Vill någon hjälpa mig räkna ut skatt och eget uttag?

22
Jag har slarvat med bokföringen 2012 och lär mig nu en läxa :-[

Vill någon hjälpa mig att göra en uträkning på hur mycket jag får kvar ca och hur SKV kommer att behålla?

Jag har enskild firma.

Efter kostnader och traktamente och avdrag för kontor hemma är resultatet = 130 000kr

Jag gick 30 000kr minus året innan som jag antar att jag får kvitta mot vinsten?

Vad får jag kvar i runda slängar? Jag kollade på denna http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/foretagsformer/enskild-firma/skatter-och-avgifter men får inte riktigt ihop det.

Jätte tacksam för svar!
1079
139
Ifall 130.000 i firman är den enda inkomst du har under året och du är över 26 år gammal så medför det (efter utnyttjat underskott på 30.000) en total skatt på ungefär 29.000. Det du får behålla är då alltså det du har innestående i firman minus 29.000. Ifall det är så att du under året har erhållit lön från anställning eller liknande så gäller andra siffror.
22
Tack Stig! Jag har tjänat 28000kr på a-skatt med. Går det att säga hur det påverkar?
1079
139
Dessa 28.000 i lön får effekten att skatten från näringsverksamheten blir 4.000 högre (= 33.000). Du får alltså då behålla det som finns i firman minus 33.000.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.