Senaste inläggen

Förenklat årsbokslut... i praktiken?

Hej allihopa!

Jag driver en enskild firma med kontantmetoden och momsredovisning ska ske i skattedeklarationen (i alla fall för 2012, det blir väll ändring från 2013). Jag använder Swedbanks inbygda bokföringssystem i internetbanken (från Speedledger).

Här kommer min fråga... hur gör man årsbokslut (förenklat)? Alltså...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sponsring med bil med reklam

Hej är i diskussion med en bilhandlare om att han ska "sponsra" mig med en liten firmabil och jag kör med hans firmamärke som reklam på bilen kan jag bli "skönhetstaxerad" för det? vad gäller? tacksam för hjälp.

Kategori: Allmänt

Bokföra interimsfodring vid bokslut

Blir tokig. Har en försäkringspremie med fakturadatum 12 dec. på drygt 8000kr som avser januari och betalades då.

Hur ska den bokföras inför bokslutet?

Som jag förstått ska den bokas som en interimsfodring men blir inte riktigt klok på hur? och hur ska man göra sen när man bokför betalningen i januari.

...

Sökes: Återförsäljare smycken

Hej!

Jag driver en enskild firma där jag i en webbutik säljer smycken som jag själv designar och tillverkar. Jag söker nu företag som är intresserade av att bli återförsäljare av mina smycken.

Mina smycken passar kvinnor i alla åldrar som tycker om naturliga material, färger och vacker formgivning som inspirera...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med vektorfil i EPS-format och ändring av bild

Hej

Jag har en bild som jag vill trycka på ett paraply Trycket kan bara innehålla ca 2-3 nyanser av färger. I nuläget har bilden fler nyanser. Jag behöver även tryckfilen som en vektorfil i EPS-format.

Jag söker någon som kan ändra bilden åt mig så att den bara är i max 3 nyanser samt att den ligger i en vektorfil i E...

Sälja tjänst till företag i EU som ej har VAT el. företags nr??

Jag ska sälja en tjänst till en enskild näringsidkare i England. Tydligen behöver egna företagare inte inneha momsregistreringsnummer eller organisationsnummer om de inte tjänar mer än ca 700 000 kr om året, så den enda informationen jag har är hennes namn, företagets namn och adress.

Eftersom hon har ett företag bör jag väl fortfara...

Behövs namn på kvittot för representation?

Jag bjöd en kund på lunch och började fundera på detta med namn på kvittot. Hörde att tidigare skulle man helst ha underskrift och telefonnummer. Gäller det fortfarande eller är det en gammal regel?

Beställt webbutik av Speedcom

Jag beställde en webbutik idag (äntligen!) efter flera månaders kolla-upp. Efter att ha kollat på många olika leverantörer blev det till slut Speedcom. De hade många bra referenser och de kommer att göra designen som jag vill ha den. Det ingick hos dem utan extra kostnad.

Butiken ska vara klar i slutet av mars så nu planerar jag min...

Kategori: E-handel

Vill någon hjälpa mig räkna ut skatt och eget uttag?

Jag har slarvat med bokföringen 2012 och lär mig nu en läxa :-[

Vill någon hjälpa mig att göra en uträkning på hur mycket jag får kvar ca och hur SKV kommer att behålla?

Jag har enskild firma.

Efter kostnader och traktamente och avdrag för kontor hemma är resultatet = 130 000kr

Jag gick 3...

Webbhjälp

Finns det någon/något företagssamt företag inom Data/IT/Webb på denna sida/forum? Som ev. kan tänkas behöva lite extra hjälp med t ex hemsidor och dyligt?
/Daniel

Överlikviditet!

Har ett enmanskonsult AB har ett lyxproblem i form av överlikviditet. Har några frågor runt detta som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med. Min tanke är att ha pengar kvar på placeringskontot för att hantera moms och löpande utgifter men samtidigt placera likvida medel i aktier/fonder eller hög avkastande (ränta) placeringar på 1-3 års sikt. Allt för...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Verksamhetsbeskrivning för ett litet privat aktiebolag

Jag har några frågor i anslutning till den verksamhetsbeskrivning som man anger när man startar ett aktiebolag.

Många skriver ju i sin verksamhetsbeskrivning "... samt därmed förenlig verksamhet.". För ett publikt bolag så har det förstås betydelse för aktieägarna att bolaget ägnar sig åt den verksamhet som är ändamålet enligt bolags...

Hur skaffar DU jobbet?

Hejsan,
Jag startade mitt företag när jag var 18 år – ett bemanningsföretag vars syfte är att sätta Sveriges unga i arbete. Under 1 år har mitt företag satt över 50 stycken unga i arbete och idag har vi 30 stycken ungdomar i vår personalpool. Vi är alltså ett bemanningsföretag som verkar inom restaurang-och eventbranschen och erbjuder person...

Kategori: Off Topic

Eventhjältarna

Eventhjältarna är ett ungt bemanningsföretag som jobbar med personalrekrytering inom event och restauranbranschen.

Kategori: Allmänt

Vad anser ni om mitt bidrag till Årets Affärskreatör?

Vad anser ni om mitt bidrag till ”Årets Affärskreatör” ? 🙂

Jag är en ung tjej som har drivit mitt bemanningsföretag sedan jag var 18 år och har under 1 år satt fler än 50 ungdomar i arbete och har idag en personalpool på 30 stycken personer. Under detta år beräknar vi att öka förra årets omsättning med 500%. Mitt driv är att sätta...

Kategori: Feedback

Behöver hjälp med bokföring o.s.v

Hejsan!

Har startat en städfirma, alltså enskild firma den 4 december 2012.

Har inte sålt några tjänster sen dess, men har börjat nu.
Börjar städa imorgon, då jag hittat tjänster.

Men. Jag är lite okunning i detta med redovisning, bokförning och så vidare.

Har inte förstått mig så b...

Vilket företagsnamn? Personlig Träning, Kost & Coachning

Hej!
Linn heter jag och jag är ny här på forumet🙂 Jag ska starta ett företag som erbjuder Personlig Träning, Kost och Coachning. Jag fokuserar på viktnedgång och att trimma kroppen.

Har fått lite förslag på namn men tänkte kolla vad ni tycker om dem?? eller om ni har något annat förslag så är det välkommet.

...

Kategori: Feedback

B2B - Direkt från fabrik i Kina till Sverige

Efter snart 10 år i Kina har mitt företag byggt upp kontakter med bra och säkra leverantörer. Tänkte därför erbjuda några av konsumentprodukterna via detta forum och se om det finns några intresserade.

Just nu erbjuder jag en vindekanterare som böjar bli vida populär. Vidare har jag ett stort antal leverantörer för LED belysning för...

Kategori: Till salu

Räknas hemsida som inventarie och hur värderar man den?

En god vän ska omvandla sin EF till AB. Det behövs 50k alt inventarier för samma värde.

Han har en dator för några tusen sen driver han 3 hemsidor och vi undrar om han kan räkna dessa som inventarier? Och om. Hur värderar man dessa hemsidor?

De ger inga större intäkter men de växer och han menar på att han kommer att k...

Hur bokför jag köp av dator och överföring mellan bankonton?

Hej

Har nyligen registrerat och kommit igång med min enskilda firma och även om det kanske inte är nödvändigt (Eller är det?) så öppnade jag ett särskilt bankkonto med tillhörande bankgiro för firman dock har jag inget betalkort kopplat till det kontot.

Detta är första gången jag ger mig på att testa lyckan som egenför...