Senaste inläggen

Affärsideer för små budgetar

Håller precis på med ett webbprojekt som listar affärsidéer som kostar maximalt 30 000 kr att starta som heter www.affärsiden.se tacksam för all hjälp jag kan få med förslag!
På förhand tack

Mvh
Christoffer

Kategori: Affärsidéer

Hur bokför man inköp av Holidayphone sim

Hej,
hur bokför man inköp av "Holidayphone" simkort till mobilen inför en tjänsteresa utomlands?
Företaget Holidayphones hemsidesadress är en se adress. De har inte dragit moms på fakturan, hur gör jag med det?

Skulle vara jättetacksam för ett snabb svar om det är möjligt! 🙁

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Fysisk butik vs e-handel- LYFT KONKURRENS FRÅGAN!

Jag skulle vilja lyfta frågan som gäller konkurrens mellan FYSISK BUTIK vs E-HANDEL. Det man oftast läser och hör är ur den negativa synvinkeln, vilket också är ett faktum. Det ÄR inte helt enkelt att konkurrera mot e-handelns priser, framförallt. Ett stort problem hos oss är att kunden kommer in och vill titta på varan, vi ger dem tid uppmärksamhe...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

uppdrags givare med timlöns ersättning söks till TM bolag

Libera AB är ett snabbt växande telemarketing företag som har kring 20 anställda. Vi startades i januari 2013 av två erfarna säljare som har jobbat i den branschen sammanlagd under ca 10 år snart, vi har jobbat med allt från försäljning av abonnemang,mötesbokningar och information.

Det vi önskar idag är att vi skapar ett samarbete m...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Företagskonto

Tjena!

Nu har jag suttit och bläddrat lite bland alla frågorna som har kommit in till detta forumet, visare blir man ;)

Men, jag har en fråga.. Varje månad fakturerar jag olika kunder, och jag har inser ju att tiden mellan jag får in pengarna och de ska betalas vidare till moms och skatte-kontot så finns de bara.

Säljer ett nätverk av lönsamma hemsidor med passiv inkomst

Jag driver ett nätverk av ca 50 webbplatser inom resor, dejting, gaming och några andra nischer. De äldsta av webbplatserna är sen 2004-2005.

Samtliga sidor är kompletta med design och programmering. Allt är byggt i enkel html/css eller i wordpress. Lätt att förstå (och förbättra). Några outvecklade domännamn ingår också i köpet.

Kategori: Till salu

Matcha hemsida med produkterna man säljer?

Hallå

Jag försöker komma på hur min hemsida skall se ut för att matcha
de produkterna som jag kommer sälja vilket är inom skönhetsindustrin.

Eller kanske inte så mycket hela hemsidan, men åtminstone
framsidan där jag nu sitter och letar efter en bild man kan ha
högst upp.

Fast kansk...

Kategori: E-handel

Grundläggande bokföring - hjälp!

Hej!

Har precis börjat komma igång med med bokföring, har ett relativt nyöppnat företag (enskild firma) och är helt ny på bokföringsbiten.

Använder mig av visma administraion 200, jag förstår pincipen med konton samt debit/kredit och att lägga in mina inköp har inte varit något problem. Men till min fråga:

Enskild firma - Negativt eget kapital

Bokföringsprogrammet visar negativt Eget Kapital för gångna året.
Även resultatet är negativt. Inga egna uttag, endast egna insättningar.
Redovisas det i förenklat bokslut ruta B10 som negativt belopp?

Användarnamnet skvallrar om kunskapen om bokföring.

Kan jag med enskild firma anställa sambo eller hur funkar det?

Driver idag ett företag inom "blandat jordbruk". Utför inga tjänser idag och själv jobbar jag heltid på ett annat lönearbete.

Min sambo är arbetslös och duktig inom bilmekanik etc.

Min fråga är om han kan använda min F-skatt och utföra bilreparationer åt andra? Behöver jag anställa honom då eller hur funkar det? Han...

Söker kapital

Hej!

Vi är just nu på väg att starta upp ett nytt AB. Detta företag kommer att fokusera på investeringar. Både i noterade och onoterade företag.

Målet är att redan år 3 noteras på aktietorget så de tidiga investerarna får chanser att enkelt kunna omsätta sina aktier i bolaget.

Hör av er om ni tycker det...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

redovisa moms i inkomstdeklarationen

Hej gott folk!

Sitter i stunden och donar med deklarationen för 2012!
Detta är andra gången jag ska deklarera för min firma som jag haft ca 3 år nu. Är en enskild firma. Bokför i programmet som heter just Visma enskild firma!Är anställd på annat företag vid sidan av min firma

Har kört fast på momsbiten..
...

Catering hemifrån - får man?

Jag har en idé om att starta en cateringverksamhet, med beställning via telefon samt internet och erbjuda endast hemkörning. Det jag undrar är om man får driva den hemifrån? Från sitt eget kök?

Kategori: Allmänt

Filial till norskt bolag

Undrar om det finns några för- och nackdelar med att registrera en filial till ett norskt AS eller om någon annan bolagsform är att föredra. Ägaren till AS är bosatt i Norge. Är det att föredra att ha en svensk VD till filialen eller funkar det lika bra med en norsk som är bosatt i Norge?

Vilka varningssymboler/olika märkningar kan behövas på produkte

Om jag ska sälja en vara som innehåller en brandfarlig vätska och som ej bör förtäras. Måste jag då ha märkning på produkten för att varna om detta?

Produkten är en penna så för en normalt begåvad kan det tyckas självklart.

Vilken myndighet kan jag vända mig till för att få svar på dessa frågor?
CE märkning?

Avkastning vid privat utlåning/företagsstart

Hejsan!

Jag har en förmögen bekant som jag vill presentera en affärsid´e för.

Vilken avkastning på ett lån är rimlig? Tidsram?
Lånet skulle hamna på cirka 500.000:-

Tack på förhand

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Responsiv blogg

Kan jag göra min blogg responsiv
på samma sätt som jag gör min tidning, hemsida, e-handel
åtkomlig och optimal för alla oavsett om de besöker mig
via telefon,läsplatta eller dator?

Kategori: E-handel

Avskrivningar av maskiner i aktiebolag

Skulle vilja ha hjälp med avskrivningar på maskiner.

Hur funkar detta vid aktiebolag?
Låt säga att jag köper in en industrimaskin för 20 miljoner.

Hur ska avskrivningen göras?

Vad menas med ekonomisk livslängd och nyttjande period?

Nyttjande perioden för denna maskin är så länge för...

Bokföra avdragsgill lunch

Hej,

jag har ett problem i min bokföring. Företaget betalade för en personallunch för 5 personer totalt. Det kostade 290 kr, moms 31,07. Hur bokför jag?

...

...