Senaste inläggen

Vad funkar för en enmansföretagare ?

Hej,

jag klurar på att själv sköta bokföring nästa år, utan redovisningsbyrå och revisor.
AB med 2 anställda och 50 verifikat per månad.

Vill verkligen hålla nere tiden det tar att skapa momsredovisningar, kunna upprätta ÅR, autoinskickning till SKM/PRV, inläsning av banksaldo för autoavstämning, företags och p...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Information Overflow

Jag läste en gång citatet "It's not information overflow, its filter failure". Om någon vet vem det kommer ifrån vore det kul att få veta 🙂

Hur hanterar ni informationsflödet? Ibland känner jag att jag lägger lite väl mycket tid på att läsa och ta in information. Ändå försöker jag filtrera ganska hårt. Jag följer det mesta i Feedly...

Kategori: Off Topic

delägare AB

Hej
Jag vill fråga om det är en god ide' att starta ett företag & låta ett annat AB gå in som delägare? Är det ens möjligt? Är det något jag måste tänka på speciellt vad gäller detta? Vad händer om det andra ABet går i konkurs betyder då att jag riskerar att "mitt" AB även går i konkurs då?

hur skall jag sälja min uppfinning

Hej forummedlämmar!

Oskar heter jag och behöver hjälp och råd med hur jag skall tänka när jag skall köra igång mitt företag.

Det är så att jag har en uppfinning som jag tycker är kanon och har kontakt med almi som hjälpt mig med en första nyhetsgrandskning, vilken var possitiv ur min synvinkel.

Det jag b...

Kategori: Affärsplanen

Till salu färdig AB (SA) i Costa Rica

Nu är paypal i Costa Rica. Om du sysslar med import och e-handel hjälper vi dig skaffa ett företag (AB) i Costa Rica.

Varför ett företag i Costa Rica.?

1- I Costa Rica betalar man ingen moms om man säljer sina varor i Sverige eller i andra länder utanför Costa Rica.
2- 15% årsskatt
3- Möjligheter att växa...

Kategori: Till salu

Juicebar : Så blir din juicebar en framgångshistoria

Juicebarer öppnar upp i princip överallt;
Juicebar på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. En ökande efterfrågan på hälsosamma, naturliga och ekologiska alternativ gör att marknaden för juice- och smoothiebarer växer stadigt.

Om du funderar på att starta en juicebar är det nödvändigt att först sätta...

Sälja åt kund

Hej.

Jag driver ett hästföretag.

Jag har tagit in en häst för försäljning åt kund.

Har nu hittat en köpare, ingen dyr häst 25000:-

Men köparen vill köpa på avbetalning. Jag har avtal med svea ekonomi och kan ordna det åt kunden.

Kunden vill betala 10000:- när hästen hämtas...

Dags för arbetsförmedlingen att göra skäl för namnet.

Miljardregnet av skattebetalarnas pengar över
mer eller mindre obskyra jobb-coatchingbolag
är utmanande. Pengarna skall användas till att
anställa professionella arbetsförmedlare.

Sluta med privata coatchingfirmor, kurser i CV-skrivande
och annat trams.Återställ Arbetsförmedlingen till dess rätta uppgift...

Söker callcenter som vill sälja hemsidor

Som rubriken lyder så söker vi ett callcenter som vill sälja hemsidor. Tanken är att hemsidor ska vara relativt billiga men callcentret kan trots detta tillgodoräkna sig en bra andel av försäljningsvärdet.

PMa mig för mer information.

Kategori: Söker/eftersöker

Friskvård enskild firma

Jag undrar om jag kan dra av massage på min enskilda firma. Jag jobbar som fotograf och ofta i obekväma arbetsställningar. Nu har jag börjat få problem med ryggen och vill gå och få massage innan det blir värre.
Skatteverket skriver så här om friskvård under enskild firma: Utgifter för friskvård som ingår som ett led i arbetslivsinriktad...

Kategori: Allmänt

Telemarketingbolag söker uppdrag!

Hej!

Jag och min kollega startar ett callcenter tillsammans.
Nu är vi på jakt efter en produkt eller tjänst som vi ska sälja.
Vi vill att förtjänsten skall vara provisionsbaserad. Vi har tillsammans lång erfarenhet av branschen och ser gärna ett långvarigt samarbete där vi tillsammans kan bygga en relation med tillit.

Dags att slopa Arbetsförmedlingens Starta-eget-bidrag?

De som kommer i fråga för bidraget är personer som
under lång tid stått till arbetsmarknandens förfogande.
Varit tvungna att söka jobb 40 timmar i veckan.
Det tar i realiteten ofta närmare ett år innan någon
kan komma i fråga för bidraget. Kortare tid för handikappade
och vissa invandrare.

De är all...

Sy upp skjortor i Asien (Kina, Indien & Bangladesh) ?

Hej!
Jag har designat en skjorta som jag gärna skulle vilja sy upp i fler exemplar. Hade tänkt mig att göra en kollektion i ca 5-6 olika modeller och färger.
Helst i Indien eller Bangladesh men övriga tips på länder så som Kina, Nepal etc. är alltid välkomna.

Jag skulle gärna vilja komma igång med detta så fort som möjl...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av transaktioner på mitt VISA kort

På mitt företags första VISA faktura gjorde jag misstaget att göra en inbetalning av skulden från bankkontot trots att denna skulle regleras via autorgiro. Jag hade helt enkelt inte uppmärksammat autogiro-delen 🙁 .

Jag bokför enligt följande exempel:
Inköp av kontorsmaterial 1000 kr inkl. moms
Vid själva kortköpet:

Applikationsutvecklande företag

Hejsan!

Har länge grubblat på att starta ett företag, helst inom IT då. Tanken slog mig då att jag verkligen vill arbeta med hemsidor, applikationsutveckling och marknadsföring av dessa produkter (åt mig själv och även åt andra).

Tänkte främst börja med att erbjuda tjänster som applikationer och hemsidor för att sedan...

Kategori: Affärsidéer

Shop på e-bay

Har webshop där jag säljer kläder till långa tjejer, men bara i Sverige. Kollade upp lite om hur man exporterar till Norge. Kostar minst 40 000 att utvidga bara dit så jag söker ett annat alternativ. Kom på att det kunde fungera med en E-bayshop och bara sälja till Norge. Det verkar som om man inte lägger på moms när man säljer på e-bay och det gör...

Lägga ner företag

Då är det så att jag och min partner inte har tid att driva vårt företag och de senaste 3 månaderna har vi inte drivit någon näringsverksamhet.

Detta är ett handelsbolag (Startade 2010) och vi undrar följande hos er som är lite mer erfarna och kunniga:

- Förutom avregistrering hos bolagsverket och skatteverket samt avs...

Tillverkare nattkläder

Hejsan

Någon som vet en bra tillverkare för nattkläder, nattlinnen, pyjamas, badrockar etc. I bomull och satin/siden. Ska starta eget märke och vill gärna ha en billig tillverkare som har bra kvalitet. INTE Asien utan i Europa/Turkiet.

Tacksam för allt!

Dra av huset på företaget?

Om man köper eller bygger ett hus till företaget som det betalar, hur snabbt kan man dra av det på skatten?

Kan det sedan säljas billigt eller skänkas bort så man kan bo där också utan att det förmånsbeskattas?

Säljteam på 6 personer, 5 olika språk söker uppdrag

Vi är ett säljbolag som som kan sälja era produkter och tjänster på fem olika marknader i Europa. Vi har i dagsläget 6 säljare.
Säljer primärt till Sverige, Norge, Finland och Spanien.

Vi har ledig kapacitet då vi precis har rekryterat fler. Vänligen skicka ett pm för mer information.

Ser fram emot ett framtid...