Senaste inläggen

frågor kring kollektivavtal

Jag har ett nyregistrerat AB och har behov av någon som assisterar. Via arbetsförmedlingen kan man få diverse bidrag vid tidsbegränsad anställning, men de kräver att det ska finnas kollektivavtal alternativt motsvarande (isf arbetsskadeförsäkring + grupplivförsäkring + tjänstepensionsförsäkring + tilläggssjukförsäkring + omställningsförsäkring) som...

Kategori: HR - Personalfrågor

Avskrivning av såld Taxibil

Hej,
Taxibil1 inköptes 2011 och togs ur taxibruk 2013.
Inköptes en ny taxibil2 2013.
Taxibilen1 skall säljas efter sommaren är det tänkt.
Hur gör man med avskrivningarna på Taxibil1. Kan man skriva av hela beloppet när man säljer den, eller måste man skriva av den i 5 år?

När skall jag börja bokföra avskri...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföringsfrågor gällande Tradera försäljning

Hej

Jag använder faktureringsmetoden, 99% begagnade varor och kunderna är uteslutande privatkunder och betalningen sker i förskott

Har några frågor om bokföring gällande försäljning via Tradera. Det jag hittat och läst är många steg och lika många svar har.

I traderas auktioner så finns det två...

jag har fastnat med årsredovisning och tacksam för all hjälp.

Hej jag Har fastnat med årsredovisning och hjärnan vill inte jobba mer, är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få från er.

Fråga 1: Är på resultatdisposition

På konto (8999) har jag -80 683 och konto (2099) har jag 91641, i vilket av dem ska hamna på balanserat resultat och årsresultat blir lite förvirrad se...

Löneförmån SJ årskort

Hej,
Vi har idag resekostnader på runt 25-30k per år, och endast med tåg, SJ till 95% säkerligen.
En anställd åker även mycket tåg på privata tid och frågade om det inte gick att lösa med att företaget köpte ett årskort på SJ i dennes namn och sedan dra bort kostnaden för företagets kostnader från priset och dra av skillnaden på måna...

Moms på fakturor

Hej! Har fått en faktura där moms inte är specificerad och ställde frågan till företaget om varför moms inte längre fanns med (på tidigare fakturor är momsen specificerad).

Fick detta svar:
"Det är som så att vi har gjort det för att förenkla fakturorna för privatpersoner och kvarstår med momsredovisningen i våra företagsabonn...

Säljare för itsystem

Har ni F-skatt? Eller är du på gång att skaffa det?
Många som har talang för att sälja har inte alltid en produkt.
Vi söker någon eller några på olika ställen i landet som är intresserade av att sälja ett it-system som riktar sig mot detaljhandeln mm.
Systemet är webbbaserat och beprövat.

För mer information ski...

Kategori: Söker/eftersöker

Få billig marknadsföring att nå rätt målgrupp!

Hej!
Vi är en nystartad webbshop som säljer hundtillbehör och vill ha lite tips på hur man ska kunna nå ut med billig marknadsföring till rätt målgrupp.
Det vi märkt hittills är att Facebook är det som varit mest lyckat. Reklamblad/visitkort fungerar men det har inte alls den genomslags kraften.
Så finns det någon som har lite...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Tankar kring design av hemsida

Tjena!

Jag driver sen ett drygt år tillbaka en enskild firma där jag sysslar med design av logotyper och annan tryckdesign.

Det skulle vara bra om jag kunde få lite feedback på hur ni uppfattar den hemsidan jag har i nuläget. Är det något som stör? Något som borde finnas med som inte är med?

Jag tycker...

Kategori: Feedback

Kund betalar för mycket

En kund betalar 150 kr istället för 100 kr (av misstag).
Av 100 kr utgör 60 kr varor med 12 % moms och 40 kr varor med 25 % moms.

Jag bokför fakturan med beloppet 100 kr som vanligt men skriver sedan ett kvitto för kvarstående 50 kr (enligt kontantmetoden). På kvittot väljer jag dock 6 % moms på hela beloppet så jag behöver b...

Är man arbetgivare om man betalar ut provision för tjänst?

Tjena alla

Jag har en liten fundering.

I min affärsidé innefattas att jag hjälper privata människor och företag att tjäna en extra slant via nätet och deras internethandel.

I grund o botten innebär det att jag tar pengar från slutkund och av dessa pengar tar jag en procentuell provision av mitt arbete...

Förslag på "säker" placering för företag

Jag letar vettiga alternativ för att placera kapital till så bra och säker avkastning som möjligt. Syftet på längre sikt är att återinvestera i verksamheten eller dela ut vinst till aktieägarna.
Sparkonto hos banken ger i dagsläget ca 1,5-2%, hade gärna sett 2,5-4% med relativt låg risk och helst utan att låsa upp kapitalet under längre tid...

Kategori: Allmänt

Deklarera återbetalning som en utgift?

Under förra året så gjorde jag ett stort arbete åt ett företag och erhöll sedan betalning för arbetet.

På grund av ett missöde så kunde jag inte färdigställa hela projektet som vi kommit överens om och jag fick senare under samma år betala tillbaka den summa jag erhållit. Detta enligt vår ursprungliga överrenskommelse.

...

Fakturerat mindre belopp, hur bör jag skicka restbeloppet?

Hej!
Jag har ett hyresavtal där hyresgästen skall betala 20 000 kr per månad till mig.
Dock hade han svårt med ekonomin under ett par månader så jag sa till honom att det är OK att betala 15 000 kr per månad under denna period och att han kan betala resten senare. Så fakturorna jag skickade till honom låg på 15 000 kr.

...

Bortkastade skattemiljarder

Jag ältade med emfas här i forumet
det huvudlösa i att sänka restaurangmomsen
för att skapa fler jobb.. Nu har vi facit.
Det är inte med glädje jag skriver -”vad var det jag sa”…

Momsen sänktes med hälften,
Inga fler jobb tillkom.
Krogägarna sänkte inte priset motsvarande,
stoppade skattebe...

Kategori: Off Topic

Hur många bankkonto-konton ska man ha?

Jag har ett Bankkonto, Plusgiro, Paypalkonto, Google Adwords konto och andra pengakonton hos diverse olika företag. Ska alla dessa ha ett unikt kontonummer i kontoplanen? I så fall är det ju lätt hänt att man skriver fel siffra ibland.

Ska jag alltså hitta på ett kontonummer för Paypalkontot (T.ex. 1941) och ett annat för Google Adwo...

Öka på redan gjord fakturering efter flera år?

En kund till mig har fått problem med en tidigare bokföringsbyrå.

Efter flera år så återkommer dom med nya fakturor på jobb som redan är utförda och betalda med motiveringen att dom tog för lite betalt sist.
Kan man verkligen göra så?

Jag har letat i regelverken, men situationen verkar så absurd , så jag hittar...

Sälja egentillverkad elektronik för hobby-robotar ?

Hej!
Då jag har ett elektronik och robot intresse och har tillverkat egna kretskort för egen utvecklade hobby-robotar så funderar jag på om man skulle kunna sälja dessa kretskort till andra robot och elektronik intresserade?
Min fundering är , skulle ni därute köpa ex. ett kretskort för styrning av DC-motorer som man ser är 'hemmagjor...

Kategori: Affärsidéer

Sammarbets partner delägare till outsourcing IT företag.

Hej!

Jag heter Raju Shahi. Är utvecklare inom webb och system. Jag har drivit ett litet företag i snart 1 år 6 månader. Nu expanderar vi och har kontor i Bangladesh med 10 utvecklare från alla olika språk och tekniker. Kontoret är på plats i Bangladesh. Och är i full gång. Vi har redan projekt som vi arbetar med.

Föret...

Kategori: Söker/eftersöker

Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet

Hejsan

Jag driver enskild näringsverksamhet nu, men vill driva ett aktiebolag istället. Jag har kört verksamheten sen 2007, men har inga speciella tillgångar eller maskiner, utan det är en ren konsult/tjänste-verksamhet.

Jag har pratat lite med en skattejurist för en ev. ombildning, och han kan hjälpa mig med det. Det...