Senaste inläggen

Köp av domän (privatpaket) via företaget?

Hej,

jag är verkligen helt grön på detta. Trots att jag har startat aktiebolag.

Men webdesigner rådde mig till att köpa privatpaketet på Binero trots att jag är företag. Tydligen billigare och lika bra. Men när man ska registrera sig och betala faktura finns det inget utrymme att skriva in organisationsnummer m.m.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inkuransavdrag livsmedel?

Hej på er,

Gör man inkuransavdrag för varulagret i en livsmedelsbutik?

Pratat med skatteverket och damen där kunde inte ge mig nåt bra svar (konstigt nog...)

/erika

Verfikation av PayPal utgifter

Hej!

Jag har en hemsida med onlinebetalning kopplat till PayPal. Jag skriver för varje betalning som sker ut ett kvitto för min löpande bokföring som används som verifikation för köpet.

Problemet är att PayPal också tar ut en avgift för varje transaktion. Hur redovisar jag denna avgift i min bokföring? Den summan som...

Några bokföringsfrågor (Enskild Firma), gärna snabba svar tack.

Mitt bokföringsprogram hänvisar Egen insättning till konto [B]2017[/B] och Eget uttag till [B]2013[/B]. Sen har jag Företagskontot till [B]1941[/B] - Det är inget riktigt företagskonto, inget bankgiro eller plusgiro eller liknande utan ett e-sparkonto jag döpt till "Företagskonto" bara (så därför hamnade det under Övriga bankkonton).

...

Bokföra felskriven leverantörsfaktura?

Hej!

Jag har fått en leverantörsfaktura som summan är 1875 kr på, detta är också vad vi har betalat.
Moms är 25% men de har skrivit 875(inte 375) kr moms och 1500 ex moms.
Med andra ord när jag bokför 875 kr moms och varan 1500 så blir slutsumma 2375 istället för 1875. Momsen har jag förstått att man inte får ändra på...

Returnerade/krediterade varor tid. bokfört som osäker fordran

Tacksam om någon kan hjälpa mig med nedanstående. Vi hade en osäker fordran i förra årets bokslut (2011) i vårt AB. Revisorn bokförde detta på 1515 kredit och 6352 debet (befarade kundförluster). Men varorna skickades tillbaka till oss 2012 och vi gjorde en kredit på hela fakturerade beloppet som vi kvittade mot fakturan från 2011. Är osäker på hur...

EF Nolla Ing. och Utg. Moms

Hej

Jag har bokfört själv och är ganska van vid AB, nu är jag osäker på hur jag ska nolla momsen i min EF.

Använder Visma Administration 500

Har bokfört ingående och utgående moms på 20110101-20111231 så kontonas saldo är:
Utg 2611: K 10505
Ing 2641: D 9263,16

Jag har deklare...

Hjälp med marknadsföring - vandringsresor

Har en enskild firma där jag anordnar och genomför vandringsresor till Alperna. Skulle vilja få lite fart på den så att fler kunder hittar dit, men känner att tiden inte räcker till och att jag hellre vill fokusera på annat.

Någon som kan/vill hjälpa mig?

Här finns länken till hemsidan om ni är nyfikna: http://www.siru...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföringskunnig person till hjälp

Jag skulle behöva lite igång start hjälp just med bokföringen och undrar om det finns någon i närheten av Varberg/Kungsbacka som jag kan få hjälp av.

Har lite grunder men är så ringrostig att jag behöver hjälp IRL för att få det rätt från början. Så småning om behövs hjälp med bokslut/deklaration men det är ju inte förrän nästa år.

Hur gör jag nudå? Startar butik för begagnade barnkläder..

Någon sa till mig att när jag registrerar för skatt & moms så skulle jag till en början sätta alla siffror på NOLL eftersom det är svårt att säga vad omsättningen kommer att ligga på, så kan man gå tillbaka och ändra det sedan..
Men nu blev jag uppringd av skatteverket som vill att jag beräknar omsättningen för noll fick där inte stå.. men H...

Hur väljer jag rätt vid registrering.. momsperioder mm

Hej!
Funderar på hur man ska välja med momsredovisningsperioder för att det ska bli så bra som möjligt.

Kan någon tipsa mig om vad jag ska tänka på?
Jag kommer att sälja varor på kommission och hur mycket det blir vet man ju aldrig. Eftersom jag kommer att ha mitt ordinarie arbete vid sidan om så är det inte viktigt att...

Kategori: Affärsidéer

Feedback på webbplats för att köpa och sälja företag

Hej, vad tycker ni om min webbplatsen som är till för att lista "bedrifter til salgs" som norrmännen säger. Det finns företag till salu samt diverse franchisemöjligheter. Det vore kul att höra var ni tycker kan förbättras eller möjliga sätt att utveckla konceptet.

Kategori: Feedback

ROT och RUT är populära men kan skapa förvirring

Vanligaste huvudbryn gäller Rot- och rutavdragen för hushållsnära tjänster som är mycket populära.

Många tror att de ska få skatteåterbäring eftersom rotavdragen redovisas på deklarationsblanketten. Så är ju inte fallet, då man redan fått en halverad faktura från hantverkaren. För att få full skattereduktion (50 000) krävs lik...

Kategori: Nyheter

Övernattningslägenhet, vilka möjligheter finns?

Hej!

Jag arbetar just nu i Stockholm men har tänkt att flytta till en annan stad och bosätta mig och skriva mig där samt starta ett eget AB. Men jag kommer att i min näringsverksamhet behöva spendera en hel del tid i Stockholm ändå.

Finns det något sätt jag kan ta min nuvarande lägenhet och hyra ut den som övernattning...

Er ideala reklamfilm

Hej alla glada,

Det vore intressant att höra vilken typ av 30-sekundersfilm ni skulle vilja ha producerad om ni hade fria tyglar. Denna ska ha med någon av era produkter eller tjänster att göra och kan visas i allt från TV-kanaler till kampanjer på YouTube.

Hur hade ni utformat den?
Upplägg, musik, stämning - S...

Kategori: Allmänt

Jag vill starta eget!

Jobb är någonting jag grubblar över dagligen och jag har kommit fram till att jag verkligen vill starta ett eget företag. Detta eftersom jag blir mycket mer motiverad att arbeta om jag gör det åt mig själv, istället för att arbeta åt någon annan.

Verksamheten som jag startar kommer jag förmodligen, åtminstone till en början, arbeta m...

Kategori: Affärsidéer

eget kapital på förenklat bokslut

hej,

på mitt förenklade bokslut( som skall föras över till NE) så är ju eget kapital tillgångar minus skulder.
det beloppet stämmer inte med mina egna insättningar.
det beror ju på att jag inte tagit upp inventarier utan bokfört dem som direkt kostnad.
gör det något att de beloppen ej stämmer överens?
elle...

Vi söker efter mötesbokare

Vi växer och söker nu efter mötesbokare som har möjlighet att jobba hemifrån.
Låter detta intressant?
Kontakta oss på info@rhinosolutions.se eller via ett PM här på foretagande.se

Kategori: Söker/eftersöker

Din synpunkt

Jag har anlitat ett företag som i skrivande stund bygger om min hemsida.

Iof har min kommande fråga stundals snurrat i huvudet sedan tidigare. Så har egentligen inget med hemside-byggandet att göra:-
Och inget jag själv direkt utsatt min hemsida för.

Dessa sidor jag uppmärksammar, dyker upp sporadiskt beroende p...

Kategori: Off Topic

Infosida om säkerhetskopiering

Hej!

Upplever att många företagare jag stöter på inte har så stor koll på sina IT-prylar, allra minst säkerhetskopiering. Så jag har börjar skriva ihop en lite guide man kan rekommendera till alla som "bara" använder sina datorer och telefoner.

Sidan finns på

Kategori: Feedback