Senaste inläggen

Företagsförsäkring, har ni det?

Sitter som ett frågetecken och funderar över vilken företagsförsäkring som är bra att teckna. Någon som har tips? Har enskild firma som drivs hemifrån, lösöre ca. 100 000 kr.

Kategori: Allmänt

Hur fungerar skatter i Enskild firma och när ska de betalas in?

Hur fungerar det egentligen med skatterna i en enskild firma? Skattar man bara för själva vinsten, dvs om jag köper in produkter för 1000 kr och säljer dom för 10 kr (exkl moms) skattar jag då direkt varje gång jag säljer något,eller först när jag kommit över dom 1000 kr som produkterna kostat mig? Görs det i förskott och dras av eller läggs till i...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

AB eller Ltd Limited bolag?

Hej!

Kommer jobba med äventyrs- och träningsesor. Säljer till svenska kunder. Allt arbete bedrivs i Sverige men själva resorna är förlagda till ett område i Norge. Velar fram o tillbaka om vi ska ha Ltd eller AB. Söker efter råd, erfarenheter o kunskap i ämnet. Fördelar o nackdelar med Ltd o AB. Om ni har ngn bra o seriös aktör som...

immateriell tillgång - webshop bokföras

Hej

Ska inköp av webbshoppen bokas i anläggningsregister som immateriell tillgång?

Affärsängel sökes - Har en unik storsäljare!

Sammanfattning:
Jag kommer att introducera en (för Sverige) ny produkt som utomlands säljer över 2 miljarder exemplar per år - Jag har fabrikskontakter och har snart det första svenska varumärket! Affärsänglar sökes.

Följande text är lite l...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Äventyrs och eventbolag säljes, grundades 2001.

Företaget säljs i sin helhet.

Verksamheten grundades 2001 och det geografiska område Kalmar län och Öland men med kunder från hela södra sverige.
Verksamheten riktar sig mot företag och utvecklar personal genom friluftsliv och äventyr, teambuildande aktiviteter, föreläsningar och utbildningar. Andra HR-frågor och olika eventup...

Kategori: Till salu

Betalat webbhotell åt privatperson i utbyte mot annonsering

Hej,

Jag har betalat fakturan för en webbhotellkostnad för ett forum som en privatperson äger i utbyte mot att jag får ha en banner på sidan. Nu undrar jag hur kan jag bokföra detta? Fakturan står på privatpersonen namn.

Tack på förhand.

/Pete87

Ska jag alltid redovisa svensk moms till ej EU-länder?

Har köpt en del varor och tjänster i utlandet för företaget, allt från en kamera i Malaysia till en internet tjänst i Indien.

När det gäller företag utanför EU, ska jag redovisa svensk moms på alla av dessa köp i momsdeklarationen?

tacksam för svar!!

Importera kaffe (private label)

Hej!
Jag vill börja importera kaffe i förpackningar/burkar med mitt eget tryck på (private label). Hur ska jag gå tillväga?
Tips på leverantörer, fabriker eller grossister?

Mvh. Emil Södergren

Kategori: Företagande över gränserna

Återförsäljare - TM - Callcenter

Hej!
Jag har ett callcenter i Stockholm - Östermalm med ca 20 säljare vi jobbar med olika uppdragsgivare och har ingen egen produkt vi söker just nu produkter/tjänster som vi kan sälja på grund av att våra uppdragsgivare inte hinner med våra försäljningssiffror om det är någon som är intresserade av ett samarbete så hör av er till mig snaras...

Kategori: Söker/eftersöker

Vilken bolagsform?

Jag har tänkt starta ett nytt företag och driva en klädbutik. Har räknat med ca 1,4 milj omsättning på ett år.

Vilken företagsform är då bäst?

Tacksam för svar🙂

Hjälp med namnförslag!

Hej på er!
Jag tillverkar lite smycken och accessoarer (funderar också på att ge mig på ytterkläder i framtiden) av gamla och nya material och textilier från det militära.

Stilen går mot rock, goth, steampunk.

Målgruppen är både män och kvinnor, och även hundar.

Så nu skulle jag vilja ha lite i...

Kategori: Allmänt

Snabb hjälp med hemsida

Hej,

Har haft mitt företag i mer än 2 år nu, jag driver en webbyrå där jag försöker hjälpa framför allt småföretagare att få upp en egen hemsida bl.a.

Jag har haft svårt att få in förfrågningar och undrar därför om någon av er har några tips på hur jag ska förbättra min hemsida?

Adressen är http://www.gu...

Kategori: Feedback

Importera kaffe (private label)

Hej!
Jag vill börja importera kaffe i förpackningar/burkar med mitt eget tryck på (private label). Hur ska jag gå tillväga?
Tips på leverantörer, fabriker eller grossister?

Mvh. Emil Södergren

Kategori: Inköp

Import från Nordafrika

Hej! Jag behöver hjälp med import från nordafrika. Jag vill importera pinnar från en viss trädsort som används över hela nordafrika för oral hygien.

Dock har jag stött på problem. Senast skickades ett paket från Saudiarabien till mig, men det skickades tillbaka för att FedEx sa att det innehöll "växter".

Jag har försök...

Kategori: Företagande över gränserna

köpa in material begagnat till företaget, kan man dra av detta?

hejsan, ska öppna en klinik inom Medicinsk massageterapi/ortopedisk medicin. Kommer behöva köpa in varor som behandlingsbänk, dator,skrivbord, stol,bord,byrå, lite material till bänken .
Ifall man köper detta beg av privatpersoner så får man ju inget kvitto som från affär, kan man dra av detta på något sätt ändå??

enskild firm...

Kategori: Inköp

Utvärderar bokföringsprogram, fråga om Vismas Enskild firma

Jag skickade följande mail till Visma:

Jag utvärderar "Enskild firma" från er. Till Skatteverket har jag gjort en preliminär deklaration över årets månader när det gäller skatterna. Var i programmet hittar jag en sammanställning över hur mycket skatt / egenavgift jag ska betala in för aktuell månad? Eller måste jag räkna...

Lön eller lån

En kvinna var i TV, hon hade hamnat i tidningen för att hon tog ut hög lön, så hon beklagade sig som chef när anställda kan stötas som bara har 18-20.000 i lön. Hennes förklaring var att hon belånade sitt hus för att klara sig förut och tog utdelning istället, men nu blev det lön. Fast innan var det ränteavdrag och lägre skatt på utdelningar, vad k...

koncernbidrag?

Hej

Kan man få ett koncernbidrag från moderbolag till en dotterbolag som ännu inte registrerades? "Bidraget" fick dotterbolag en månad innan för att kunna köpa en websida/webshop och kunna hinna utcekla den innan. Tanken är att pengar behövs inta att lämnas tillbaka till MB.

Eller är det kanske ovvilkorligt akt...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Strategi för att utveckla företaget smart

Kategori: E-handel