Senaste inläggen

Feedback på e-butik.bgafotocenter.se

Har spenderat de senaste månaderna med att få in alla produkter och känner att vi nu är redo för lansering.

Ta gärna en titt och säg vad ni tycker!
e-butik.bgafotocenter.se

Kända problem (Som ska åtgärdas snarast)
Vissa...

Kategori: Feedback

HJÄLP! Brytit mot copyright lagen, måste betala 22 000kr :(

Fick idag ett brev från företaget gettyimages som säljer bilder, förra året använde jag två bilder från hemsidan i ca. 2 månader och det är dessa bilder de vill ha 8700 kr styck för plus resterande avgifter som nu är totalt på 22 000 kr. De ska ha in pengarna inom 2 veckor efter att jag mottagit brevet.

Jag läste inte brevet då jag v...

Kategori: Allmänt

Inkomst vid årsskifte, räknas till 2012 eller 2013?

Hej,

Jag har nyligen startat enskild firma och är lite lost i deta hela. Under 2012 har jag endast skickat ut 3 fakturor under 2012.

Faktura för utfört arbete under november hade förfallodag 2012-12-31, dock kom pengarna in 2-3/1 2013 någon gång. Min fråga är nu om fakturan ska bokföras för 2012 eller 2013?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företag 1 år- 1 kund so far.....

Hej

Jag startade mitt företag för ett år sen och har än så länge haft 1 kund!
Grrrrr
Detta pga att jag inte satsat mycket på marknadsföring och inte vet hur jag ska nå mina kunder med min begränsade budget.

Mitt företag är inom uderhållning och nöjesbranschen där jag erbjuder mina tjänster per timbeställ...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Uppstart mellan 2 personer

Hej,

Jag och en polare tänkte bl.a. göra lite mobila appar, och undrar vad ni skulle rekomendera vi gör för att starta upp något som vi har gemensamt.

Aktiebolag kräver ju att man investerar 50 000kr, vilket vi i nuläget inte har. Hur skulle ni rekomendera vi går tillväga? Rent enkelt tänkte vi att vi åtminstånde skapa...

Kategori: Affärsidéer

Hur bokför man avgiften från Patent- och registreringsverket?

Hej,

Jag ska betala avgiften för varumärkessydd hos PRV och är lite förvirrad om hur ska jag bokföra det i Visma Aktiebolag...

Jag frågade till Skatteverket och de säger att avgiften måste bokföras som immateriell tillgång men de från VismaSPCS svarade:

"Ansöknings- och årsavgift till PRV är avdragsgi...

Att starta nytt, lite olika frågor

Jag vill starta en ny klädbutik här på orten, jobbar just nu på en affär här men vill istället starta något nytt som inte finns. Jag har några frågor... Ja har innan varit i kontakt med Almi men då i ett annat affärsköp. Det blev inte av då den butiken gick för dåligt, så nu vill ja istället öppna eget.

Jag har tänkt ansöka om att lå...

Vilken summa betalar jag skatten på ?

När ens bokslut stod att företaget är 'skyldig' mig en viss summa (eget kapital) pengar och årets resultat blev vinst.

Ska jag då ta årets vinst minus eget kapital = den summa jag ska betala in skatt och egenavgifter på ?

Feedback på mitt mejl - boka möten.

Ber om ursäkt om jag startar ännu en tråd, men det kanske blir enklare för andra som är intresserade av ämnet att hitta inlägget senare.

Jag är intresserad av er feedback gällande mitt mejl, där målet är att få till ett möte. Antingen via telefon eller face2face.
.

Mitt namn är XXX och driver en digitalbyrå med...

Boka in möten via E-post?

Jag har startat eget som konsult inom marknadsföring,och undrar om man via riktade mejl till beslutsfattare (självfallet kommer jag reseracha företaget innan jag mejlar) kan boka in möten? Eller är det bortkastad tid? Är det kalla samtal som gäller?

Idé till bok - hur gör jag?

Jag har en ide till en bok som jag tror skulle funka bra. Jag kan inte skriva och det behövs ett 50-tal intervjuer runt om i Sverige.

Jag tänker mig att hyra in journalister på olika orter som gör detta arbetet eller skulle det bli allt för kostsamt?

Jag har egentligen bara en bra ide men inga kunskaper inom området så...

Slippa valutaväxlingsavgift från Bankerna när man startar AB.

Hej,

Jag skall ev. starta ett aktiebolag inom kort och tittat på ett gäng banker. Jag har idag en EF, där har jag både Handelsbanken och ICA banken. Fördelen med ICA Banken är att de inte tar någon valutväxlingsavgift när man betalar varor i andra valutor. Det innebär att jag får max vinst på pengarna.

(Mitt företag kö...

Gör din egen pizza-pizzeria

Lova att inte skratta nu ;-) Minns du avsnittet i Seinfeld där Kramer har en affärsidé? Den handlar om en pizzarestaurang där kunderna själva får baka sina pizzor.

https://www.youtube.com/watch?v=rjGc_Pj6VD0
Kopiera denna länk om filmen ovan inte fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=rjGc_Pj6VD0
...

Kategori: Gratis affärsidéer

Försäljningskonsult

Vad har flest företagare som den största utmaningen i sitt företag? Jo, försäljningen och att skaffa nya kunder. Bli expert på försäljning och sälj konsulttimmar och föreläs. Här finns en enorm marknad om du paketerar det snyggt och lyckas nå ut till företagen som behöver hjälp. Procent på ökad försäljning kan vara ett sätt lösa det på om kunden in...

Kategori: Gratis affärsidéer

Hyr ut överblivna rum

Leta upp överblivna gästrum, sommarstugor, vindsvåningar och källare som inte används och starta en övernattningsrums-förmedling. Många resande vill inte betala hutlösa hotellpriser utan vill bara få några timmars sömn i en säng innan nästa arbetsdag. Dela förtjänsten med ägaren av rummet.

Kategori: Affärsidéer

Hjälp, var hittar jag möjliga kunder?

Hej
Jag behöver hjälp för att hitta personer med ansvar för skyltning av rekreationsområden; vandringsleder, vintersportanläggningar, temaparker och dylikt.
Finns det eventuellt någon facktidskrift som når ut till dessa personer?

tackar på förhand
Christer
www.skyltproffset.se

Sitter med bokföring i fortnox och funderar på moms på frakt

Hej!

Kom att tänka på en sak som jag inte är 100% på när det kommer till momsberäkning på intäkter.

När jag bokför i fornox från mitt plusgiro så slår jag in den summan jag fått insatt på mitt konto, dvs inklusive frakten.

Sedan har jag även bokfört dessa totala summor, dvs. försäljningspriset + frakt. S...

Hemsida och företagsnamn

Jag har gjort min hemsida själv och undrar vad ni tycker? Främst är jag fundersam över om den når ut med sitt syfte (att sälja) eller vad jag kan göra för att bättre nå ut med det.

Jag har lite problem med Galleriet och är därför inte riktigt klar med det, så ha lite överseende med det. (Om det är någon av er som provat echeas mall...

Kategori: Feedback

Designskydd - vad ska jag tänka på?

Jag har designat en del produkter (inredning och möbler) och är intresserad av att hitta företag som vill tillverka och/eller sälja dessa. Vad bör jag tänka på och hur bör jag gå vidare, när det gäller designskydd?

Finns risken att min design blir stulen om jag presenterar den för ett företag eller är den redan skyddad genom att jag...

Kategori: Patent- och registreringsfrågor

Export från Baltikum till EU?

Har en produkt som ska tillverkas i Sverige och kunna exporteras ut direkt till privatpersoner i Europa. Paketet kommer väga ca.500 gram och vara 15x15x5 stort och frakten ska ingå i priset till hela EU.

Kollar nu med olika transportlösningar och kom ganska snabbt fram till att transport från Sverige till EU kostar skjortan!
P...

Kategori: Företagande över gränserna