Senaste inläggen

Kontorsplats/studio i kreativt centrum

Ett kreativt kontorshotell för företag som ställer höga krav på sin arbetsmiljö.
Där närheten mellan de olika branscherna och dess respektive kompetens skapar
synergieffekter. Vi tillhandahåller ljudisolerade kontorsytor och kontorsplatser i en spännande arbetsmiljö som främjar kreativiteten.

Genom att tillg...

Kategori: Söker/eftersöker

Diff mellan Tillgångar och Eget kapital o skulder

Hej, i min förenklad bokslut summa Tillgångar stämmer inte med summa Eget Kapital och skulder, har vänt upp och ner alla siffror, insättningarna, uttagen och inbetalningarna verkar stämma, men differensen finns ändå.
Så jag undrar om någon kan komma med förslaget vad det kan vara. Kan det spöka något från förra årets årsbokslut?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Trött på spam o högar med reklam?!

Hej,

Jag antar att jag inte är själv av att vara trött på all "reklam", så kallade spam-mass-utskick som kommer i inkorgen.

Tanken slog mig idag.
Köper inte ett företag in listor eller en tjänst från andra företag för att helt enkelt få 3e partens företags mejl och registrera denna adress för utskick?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kan ett företag köpa en insatslägenhet?

Hej!

Jag driver ett företag tillsammans med en annan person och vi bor på olika orter. Vi har några mil mellan oss och brukar ibland träffas i en större stad som ligger mitt emellan oss.

För bådas del skulle det vara toppen om vi kunde köpa oss insatslägenhet som vi kan använda när vi jobbar och eventuellt även sova...

Vad skulle du betala för en enkel hemsida med innehåll?

Har fått i uppdrag av ett litet företag att göra deras hemsida. Det handlar om att göra den i webbeditorn på webbhotellet, ca 4-5 sidor/flikar (ungefär som min egen) och fylla den med innehåll (texter, bilder mm)

Mitt stora problem är vad jag ska ta för pris, jag har inte gjort detta för någon kund tidigare. Det är ju inget avancera...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Många avdrag eller hög SGI inför föräldraledighet?

Hej,
Jag sitter med redovisningen för 2012 i min enskilda firma. Ska äntligen få ordning på bokföring, bokslut och deklaration. I juli ska vi få barn och jag räknar med att vara mycket föräldraledig. En månad i år och cirka 8-10 månader under 2014.
Min fråga är: Ska jag göra många avdrag eller hellre betala mer skatt för att få en bra...

Några olika frågor - Sparade vinnarmail,utskrifter,fakturor...

Har några olika funderingar som jag behöver reda ut.

1. Jag säljer på Tradera och sparar vinnarmailen.
När jag har sparat vinnarmailen så har jag skrivit datumet
i (beskrivningen/"spara som") då objektet blev sålt och så ligger alla sålda objekt / vinnarmail i en lång lista för varje år.

Det som slog mig...

Försäljning av produkter inom området man jobbar

Är det en bra ide att sälja produkter inom området man är verksam i? T.ex. sälja råttfällor om man jobbar med skadedjursbekämpning.

Kategori: Allmänt

Kvarskat eller återbäring?

:o Snälla kan någon hjälpa mig jag har googlat utan resultat och skatteverket är nästintill omöjliga att nå nu.

Har haft enskild firma sen nov 2010. Min fråga är: När man beräknar sin skatt efter deklarationen - ska man plussa ihop alla inbetalningar på skattekontot (egna inbetalningar) och skriva in under "egen inbetalning" i beräk...

Tips på hur jag ska marknadsföra mitt företag

Jag behöver tips på hur jag enkelt och billigt kan marknadsföra mitt företag.
Just nu använder jag mig mest av Facebook och diverse forum men skulle vilja testa något annat.

Bokföring och deklaration av resor i enskild firma

Hej,

jag har lite frågor angående bokföringen och deklarationen av resor i min enskilda firma. Jag bokför i visma enskilda firma och har ingen anställningen utan är konsult med enskild firma.

Sl-företagskort har jag bokfört under övriga utgifter.8300 sek. Rätt?

Jag har även kört min privata bil i firman....

Lagervärde år 2

Hej!
Jag sitter nu med vår något försenade deklaration på grund av allvarliga sjukdomar i familjen.

Varulagret som värderades till ca 36000kr vid förra årets slut... Hur för jag detta vidare till min bokföring för 120101-121231?
Jag bokför för hand på papper och har lämnat poster öppna för dessa då jag inte visste hur m...

Minskat lagervärde, påverkas vinst?

Om man har ett lagervärde som är lägre än förra årets, vad "händer" då i deklarationen och påverkas vinsten? Ex. År 1 lager 10 000 kr, år 2 lager 5 000 kr.

Det är bokfört som inköp av varor. Varor har köpts in båda åren, men man har alltså minskat inköpen. Tycker att det minskar tillgångarna men inte borde påverka vinsten? Men i bokf...

Hur bokför jag inköpet av bilen?

Hej,med förhoppning om att få snabb hjälp då jag skall deklarera moms om ett par dagar.

Jag har ett AB och i mars köpte jag in en begagnad leasingbil. Jag bytte in en bil som företaget ägde och köpte sedan en annan. Hur bokför jag detta på korrekt sätt? Vilka konton etc.

Totalpriset på min nya bil var 154.400 kr inkl.m...

Bokföring av moms arbetsgivaravgift skatt i samband m årsskifte

Hej,skulle behöva hjälp med bokföringen av momsfordran, arbetsgivaravgifter och personalskatt för december månad i samband med årsskifte.

Det är ganska brådskande, så ett snabbt svar uppskattas mycket.

Marknadsföra sig på nätet - billigt? Hur?

Hur man ska man bära sig åt för att marknadsföra sig på nätet om man vill komma undan billigt?

Jag har startat ett projekt som heter http://www.gnews.se. Det är en site som endast listar positiva nyheter och nu vill jag självklart dela med mig av det till alla.

Bör man kontakta tidningar och företag som ett nästa steg...

TankeCoaching ett nytt företag inom mental träning

Jag behöver ta steget från intresse till affärer. När jag är ute och föreläser möter jag jättestort intresse för mina övriga tjänster men det liksom stannar där. Jag föreläser, utbildar och coachar inom mental träning och har gjort 3 st egna CD-skivor i ämnet. De som köpt skivorna tycker de är jättebra. Jag får flera positiva mail i månaden från mä...

Hjälp fler att få möjligheten att finansiera sin företagsstart

Sverige betalar in miljarder varje år till EU. Här är vår chans att få tillbaka en del och det kommer att gå till att hjälpa nya företag att starta igång.

Vi småföretagare är hjältar. Vi är hoppet som ska rädda Sverige och Europa ur krisen. Det är de flesta överens om. Nere i Bryssel ligger flera 100-miljoner öronmärkta kronor...

VARNING FRIFAKTURA

Jaha, då damp det ner en faktura från FRIFAKTURA på 1168 kr för "superpaketet 6 månader".
Jag blev automatiskt ansluten till detta under en 60 dagar lång gratis testperiod då jag registrerade mig. Jag va snabb med att följa instruktionerna för att säga upp paketet, då jag inte är intresserad av att betala för den faktureringstjänsten. Man sk...

Metervara via e-handel, ångerrätt?

Har en kund som köpt produkter på metervara rätt att ångra sitt köp även fast det är specialkapat för just den kunden?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik