Senaste inläggen

Bortkastade skattemiljarder

Jag ältade med emfas här i forumet
det huvudlösa i att sänka restaurangmomsen
för att skapa fler jobb.. Nu har vi facit.
Det är inte med glädje jag skriver -”vad var det jag sa”…

Momsen sänktes med hälften,
Inga fler jobb tillkom.
Krogägarna sänkte inte priset motsvarande,
stoppade skattebe...

Kategori: Off Topic

Hur många bankkonto-konton ska man ha?

Jag har ett Bankkonto, Plusgiro, Paypalkonto, Google Adwords konto och andra pengakonton hos diverse olika företag. Ska alla dessa ha ett unikt kontonummer i kontoplanen? I så fall är det ju lätt hänt att man skriver fel siffra ibland.

Ska jag alltså hitta på ett kontonummer för Paypalkontot (T.ex. 1941) och ett annat för Google Adwo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Öka på redan gjord fakturering efter flera år?

En kund till mig har fått problem med en tidigare bokföringsbyrå.

Efter flera år så återkommer dom med nya fakturor på jobb som redan är utförda och betalda med motiveringen att dom tog för lite betalt sist.
Kan man verkligen göra så?

Jag har letat i regelverken, men situationen verkar så absurd , så jag hittar...

Sälja egentillverkad elektronik för hobby-robotar ?

Hej!
Då jag har ett elektronik och robot intresse och har tillverkat egna kretskort för egen utvecklade hobby-robotar så funderar jag på om man skulle kunna sälja dessa kretskort till andra robot och elektronik intresserade?
Min fundering är , skulle ni därute köpa ex. ett kretskort för styrning av DC-motorer som man ser är 'hemmagjor...

Kategori: Affärsidéer

Sammarbets partner delägare till outsourcing IT företag.

Hej!

Jag heter Raju Shahi. Är utvecklare inom webb och system. Jag har drivit ett litet företag i snart 1 år 6 månader. Nu expanderar vi och har kontor i Bangladesh med 10 utvecklare från alla olika språk och tekniker. Kontoret är på plats i Bangladesh. Och är i full gång. Vi har redan projekt som vi arbetar med.

Föret...

Kategori: Söker/eftersöker

Ombilda? eller starta nytt AB, ifrån enskild näringsverksamhet

Hejsan

Jag driver enskild näringsverksamhet nu, men vill driva ett aktiebolag istället. Jag har kört verksamheten sen 2007, men har inga speciella tillgångar eller maskiner, utan det är en ren konsult/tjänste-verksamhet.

Jag har pratat lite med en skattejurist för en ev. ombildning, och han kan hjälpa mig med det. Det...

Vad funkar för en enmansföretagare ?

Hej,

jag klurar på att själv sköta bokföring nästa år, utan redovisningsbyrå och revisor.
AB med 2 anställda och 50 verifikat per månad.

Vill verkligen hålla nere tiden det tar att skapa momsredovisningar, kunna upprätta ÅR, autoinskickning till SKM/PRV, inläsning av banksaldo för autoavstämning, företags och p...

Information Overflow

Jag läste en gång citatet "It's not information overflow, its filter failure". Om någon vet vem det kommer ifrån vore det kul att få veta 🙂

Hur hanterar ni informationsflödet? Ibland känner jag att jag lägger lite väl mycket tid på att läsa och ta in information. Ändå försöker jag filtrera ganska hårt. Jag följer det mesta i Feedly...

delägare AB

Hej
Jag vill fråga om det är en god ide' att starta ett företag & låta ett annat AB gå in som delägare? Är det ens möjligt? Är det något jag måste tänka på speciellt vad gäller detta? Vad händer om det andra ABet går i konkurs betyder då att jag riskerar att "mitt" AB även går i konkurs då?

hur skall jag sälja min uppfinning

Hej forummedlämmar!

Oskar heter jag och behöver hjälp och råd med hur jag skall tänka när jag skall köra igång mitt företag.

Det är så att jag har en uppfinning som jag tycker är kanon och har kontakt med almi som hjälpt mig med en första nyhetsgrandskning, vilken var possitiv ur min synvinkel.

Det jag b...

Kategori: Affärsplanen

Till salu färdig AB (SA) i Costa Rica

Nu är paypal i Costa Rica. Om du sysslar med import och e-handel hjälper vi dig skaffa ett företag (AB) i Costa Rica.

Varför ett företag i Costa Rica.?

1- I Costa Rica betalar man ingen moms om man säljer sina varor i Sverige eller i andra länder utanför Costa Rica.
2- 15% årsskatt
3- Möjligheter att växa...

Kategori: Till salu

Juicebar : Så blir din juicebar en framgångshistoria

Juicebarer öppnar upp i princip överallt;
Juicebar på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. En ökande efterfrågan på hälsosamma, naturliga och ekologiska alternativ gör att marknaden för juice- och smoothiebarer växer stadigt.

Om du funderar på att starta en juicebar är det nödvändigt att först sätta...

Sälja åt kund

Hej.

Jag driver ett hästföretag.

Jag har tagit in en häst för försäljning åt kund.

Har nu hittat en köpare, ingen dyr häst 25000:-

Men köparen vill köpa på avbetalning. Jag har avtal med svea ekonomi och kan ordna det åt kunden.

Kunden vill betala 10000:- när hästen hämtas...

Dags för arbetsförmedlingen att göra skäl för namnet.

Miljardregnet av skattebetalarnas pengar över
mer eller mindre obskyra jobb-coatchingbolag
är utmanande. Pengarna skall användas till att
anställa professionella arbetsförmedlare.

Sluta med privata coatchingfirmor, kurser i CV-skrivande
och annat trams.Återställ Arbetsförmedlingen till dess rätta uppgift...

Söker callcenter som vill sälja hemsidor

Som rubriken lyder så söker vi ett callcenter som vill sälja hemsidor. Tanken är att hemsidor ska vara relativt billiga men callcentret kan trots detta tillgodoräkna sig en bra andel av försäljningsvärdet.

PMa mig för mer information.

Friskvård enskild firma

Jag undrar om jag kan dra av massage på min enskilda firma. Jag jobbar som fotograf och ofta i obekväma arbetsställningar. Nu har jag börjat få problem med ryggen och vill gå och få massage innan det blir värre.
Skatteverket skriver så här om friskvård under enskild firma: Utgifter för friskvård som ingår som ett led i arbetslivsinriktad...

Kategori: Allmänt

Telemarketingbolag söker uppdrag!

Hej!

Jag och min kollega startar ett callcenter tillsammans.
Nu är vi på jakt efter en produkt eller tjänst som vi ska sälja.
Vi vill att förtjänsten skall vara provisionsbaserad. Vi har tillsammans lång erfarenhet av branschen och ser gärna ett långvarigt samarbete där vi tillsammans kan bygga en relation med tillit.

Dags att slopa Arbetsförmedlingens Starta-eget-bidrag?

De som kommer i fråga för bidraget är personer som
under lång tid stått till arbetsmarknandens förfogande.
Varit tvungna att söka jobb 40 timmar i veckan.
Det tar i realiteten ofta närmare ett år innan någon
kan komma i fråga för bidraget. Kortare tid för handikappade
och vissa invandrare.

De är all...

Sy upp skjortor i Asien (Kina, Indien & Bangladesh) ?

Hej!
Jag har designat en skjorta som jag gärna skulle vilja sy upp i fler exemplar. Hade tänkt mig att göra en kollektion i ca 5-6 olika modeller och färger.
Helst i Indien eller Bangladesh men övriga tips på länder så som Kina, Nepal etc. är alltid välkomna.

Jag skulle gärna vilja komma igång med detta så fort som möjl...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av transaktioner på mitt VISA kort

På mitt företags första VISA faktura gjorde jag misstaget att göra en inbetalning av skulden från bankkontot trots att denna skulle regleras via autorgiro. Jag hade helt enkelt inte uppmärksammat autogiro-delen 🙁 .

Jag bokför enligt följande exempel:
Inköp av kontorsmaterial 1000 kr inkl. moms
Vid själva kortköpet: