Senaste inläggen

Huvudbok och Plusgiro stämmer ej

Jag använder mig av fortnox och sitter och bokför alla affärshändelser som ägt rum på mitt plusgiro konto (1930,
och jämför sedan konto 1930 i huvudboken med saldot på plusgirot.

En sak jag inte är 100 på är att vid nytt räkenskapsår så nollställs ju huvudboken men plusgirokontot har ju fortfarande
pengarna kvar, hur f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att ta över en andel i ett företag...

Hej,

jag står inför en möjlighet att ta över en andel (50%) i ett företag och försöker samla på mig så mycket kött på benen som möjligt.

Lite kort om företaget.
Ett litet företag med en etablerad kundkrets, har själv arbetat där till och från under många år.
Ekonomin är bra av vad jag kan utröna (har bok...

Kategori: Allmänt

Epostmarknadsföring och Nyhetsbrev

Hej,

Jag håller på att utvecka mitt företag och det börjar ta fart ordentligt och nu letar jag efter bra svenska tjänster för epostmarknadsföring och nyhetsbrev. Jag har ingen direkt erfarenhet från det utan har förstått att det är en av de viktigaste kanalerna för att få återkommande kunder och att bearbeta sina kundregister.
...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Stockholm Innovation & Growth, någon erfarenhet?

Jag läste om företaget stockholm innovation & growth i internetworld och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av dom?

Hittade dom även när jag sökte på inkubator via Google:
http://www.stockholminnovation.com/

Det är väldigt mycket information på deras hemsida, det jag tyckte var lite ovanligt var att...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Överlåtelse av privata aktier in i befintligt AB

Hej,

Jag äger aktier som privatperson i AB_1 som genererar en del pengar via utdelning varje år.

Jag vill nu flytta ägarskapet av dessa till AB_2 för att undvika beskattning av utdelningen och istället kunna flytta över till AB_2 för att kunna investera pengarna där istället.

Om jag förstått det hela rät...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta företag-dagen våren 2013

De sex myndigheterna Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Tillväxtverket, Skatteverket och Tullverket kör nu igång vårens starta eget dagar.

Här är datum och städer:

2013-02-20 Göteborg

2013-03-14 Stockholm/Huddinge

2013-03-21 Göteborg

2013-04-03 Stockhol...

Kategori: Nyheter

Företagsnamn

Hej!

Heter Charlotte och jobbar just nu med Affärsidé och Affärsplan för att förhoppningsvis inom kort starta upp eget som bröllops-, fest- och eventkoordinator.

Funderar på namn och domännamn på företaget.

Vad gäller domännamn, hur ser man allmänt på bindestreck, punkt osv i domännamnet/webbadressen? Ä...

Kategori: Affärsidéer

Gratis hemsida erbjudes till företagare

I början av mars går vårt webbhotell live! 😃 I samband med denna lansering erbjuder vi 100 företagare tillverkning av en professionell hemsida gratis. Ni ordnar det material (text, foton, logotyp, etc.) som ska finnas på sajten och sedan sätter vi ihop den manuellt till er. (Erbjudandet gäller ej, webshoppar, communities eller dylikt)

Kategori: Till salu

Gymkort i AB

Hej!

Kan man bokföra gymkort i AB om man inte tagit ut lön eller utdelning än? Jag driver EF och har nu startat oskså AB men tänker inte ta ut lön under närmaste tiden utan bara bygga kapital. Går det bra att drav av kostnaden för gym i så fall? Och hur bokför man detta om det går?

Tacksam för svar!

1 kr per dag på infot.se

Registrera företag, butik eller varumärke på
infot.se kostar (1 kr/dag) 365 kr exkl. moms 12 månader per bransch och region.
:winner

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur bokföra löner till anställda i EF men kontantmetod

enskild firma
hur bokför man löner till anställda med KONTANTMETOD då man bokför då man betalar eller får betalt. timanställd gäller. 1930 är bank låt säga 10000 kr i lön då skatten är dragen åt den anställde.semsterersättning skall han ha.
använder konton 1930.2012,??
Vill ni specifisera konton och summa.sen då man betalar til...

Webbutik till salu

Hej

Titta gärna på min Webbshop: http://www.alpachu.com . På grund av tidsbrist och eventuellt utflykt till utlandet så säljer jag min webbshop med Alpacka kläder (Läs mer om Alpcaka på hemsidan). Huvudprodukten (fokus) är numera fina Alpacka strumpor som har en bra potential på marknaden i hela Norden

Du får:
...

Kategori: Till salu

Bokföra försäljning traktor

Köpte år 2010 en traktor 550000 ex moms
bokförde så här
1242 deb 550000
2641 deb 137500
2350 kre 632500 reverslån
1930 kre 55000
1930 kre 137500 handpenning
2350 deb 137500 handpenning

under åren gjorda avskrivning med totalt
1249 kre 220000
7834 deb 220000

...

Tryckeri för kondomförpackningar

Hej,

Vi driver en e-butik som säljer kondomer och vi vill gärna komma i kontakt med ett tryckeri (helst i Skåne, men ej ett krav) som kan förse oss med tryckta förpackningar.

Våra företagskunder efterfrågar ibland kondomförpacknignar i reklamsyfte...

Kategori: Söker/eftersöker

Bokföring av bil i AB som inte står på mitt namn

Hej!

Jag har en bil som är registrerrad på en familj kompis (jag är under 25 och försäkringen är ca 500kr/mån istället för 150kr/mån för min kompis som är 52 år) och tänker nu att bökföra bilen i mitt AB som tjänstebil. Går det bra att bokföra bilen om den inte står på mitt namn eller företagets namn?

Tacksam för svar!

Vilket företagsnamn skall stå på fakturan?

Hej på er!

Kom och tänka på en sak härom dagen så i uppstartsdagarna.

Secton Detektivbyrå är våra namn utåt, domäner, osv. Men då det är en enskild firma så är ju vårt juridiska namn "Firma Mikael Carlsson" typ?.

Jag kör Visma avendo eEkonomi och innan jag börjar skicka ut fakturor hej vilt så vill jag h...

Hobbyverksamhet

Om man arrangerar en fest på en nattklubb som man vill hyra och nattklubbs ägaren till lokalen vill ha företags uppgifter och F-skatt sedel från mig, men i det här laget är detta bara en hobbyverksamhet dvs. jag gör detta en gång om året och det är inte så att jag drar in massor av pengar, utan det är mer jag har det som ett hobby att arrangera en...

Jobba hemifrån eller skaffa kontor, hur gör ni?

Som rubriken säger. Vad föredrar ni och varför?

Kontor i samma hus som jag bor

Hej!

Jag bor i ett tvåfamiljshus och undrar om jag helt enkelt kan hyra ut undervåningen till mitt AB som ett kontor eller får dom hicka på SKV då?

Hoppas någon vänlig själ kan svara mig!

MVH

R

Bokföra fiktiv moms för varor från USA som ej fastnar i tullen

Hej.

Köper mindre grejer tex via Ebay från USA. Dessa varor fastnar inte i tullen och jag undrar därför hur detta ska bokföras. I Visma enskild firma går det endast att välja beräknad moms (fiktiv moms) om varorna köps från ett annat EU-land.

Kan jag bokföra momsen som köp från ett annat EU-land men skapa en egen utbet...