden men fakturan till mig. Företaget tycker då att jag antingen kan ge kunden rabatten eller själv behålla den. Men...

Nytt företagsnamn

Hej
Funderar på att starta ett företag med namnet JoTe´S
Bolaget skall syssla med mekanisk tillverkning och även viss konsulting inom mekanik.

Tacksam för feedback
Mvh
Johan

Kategori: Feedback

Bokföringshjälp (små företag)

Hej, jag startade mitt eget företag i mars 2011. I början fick jag hjälp i form av 10 gratis rådgivning timmar med en revisor från en näringsutvecklingsprojekt. På så sätt kunde jag klara mitt första år i bokföringen + bokslut 2011.

Jag använder online program e-conomic för min kvartalsvis bokföring. Problemet är att jag fortfarande...

Vilka kostnader i jan 2013 ska bokföras för 2012?

Hej hej alla företagare, jag är ny här och här kommer min första (av troligtvis många) frågor 🙂

Jag har just fått ordning på mitt bokföringsprogram och ska göra bokslut för 2012 men jag undrar över om det är några betalningar som har skett nu i januari 2013 som ska bokföras för 2012 eller i alla fall ingå i 2012s bokslut?
[ol...

reflektion om en förhoppningsvis briljant ide

Hej :-D
Jag har gått och funderat på en sak ett tag och känner att lite diskussion och reflektion i min idé skulle vara spännande.
Jag har fundering på att starta en natt förskola där hjärtat i det hela är trygghet ,hemmiljö och gott samarbete mellan förskolan och hemmet ligger som grund.

Detta skall vara ett kompleme...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra förutbetald kostnad (försäkring) enskild firma

Vad är det som gäller när man ska bokföra en förutbetald försäkring egentligen (enskild firma)? Den täcker ju över två räkenskapsår. Jag har hittat följande information:

En betald premie för en försäkring som berör två räkenskapsår är inte ett förskott utan ska kostnadsföras i sin helhet även om en del av premien avser påföljande år....

Förlängt räkenskapsår, verifikationsnummer

Hej!

Jag är något av en nybörjare på det här med bokföring, startade mitt företag i oktober och har förlängt räkenskapsår.

När jag ska bokföra affärshändelser som inträffat i januari "vill" bokföringsprogrammet att jag skriver i 2013 som inkomstår. Vad jag undrar är om verifikationsnummerordningen då börjar om från 1,...

Starta en tillskotts serie

Hejsan alla företagare!

Jag har under en tid nu varit fysiskt aktiv, ca 2 år, och har under ca 1 år nu använt olika former av kosttillskott såsom kreatin, PWO, Protein, Aminosyror, Omega-3 och Multivitamin. Det här intresset har växt till något mer än en hobby, jag är nu otroligt intresserad utav att starta min egna serie av tillskot...

Kategori: Affärsidéer

Finna företag verksamma i sverige beroende på antal anställda

Jag är på gång att göra en marknadsundersökning som skall rikta sig till svenska företag bestående av 30 till 400 anställda. Någon här som har ett bra tips på hur jag skall finna dessa? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Kategori: Affärsplanen

Söker utbildning förberedande för e-handel??

Hej!
Vi har bestämt oss för att expandera och starta e-handel i kombination med vår butik. Eftersom jag är helt utan erfarenhet innom e-handel vet jag inte riktigt var jag ska börja! Tänker mig en förberedande utbildning eller kurs innom detta men vet inte vilken! Därför önskar jag tips från er mer erfarna🙂

Kategori: E-handel

Vän råkade föra över privatskuld till mitt AB konto

Hej!

Min vän utomlands skulle göra en EU betalning privat till mig men råkade göra detta till mitt AB konto.

Hur gör jag för att korrekt korrigera detta?

Räcker det t.ex. att göra överföring tillbaka till mitt privata konto och bokföra med anledning till varför detta gjordes?

MvH

Fått privat utgift på faktura till firman

Kan jag ta fakturan utan att bokföra den och betala den privat?
Gäller ett köp på firmans kreditkort

Varför bankgiro?

Jag kommer i år att bedriva utbildning vid sidan av ordinarie arbete. Beräknad intäkt max ca 25-30kkr. Jag har två kunder som kommer att få vars två till tre frakturor under året. Kollade bankgiro men finner inte svar på vad det ska vara bra för med ett kontonummer till. Bankerna tar betalt för något företagspaket 500-2000 kostar det beroende på lö...

Kategori: Allmänt

Säljare med F-skatt - Google Företagsfoto

Söker säljare för införsäljning av Google Företagsfoto till butiker.
Valfritt område bland Halland, Kronoberg, Blekinge och Kalmar.
Maila för mer information om uppdraget; info@sadesign.se
För mer information om Google Företagsfoto, besök http://goo.gl/m0699

Med vänlig hälsning
Stellan Nilsson
SA!De...

Kategori: Söker/eftersöker