Senaste inläggen

Skapa blogg som egen företagare

Hej! Jag är egen företagare som funderar på skaffa blogg. Jag är 50% företagare och 50% sjukskriven. Så jag måste ta det genom företaget då jag hade tänkt mig blogg som ger betalt. Jag är föreläsare/författare och samtalskonsult. Går det att ha blogg genom företaget? Vart vänder jag mig för att få hjälp med att starta upp det? Titta gärna in på min...

Kategori: Allmänt

Polisanmälan

Hej jag har en ganska så nystartad enskild firma.
Nu har jag en kund som inte har velat betala för sig och påstår att han inte beställt reperationen jag utförde. Denna biten är "löst"
Men den delen som jag byte ut till kunden borrade jag ett hål i så att den var i samma skick som när jag tog på mig uppdraget!
Nu ska han polisan...

SPAM - är mina utskick detta??

Jag har en frågeställning kring "spam" och Marknadsföringslagen . Jag vill skicka ut inbjudningar till min webbsida till vissa nyckelpersoner. Dock vill jag inte riskera att överträda bestämmelser i Marknadsföringslagen. Jag vill skicka separata mail till personer jag aldrig har haft kontakt med. I mailet ska jag bjuda in dem till min webbsida. Är...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker säljare för webb, e-handel och logos

Jag söker en säljare till mitt företag PixelAnna. Du bör ha F-skattesedel (dvs eget företag själv). Ditt arvode för förmedlat uppdrag: du får 5 % i ersättning på den summan PixelAnna fakturerar kunden, dock minst 500 kr (för uppdrag under 10 000 kr), exklusive moms. Dvs du får 500 kr - 5% för varje betald kundfaktura.
Uppdraget gäller företa...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med bolagsform.

Jag har en klar affärsidé och kommer inom kort att starta ett företag.
Kommer att arbeta inom detaljhandel och sälja reklamprodukter till förtag inom Europa. är idag bosatt i England och inom kort flytta till Spanien.
Var ska jag starta företaget ? jag kommer inte att ha ett driftställe i Sverige men kommer att sälja till svenska fö...

Kategori: Företagande över gränserna

Utgifter för anställda

Vad får man för utgifter om man anställer en person i sitt företag? Det gäller ett städbolag med en anställd som ska städa.

Kategori: HR - Personalfrågor

Enskildfirma med negativt resultat

Funderar på att starta en enskildfirma där jag kommer bedriva min hästverksamhet. Det är en firma som antagligen kommer gå minus ganbska länge då det främst innebär kostnader, men även vinster så småningom när en häst säljs.

Hur fungerar det i en enskildfirma med negativt resultat. Om jag har år med endast kostnader? Har lite frågor...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fel löpnr på faktura, vad göra nu

Hej.
Jag har råkat skriva fel löpnr på den senaste fakturan jag skickade ut.Den har samma nummer som den föregående fakturan, och kunden har redan betalat in på bankgirot.

Hur går jag tillväga? Stryka löpnummret och korrigera för hand rätt löpnr?

Behöver jag skapa en "kreditfaktura?" och lägga in den som ny ver...

Fördelar med att starta Holdingbolag?

Hej!

Jag ska starta ett bolag, tanken är sedan att använda det som Holding bolag och göra investeringar i underliggande bolag.

Jag har några frågor om det.
1. Jag har läst att om man säljer underliggande bolag så behöver holdingbolaget inte skatta direkt för vinsten.
Finns det några restriktioner på hur l...

Fungerar Sökmotoroptimering - SEO

Många säljer ju sökmotoroptimering som en tjänst och jag är nyfiken på om det fungerar?

Jag är mest intresserad av att höra vad ni som köpt en sådan tjänst tycker. Har det varit värt pengarna? Får ni fler besökare, och om ni får det, tjänar ni pengar på dom?

Men även ni som säljer SEO till folk får såklart gärna komma...

Hur driver jag in pengar från oseriösa kunder?

Har en del kunder som ej betalat sina fakturor trots flera påminnelsen. En del har inga tidigare anmärkningar och andra har skulder hos kronofogden sedan tidigare.

Nu vill jag gå vidare och överlämna ärendet och undrar hur. Är det via inkassobolag för de som ej har anmärkning tidigare och resterande via kronofogden? Hur gör jag bäst?...

Vi måste lyssna på dom unga!

Jag har haft extrema problem med mitt företag och internkommunikation, vi har massor med olika verktyg för att kommunicera internt men det känns ändå som att informationen försvinner någonstans på vägen. Vi har de självklara all@ mailadresserna som skickar ut mail till alla. Vi har också ett intranät där det är väldigt strukturerat.

...

Vad hände med Nisse den smarta?

Vad hände med sajten "Smartnisse", gick den i graven?

www.smartnisse.se

Smartnisse i DM

Tillsyn av hus samt skötsel!

Under våren startar jag mitt företag och affärsidèn att erbjuda tillsyn av dels fritidshus samt skötsel(i trädgård tex)

Just nu när allt står klart har jag gjort en enkät/frågeformulär som jag vill ha så många svar som möjligt på! Jättetack om du offrar 1 min med ärliga svar! :cheer: :bravo
Kategori: Affärsidéer

Ska jag våga??

Jag är en 32-årig polis som för några veckor sedan fick tillökning i familjen med en liten flicka. Vi bor i ett nybyggt hus och har huset, precis som många andra, relativt högt belånat. Jag trivs bra med mitt jobb, jag älskar min familj och livet. Dock så har jag så länge jag kan minnas haft ett "driv" att skapa nåt. Ett driv jag inte riktigt kan f...

Kategori: Affärsidéer

F-Skatt o Moms mer uppdrag

Jag har en verksamhet på hobbybasis där jag använder mig av ett registrerat företagsnamn och där jag "anställer mig själv" via en tjänst som Frilans Finans.

Visst, det är en plus att vara anställd och det är en smidig lösning och en viss säkerhet. Men jag har märkt att med den lösningen så bromsas alternativa och möjliga uppdrag som...

Vad har ni att erbjuda.

50lappen.se har funnits i ca två år.
Under den tiden har tusentals tjänster förmedlats och många nya medlemmar tillkommit.
Men nu ska vi lägga i ytterligare en växel. Vi har en utarbetad framtidsplan som ligger och väntar.
För att påskynda processen och öka marknadsförings möjligheterna har vi öppnat oss för att eventuellt ta i...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

EF/privat avtal påverkar AB som jag äger?

För cirka fem år sedan sålde jag en del i min enskilda firma till ett konkurrerande bolag. Ett avtal gjordes där det även framgår att "säljaren förbinder sig att inte driva konkurrerande verksamhet" och det hindret skulle gälla i åtta år. Det är alltså cirka tre år kvar på det.
Nu har jag fått en ny infallsvinkel på mycket snarlik verksamhet...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

BOKFÖRA RUT

Skulle behöva lite hjälp med en sak...Jag undrar om nån kan hjälpa mig med hur man konterar utbetalningen av RUT från Skatteverket???? Använder kontantmetoden och bokför därmed när jag få in pengar från kunden resp. skatteverket!

Starta om utländsk firma i sverige - flytta företaget från USA

Hej är det någon som vet eller har erfarenhet att flytta företaget från från utomlands till Sverige...eller starta om snarare i sverige. vi ska flytta familjen till sverige och jag har ett eget lite företag, tjänar inte så mycket på det än så länge men skulle vilja ge det en chans i sverige. kan man få starta eget bidrag för att starta om i hemland...

Kategori: Företagande över gränserna