Senaste inläggen

Säljuppdrag söker säljbolag

Vi har själva ett team av sex säljare B2B, som med mycket goda resultat,säljer en tjänst som vi är, vad vi vet, ensamma i Sverige om. Men duktiga säljare växer inte på träd och vi söker därför efter dig/er som driver ett tm/cc/säljbolag och söker efter ett bra dagtidsuppdrag inom media- och telekombranschen.
Maila till peterbergdahl@hotmail...

Kategori: Söker/eftersöker

Jag har en idé, vad tycker ni?

Hej alla.
Jag har nu en affärsidé' som handlar om roaming.
Min ide' är att erbjuda ett simkort vid utlands resa.

Iden bygger på 2 tjänster.

1. Ett lokalt simkort med ett svenskt nummer. Ska du resa till Thailand t ex du får du ett simkort från Thailand och ett svenskt nummer. det svenska numret kan du...

Kategori: Affärsidéer

Skepsis vs. Låg skatt

Har senaste tiden bollat fram och tillbaka mellan olika länder
där jag kan tänkas vilja öppna nytt bolag.

Aktuella här i Norden har då varit England,Malta eller Cypern.
När det kommer till internationellt värde så måste ändå England
vara överlägset. Men även högst skattetryck.

Malta är för mig utes...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföra privat utlåning Handelsbolag

Hej,

Om jag lånar ut pengar (räntefritt) till mitt handelsbolag, och vill kunna ta ut pengarna helt skattefritt igen hur ska jag då bokföra det? Vill alltså inte att det ska räknas som ett eget uttag när jag tar tillbaka pengarna.

Funderar på övriga kortfristiga skulder 2499, men vet inte om det går att göra så?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Slutlig skatt, omräkn 2011, + vid taxering 2012

Hej!
Jag driver ett mindre AB, och ska nu färdigställa bokslutet för 2012. Hur bokför jag omräkning av slutlig skatt 2011? Är det 1630 i kredit och 8920 i debet? Hur bokför jag slutlig skatt vid taxering 2012? Är det 1630 i kredit och 2510 i debet? Om det stämmer med konto 2510 i debet, så får jag en plussumma på detta konto i balansräkninge...

Leverantörslistor till större företag inom detaljhandeln

Hej,

Jag försöker hitta leverantörslistor till företag som Beijer, Byggmax, K-Rauta och Bauhaus, alltså do it yourself-företag inom byggsektorn. Kan ngn hjälpa med detta? Har prövat diverse sökord + naturligtvis företagens egna hemsidor men utan större lycka.

Tacksam för hjälp, hoppas att ämnet inte är alltför off-topi...

Kategori: Allmänt

Giltigt verifikat för avdrag?

Hej, hoppas jag uttryckt mig korrekt i rubriken.

Vad jag undrar är ifall det är ok att använda transaktionsdetaljen jag kan få via min nätbank (swedbank) för att göra avdrag.

Många tack

/Pär

Ingen vilja att ta ut vinst i HB

Ska med en vän starta ett HB.
Vi ska starta upp ett solarium som vi tänkte driva vid sidan av vår fasta anställning som vi har.

Vi tänkte då inte ta ut någon vinst utan vill bygga upp kapitalet i företaget. Är detta ens möjligt eller måste vinst tas ut?

Eller är det endast möjligt i ett AB?

Vi räk...

Callcenter söker uppdrag

Vi söker uppdrag för callcenter,all form av kundhantering så som: försäljning, support, kundtjänst, backoffice, automatisering av backoffice åtgärder, med fokus på kvalité.
Hantering möjlig dygnet runt.

Kapacitet 12 personer
Färdig IT struktur med god kapacitet och hög driftsäkerhet

Kontakt: hampus@webbpo...

Akut hjälp! Lagervärde! Balans!

Jag sitter med årsredovisningen för första gången och har ej revisor. Har ett lager och fattar inte hur balansräkningen ska gå jämnt ihop med det? Hur får jag det på både debit och kreditsidan? Blir galen alltså. Jag tror att det jag menar är att det ju inte ska påverka någon sida men jag fattar inte hur? Alla andra siffror är kontrollerade tusen g...

Jag har en idé, men...

Jag har en idé, en ganska unik i sitt slag.
Men vet inte riktigt hur jag ska tjäna pengar på det hela då sajten i stort handlar om eller omfattas av en multisökfunktion mm.

Förklaringen till att KF & COOP är på fallrepet är enkel

Miljardförlust för KF. Mångmiljonvinst för ICA. rapporteras det.
Hur kunde det gå så? Coop eller KF eller Konsum som det hette förr
drevs ursprungligen i form av fristående solidariska lokala konsumentföreningar. En lysande idé. Bra för kunderna; Här kunde konsumenterna själva hålla emot prishöjningar, bestämma sortiment...

Kategori: Off Topic

Registrera AB men kom på ett par frågor

Hej

Jag ligger i startgroparna med att registrera ett AB inom kort
men har några frågor som jag behöver några svar på, har googlat runt men svaren har varit luddiga.

1.)
Om man har apportegendom som aktiekapital måste den värderas av revisor. Men om Jag sätter in 50.0000 i kontanter får man använda det t...

Inköp Kina

Köper in en del produkter från Kina till min butik. Betalar ingen moms eller tull på detta. Hur bokför jag för att det skall bli rätt?

Behöver hjälp med marknadsföring

Behöver hjälp med marknadsföring av mitt företag http://webbonova.se som även finns på twitter och facebook.

Istället för att ägna mig marknadsföring så vill jag ägna tiden åt att bättre på min portfolio och fixa kundjobb.

Jag ser gärna att man får bra kontakt och håller en aktiv konversation. Lite som en mentor.

1 Delägare missköter sig

Hej!

Vi är 3st delägare på ett relativt nystartat företag. Vi har alla lika stor andel. Nu har vi märkt att en av oss inte gör det han ska, köper saker till företaget som inte behövs utan att fråga oss. Han har ljugit om detaljer i avtal som inte stämmer.
Vi börjar såklart bli lite oroliga och börjar inse att vi inte kan ha h...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Köp av AB, gammal bokföring saknas

Hej!

Ja letar efter ett AB att köpa, fick kontakt med en som hade ett att sälja, det var bara det att bokföring från 2010 hade gått förlorad och fanns inte längre fysiskt sett. Är detta ett problem?

Alla årsredovisningar finns kvar i originalform, och är inlämnade i tid hos Bolagsverket. Likaså alla deklarationer är sk...

Stora pengar

Tjena!

Rubriken har två syften! Dels så älskar alla pengar så fler trycker på just den. Dels så förklarar det ett av mina problem.

Först måste jag säga att jag är ung, förmodligen bland de yngsta här. Jag har allt sen jag var 14 jobbat på diverse ställen och är ganska "mogen" i just det avseendet. Jag har bestämt mig...

Egenanställning =Dyrt!!

Måste det vara så dyrt?
Man förlorar ju halva kakan!

Ex. via Frilans Finans:
Fakturerar man t.ex 15.000SEK exkl. moms
så faktureras klienten 30.000SEK.
och jag själv får 7.500SEK Netto.

Räcker det med F-Skatt?

Hejsan,

Nu har jag och en kompis registrerat ett handelsbolag, trots alla avrådelser från att starta just ett handelsbolag. Hur som haver... Vi båda jobbar samtidigt som vi ska driva företaget och har därför två ställen att betala skatt ifrån(?). När jag läst på skatteverket verkar FA-skatt vara det lämpligaste, bara det att handelsb...