Hur bokför jag köp av dator och överföring mellan bankonton?

1
Hej

Har nyligen registrerat och kommit igång med min enskilda firma och även om det kanske inte är nödvändigt (Eller är det?) så öppnade jag ett särskilt bankkonto med tillhörande bankgiro för firman dock har jag inget betalkort kopplat till det kontot.

Detta är första gången jag ger mig på att testa lyckan som egenföretagare och i och med att jag plockade min affärsidé lite på "volley" och snabbt behövde komma igång så har jag inte hunnit vare sig gå kurser eller läsa på gällande bokföring men detta är inbokat lite längre fram.

Igår var det dags att köpa lite utrustning, närmare bestämt en dator, och begav mig till en butik och valde ut en modell som verkade bra och bestämde mig för att slå till. På väg mot kassan så gjorde jag en överföring från "firmans bankkonto" till mitt lönekonto och betalade med mitt VISA kort som är kopplat till lönekontot. När jag sedan skulle bokföra köpet så gjorde jag en "Utbet - köp av inventarier, maskiner m.m" där jag skrev in belopp, moms etc. Redan idag så visade sig att datorn inte var särskilt bra alls så jag åkte tillbaka till butiken bytte till en annan modell och behövde lägga ett par hundralappar imellan vilka jag precis som tidigare flyttade från "firmans bankkonto" till mitt lönekonto och betalade med mitt VISA kort.

Hur bokför jag detta? Har jag gjort helt galet genom att flytta pengar på det sättet mellan mina bankonton? Är det "Utbet - köp av inventarier, maskiner m.m jag ska använda?

Hjälp? :S

Tack på förhand
1079
139
Jag vet inte vilket bokföringsprogram du använder, det låter ju dock lite okonventionellt när du skriver "när jag skulle bokföra köpet så gjorde jag en "Utbet - köp av inventarier, maskiner m.m". Det jag skulle gjort i det här fallet, och nu pratar jag klassisk bokföring, vore att ta de kvitton som du erhöll vid respektive inköpstillfälle och bokföra dem enligt följande exempel: Debet 5410 Förbrukningsinventarier.....4000 kr Debet 2641 Ingående moms...............1000 kr Kredit 2018 Egna insättningar...........5000 kr När du överför pengar från firman till privata kontot bokför du: Debet 2013 Eget uttag..................10000 kr Kredit 1930 Bankkonto...................10000 kr

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.