Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 12 år sedan

Vara på köpet


Hej.

Jag var på en mässa och sålde mina produkter.

Vi köp av en produkt fick man en annan produkt på köpet. (utan extra kostnad).

Nu har en kund som fick produkten på köpet, hört av sej till mej om att"gratis" produkten gått sönder.

Och vill ha pengarna tillbaka. Hur fungerar sånt rent praktiskt? Har man rätt att få pengarna tillbaka på en vara man inte betalat för?

Hon vill inte ha en ny produkt.

Tacksam för hjälp.
Erbjud henne en ny vara eller om hon absolut vill ha pengar så ge tillbaka de 0 kr hon betalat för produkten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Hej, För båda varorna gäller konsumentköplagen (1990:932). Av lagen framgår att din kund har samma rättigheter för var och en av varorna, oavsett vilken som hon betalade för och vilken som hon fick på köpet. Om varan har gått sönder under normalt bruk, anses varan vara felaktig. Därför har kunden rätt till omleverans eller reparation. Hon har även rätt att häva köpet, men du har som huvudregel rätt att istället, på egen bekostnad och inom skälig tid, skicka en ny vara eller reparera den gamla (27 § konsumentköplagen). Om köpet hävs avser hävningen endast den felaktiga produkten och då får ersättningsbeloppet uppskattas utifrån värdet av jämförbara varor. Notera att svaret ovan är allmänt hållet eftersom jag inte känner till vilken typ av varor det rör sig om. Med vänliga hälsningar, Johan Almer
www.umbrajuridiska.se
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: