Senaste inläggen

Importera kaffe (private label)

Hej!
Jag vill börja importera kaffe i förpackningar/burkar med mitt eget tryck på (private label). Hur ska jag gå tillväga?
Tips på leverantörer, fabriker eller grossister?

Mvh. Emil Södergren

Kategori: Inköp

Import från Nordafrika

Hej! Jag behöver hjälp med import från nordafrika. Jag vill importera pinnar från en viss trädsort som används över hela nordafrika för oral hygien.

Dock har jag stött på problem. Senast skickades ett paket från Saudiarabien till mig, men det skickades tillbaka för att FedEx sa att det innehöll "växter".

Jag har försök...

Kategori: Företagande över gränserna

köpa in material begagnat till företaget, kan man dra av detta?

hejsan, ska öppna en klinik inom Medicinsk massageterapi/ortopedisk medicin. Kommer behöva köpa in varor som behandlingsbänk, dator,skrivbord, stol,bord,byrå, lite material till bänken .
Ifall man köper detta beg av privatpersoner så får man ju inget kvitto som från affär, kan man dra av detta på något sätt ändå??

enskild firm...

Kategori: Inköp

Utvärderar bokföringsprogram, fråga om Vismas Enskild firma

Jag skickade följande mail till Visma:

Jag utvärderar "Enskild firma" från er. Till Skatteverket har jag gjort en preliminär deklaration över årets månader när det gäller skatterna. Var i programmet hittar jag en sammanställning över hur mycket skatt / egenavgift jag ska betala in för aktuell månad? Eller måste jag räkna...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lön eller lån

En kvinna var i TV, hon hade hamnat i tidningen för att hon tog ut hög lön, så hon beklagade sig som chef när anställda kan stötas som bara har 18-20.000 i lön. Hennes förklaring var att hon belånade sitt hus för att klara sig förut och tog utdelning istället, men nu blev det lön. Fast innan var det ränteavdrag och lägre skatt på utdelningar, vad k...

koncernbidrag?

Hej

Kan man få ett koncernbidrag från moderbolag till en dotterbolag som ännu inte registrerades? "Bidraget" fick dotterbolag en månad innan för att kunna köpa en websida/webshop och kunna hinna utcekla den innan. Tanken är att pengar behövs inta att lämnas tillbaka till MB.

Eller är det kanske ovvilkorligt akt...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Strategi för att utveckla företaget smart

Kategori: E-handel

Förenklat årsbokslut... i praktiken?

Hej allihopa!

Jag driver en enskild firma med kontantmetoden och momsredovisning ska ske i skattedeklarationen (i alla fall för 2012, det blir väll ändring från 2013). Jag använder Swedbanks inbygda bokföringssystem i internetbanken (från Speedledger).

Här kommer min fråga... hur gör man årsbokslut (förenklat)? Alltså...

Sponsring med bil med reklam

Hej är i diskussion med en bilhandlare om att han ska "sponsra" mig med en liten firmabil och jag kör med hans firmamärke som reklam på bilen kan jag bli "skönhetstaxerad" för det? vad gäller? tacksam för hjälp.

Kategori: Allmänt

Bokföra interimsfodring vid bokslut

Blir tokig. Har en försäkringspremie med fakturadatum 12 dec. på drygt 8000kr som avser januari och betalades då.

Hur ska den bokföras inför bokslutet?

Som jag förstått ska den bokas som en interimsfodring men blir inte riktigt klok på hur? och hur ska man göra sen när man bokför betalningen i januari.

...

Sökes: Återförsäljare smycken

Hej!

Jag driver en enskild firma där jag i en webbutik säljer smycken som jag själv designar och tillverkar. Jag söker nu företag som är intresserade av att bli återförsäljare av mina smycken.

Mina smycken passar kvinnor i alla åldrar som tycker om naturliga material, färger och vacker formgivning som inspirera...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med vektorfil i EPS-format och ändring av bild

Hej

Jag har en bild som jag vill trycka på ett paraply Trycket kan bara innehålla ca 2-3 nyanser av färger. I nuläget har bilden fler nyanser. Jag behöver även tryckfilen som en vektorfil i EPS-format.

Jag söker någon som kan ändra bilden åt mig så att den bara är i max 3 nyanser samt att den ligger i en vektorfil i E...

Sälja tjänst till företag i EU som ej har VAT el. företags nr??

Jag ska sälja en tjänst till en enskild näringsidkare i England. Tydligen behöver egna företagare inte inneha momsregistreringsnummer eller organisationsnummer om de inte tjänar mer än ca 700 000 kr om året, så den enda informationen jag har är hennes namn, företagets namn och adress.

Eftersom hon har ett företag bör jag väl fortfara...

Behövs namn på kvittot för representation?

Jag bjöd en kund på lunch och började fundera på detta med namn på kvittot. Hörde att tidigare skulle man helst ha underskrift och telefonnummer. Gäller det fortfarande eller är det en gammal regel?

Beställt webbutik av Speedcom

Jag beställde en webbutik idag (äntligen!) efter flera månaders kolla-upp. Efter att ha kollat på många olika leverantörer blev det till slut Speedcom. De hade många bra referenser och de kommer att göra designen som jag vill ha den. Det ingick hos dem utan extra kostnad.

Butiken ska vara klar i slutet av mars så nu planerar jag min...

Kategori: E-handel

Vill någon hjälpa mig räkna ut skatt och eget uttag?

Jag har slarvat med bokföringen 2012 och lär mig nu en läxa :-[

Vill någon hjälpa mig att göra en uträkning på hur mycket jag får kvar ca och hur SKV kommer att behålla?

Jag har enskild firma.

Efter kostnader och traktamente och avdrag för kontor hemma är resultatet = 130 000kr

Jag gick 3...

Webbhjälp

Finns det någon/något företagssamt företag inom Data/IT/Webb på denna sida/forum? Som ev. kan tänkas behöva lite extra hjälp med t ex hemsidor och dyligt?
/Daniel

Överlikviditet!

Har ett enmanskonsult AB har ett lyxproblem i form av överlikviditet. Har några frågor runt detta som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med. Min tanke är att ha pengar kvar på placeringskontot för att hantera moms och löpande utgifter men samtidigt placera likvida medel i aktier/fonder eller hög avkastande (ränta) placeringar på 1-3 års sikt. Allt för...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Verksamhetsbeskrivning för ett litet privat aktiebolag

Jag har några frågor i anslutning till den verksamhetsbeskrivning som man anger när man startar ett aktiebolag.

Många skriver ju i sin verksamhetsbeskrivning "... samt därmed förenlig verksamhet.". För ett publikt bolag så har det förstås betydelse för aktieägarna att bolaget ägnar sig åt den verksamhet som är ändamålet enligt bolags...

Hur skaffar DU jobbet?

Hejsan,
Jag startade mitt företag när jag var 18 år – ett bemanningsföretag vars syfte är att sätta Sveriges unga i arbete. Under 1 år har mitt företag satt över 50 stycken unga i arbete och idag har vi 30 stycken ungdomar i vår personalpool. Vi är alltså ett bemanningsföretag som verkar inom restaurang-och eventbranschen och erbjuder person...

Kategori: Off Topic