Senaste inläggen

Behöver jag ändra verksamhetsbeskrivning?

Jag har planer på att helt byta inriktning i mitt företag men samtidigt fortsätta med mina tidigare uppdrag.

Behöver jag ändra/lägga till i min verksamhetsbeskrivning för att enkelt kunna göra avdrag på kurser och inköp eller är det inte så noga?

Är det i så fall Skatteverket jag kontaktar eller bolagsverket?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Varuinköp, resultat och beskattning

Hej,

Jag har sedan flera år tillbaka en enskild firma, där jag hittills endast arbetat som konsult och i praktiken sålt tjänster. Jag står nu inför uppstart av en parallell verksamhet där jag kommer att sälja produkter (elektronik).

Min fråga gäller varuinköp(kostnader) i relation till årets intäkter och dess påverkan...

Vi söker säljare innanför sports och fritids sektorn

Vi söker en säljare innanför sport och fritids branchen, Vi återförsäljare för 2 Brand innanför cykel, simmning, löpning och triatlon sporten.

Du har ditt eget distrikt. Vi söker en känner till/kommer från sports världen.

Skicka ansökning här eller om ni har frågor.

Kategori: Söker/eftersöker

Behövs köpare uppges på kvitto verkligen?

Tänkte starta en liten tjänst på nätet som kostar 250-500 kr och funderar på hur kvittot ska utformas. När man kollar på andras kvitto så är det väldigt ofta köparen inte anges. Man anger vad som är köpt samt säljarens uppgifter.

Eftersom att säljaren ändå får in moms, och betalar tillbaka denna till SKV så kan man fråga sig om man...

Kategori: Allmänt

Resekostnader - utlägg och avdrag

Hejsan!
Vi är inte så insatta i bokföring och har några frågor angående utlägg för tjänsteresor. Vi är två personer som driver ett AB och har ingen företagsbil.

Scenario 1.
Vi ska ner på tjänsteresa till Italien och tar den privata bilen (så slipper vi hyra en). Får vi betala bensinen och färje/bro-kostnader med företag...

Mobil app idé vi hjälper dig!

Hej!

Nu är det dags att kavla upp armarna och göra något kul.
Därför har vi tagit fram ett erbjudande som inte kan slå fel.

Vi söker samarbetspartners som har en app idé.
Vi hjälper till med koncept, design, utveckling, testning samt leverans och marknadsföring.

Vi står även för 50% av ut...

Människohandeln.

Tänkte bara tipsa om en sida jag ramlade över som jag tycker förtjänar att spridas! Den tar upp det allvarliga ämnet trafficking och människohandeln som råder ute i världen. Det är verkligen förfärligt att läsa om hur stort det är. Även innanför vårat lands gränser, vi behöver göra det här mer uppmärksammat och jag uppmanar er alla att sprida den h...

IT outsourcing? Import? Kina!

Jag har funderingar kring att starta ett företag som sysslar med outsourcing av IT tjänster/programmering etc. Då jag talar flytande mandarin samt har mångårig erfarenhet av kina så faller det sig naturligt att ha kinesiska programmerare.

Min starka sida är att kunna hitta lämpliga kontakter i Kina utan att behöva betala onödigt dyra...

Marknadsförings tips för webbutik inom inredning

Arbetar idag med att starta en webbutik inom heminredning. jag söker tips på hur jag ska marknadsföra min webbutik på bästa sätt ?

alla tips är välkomna

Kategori: E-handel

Marknadsföringshjälp

Har ett nystartat saneringsföretag med isblästring som nisch.
Mina kundgrupper är inom försäkringsbolag, kraftbolag, byggsektorn osv.
Så nu skulle jag vilja ha tips och råd hur jag ska nå ut till dom tilltänkta kunderna på enklaste sätt.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ange priser i ordererkännande med eller utan moms

Hej.
När jag skriver mitt ordererkännande som kunden skall skriva på, hur måste jag ange priset? Det handlar om ett AB som levererar en tjänst på timdebitering till privatperson. Måste jag ange priset inkl. eller exkl. moms?

Frågor om starta factoringbolag

Hej allihopa,

har en fråga angående factoringbolag och vilka tillstånd som krävs för att starta detta, och om detta finns vilken myndighet som ger detta?

Det enda som kommer ske är köp av fakturor och ingen inkassoverksamhet etc.

Har hittat olika svar på internet därför vänder jag mig hit.

...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Pension och sociala avgifter i årsredovisning

När man författar en årsredovisning så måste man ju ha med en not med information om hur mycket lön man betalat, hur stora sociala avgifter man betalat och hur stor del av de sociala avgifterna som utgörs av pensionskostnader. Skall då särskild löneskatt ingå i pensionskostnaden?

Exemple:
Säg att du betalat 100 000 i br...

Vara på köpet

Hej.

Jag var på en mässa och sålde mina produkter.

Vi köp av en produkt fick man en annan produkt på köpet. (utan extra kostnad).

Nu har en kund som fick produkten på köpet, hört av sej till mej om att"gratis" produkten gått sönder.

Och vill ha pengarna tillbaka. Hur fungerar sånt rent pr...

Avvsäga sig aktier i ett AB

Kommer äga ett AB (30%) genom mitt egna AB. Vad händer om dotterbolaget börjar gå dåligt, kan mitt AB bli betalningsskyldigt? Kan man avsäga sig aktierna om man känner att allt inte går rätt till?

Mest för att vara på den säkra sidan 🙂

vilken bolagsform passa bäst?

Hejsan! Jo jag försöker ta reda på vilken bolagsform som skulle passa mig bäst!
Jag vill starta en hemsida och sälja tatueringsutrustning m.m, jag ska ävem så småningom öppna en tatueringsstudio!
Jag tatuerar redan lite extra men inte för några stora pengar, det jag tjänar försvinner på inköp av förbrukningsvaror och utrustning!

Hjälp! Stora problem med partner..

Hej. Vi är ett litet golv företag som startades för 3 månader sedan " Handelsbolag" och vi har redan problem. Vi är tre killar som hyr ut oss till andra företag när dom behöver hjälp.
Vi har inga kontrakt eller avtal som ger oss ett värde i företaget. Nu har en av kompanjonerna väldigt svåra samarbets problem med oss i företaget men också m...

Ny faktura med annan mottagare och kreditera den gamla. Ok?

Har en kund som uppenbarligen har svårt att betala en utförd tjänst, och fick följande förslag från någon som vill lösa situationen för vår kund:
"ni mailar en faktura till oss och vi betalar den direkt när vi får den, när du ser pengarna på ert konto så krediterar ni den till xxx AB."

Är detta verkligen ok?

Starta klädbutik på nätet

Hej, jag tänkte starta en e-butik för kläder, accessoarer, skor, smycken o.s.v
tänkte då sälja både märken som redan finns och kläder jag själv har designat.
Det jag då undrar är hur mycket jag kan behöva i startkapital?

Kategori: E-handel

Ny trendig barnkollektion söker homepartysäljare

I augusti kommer HEART&GUTS att lansera en ny trendig kollektion för barn 3-12 år. kollektionen säljs främst genom homepartys men även via vår webshop.

Vi erbjuder dig en bra vinst. Du får hög provision på din personliga försäljning. Våra konsulter får också provision på all försäljning i webbutiken. Du får bonus när du skapar tillvä...