Senaste inläggen

Hur bör jag debitera resekostnaden?

Hej!

Skall göra ett jobb på en annan ort och kommer att ta min egen bil när jag reser, då jag ska kombinera lite privata ärenden med jobbresan.
Avståndet är ca 120 mil (tur och retur) mellan min hemort och jobborten.

Skall jag ta den exakta bensinförbrukningen och debitera för denna på fakturan? eller ska jag an...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker en säljare

Söker en säljare som vill sälja hemsidor emot provision.

Kategori: Söker/eftersöker

Kunskapsradion - radio utan musik

Är det fler än jag som saknar en bra radiokanal? Jag tänker en kanal utan musik som istället lägger fokus på kunskap likt kunskapskanalen på tv. Historia, geografi, samhällskunskap, vetenskap, etc. Bilresan skulle bli så mycket trevligare. Eller är det bara jag som hellre lär mig något än att banka in samma musik om och om igen... 🙂

Kategori: Affärsidéer

Vad räknas som årets bokförda försäljning?

Kontantmetoden - Förenklat bokslut - Ruta R1 (Försäljning & övriga momspliktiga intäkter)

Vad räknas som årets bokförda försäljning egentligen? Vilken siffra av följande från bokföringsprogrammets (Visma 500) bokslutsrapport:

1. Från resultatrapport: Summa av försäljning av varor och tjänster
2. Från resultatrap...

Produkttillverkning var vända sig!?

Jag undrar att om man har en produkt som man vill skall bli tillverkad. Tex. ett kostillskott eller liknande. Vart kan man vända sig för att få den tillverkad?

Alltså någon typ av labb eller liknande!?

Kategori: Allmänt

Fristående affärsänglar

Jag har ägnat någon timme på nätet åt att hitta fristående affärsänglar men det jag kan inte hitta några bra ställen, vilket minst sagt förvånar mig. Varför vill alla affärsänglar vara med i nätverk?. Hursomhelst, jag har en affärsidé jag vill presentera för en fristående affärsängel, har någon kontakter tar jag gärna emot.

/Alfred

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Erfarenhet av PromikBook ?

Hej
Någon här som har erfarenhet av Promikbook och ha kört det ett tag?

Söker en utvecklare

Hej,

Söker en utvecklare för ett enklare projekt. Meddela intresse via denna plattform.

Vänligen//

starta eget återvinning

Jag har tänkt att start eget återvinning av elektronikskrot, hur jag ska gå till vägs har jag inte kunskapar/erfarenhet inom, någon som kan hjälpa till?

Jag har gått starta eget kurs, där vi fick lära oss hur man ska skatta osv.

Kategori: Affärsidéer

Söker frivilliga testanvändare

Hej,

Jag har utvecklat en hemsida som erbjuder registrerade medlemmar möjligheten till att annonsera varor avsedda för internetbaserad byteshandel.

Jag har under utvecklingen haft begränsade tillgångar till testanvändare, jag söker därmed 10 till 15 personer som kan tänka sig att hjälpa mig genom att besöka hemsidan s...

Vi har två lediga kontorsplatser på Skånegatan i Stockholm

Två av frilansgruppen 107:s platser är lediga! Adressen är Skånegatan 63, hyra 2500 kronor. Städning, bredband, kaffe och pepp ingår. Vi är ett trevligt gäng journalister, informatörer och fotografer som gör något socialt ungefär varannan månad. Vi siktar på att samarbeta om större projekt. Jobbar du med webb lay-out eller grafisk formgivning är de...

Hur bokföra Bilaga till beslut debiterad preliminärskatt?

Hej

jag har nu fått min bilaga till beslut om debiterad prel.skatt. Nu undrar jag hur jag ska boka denna och sedan hur jag ska boka löpande varje månad vid betalning samt hur jag ska stämma av i slutet av året. Använder konto 2510 och 1630 samt 1930. Väldigt tacksam för hjälp.

Mvh

Helene

Är innehållet inspirerande?

Glad dag på dig!

Jag är en mycket glad person, älskar livet och driver sedan några år tillbaka ett företag. Jag startade upp verksamheten med nominellt värde. Idag omsätter vi 3,5 miljoner kronor och hade 2012 en vinst på 1 miljon. Vi gör mycket rätt men även mycket som är mindre rätt men principen är att vi har kul under resans gång...

Kategori: Feedback

19 år och behöver en liten insats!

Hej , Jag heter Benjamin och Driver just nu bara en hobbyverksamhet , Men idéerna driver till någon ting större !

Jag vet att jag kan arbeta upp mig ifrån noll men ett liten bidrag skulle kunna hjälpa något fruktansvärt mycket !

Driver ett "Företag" som heter Metallhantering och det hela går ut på att köpa in skrotfr...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skatteverket motverkar nyföretagande

Vi är en ekonomisk förening som är förbluffade över hur svårt det är att registrera sig hos Skatteverket.
Vi har under en tid av flera månader försökt att registrera oss för f-skatt och moms. Vi får hela tiden
frågor om vilken verksamhet vi bedriver, dvs. vi måste visa att vi bedriver verksamhet innan vi
registrerat oss hos Ska...

Arbeta en dag gratis?

Något som hindrar anställning 4 dagar per vecka och att man hyrs in av utländskt företag 1 dag men inte tar ut någon lön för den dagen?

Företagande kombinerad med sjukbidrag - vad får man tjäna

Min kollega ställde en knepig fråga till mig som jag nu vidarebefordrar i det här forumet:

En person med sjukbidrag får ju tjäna upp till 44.500 kr (1 basbelopp) utan att sjukbidraget reduceras.

Är det vinsten som räknas? (Jag tror det den som räknas - netto.)
Brutto eller netto? (Som anställd är det väl brutto....

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokför jag gamla kvitton?

Jag har upptäckt en bunt kvitton som gäller kontantinköp till företaget under tidigare månader under året, men till betydande belopp.

Hur bokför jag dessa? Bokföringsprogrammet tillåter inte att jag registrerar verifikationer med ett tidigare datum.

Ska jag bara göra en ny verifikation och ange den 31/12 som verifikat...

Leverantörsskulder vid årsbokslut

Kontantmetoden, deklaration, Skatteverkets blankett Förenklat bokslut, kod B15. Leverantörsskulder vid årets slut.

Fråga 1:
Ska jag bara ta upp direkta kostnader för varor? Inte kontorsmaterial, frakter etc.?

Fråga 2:
Om en faktura för varor innehåller en fraktkostnad, ska den kostnaden slås i hop med va...

Vad är svårast med att starta och driva restaurang?

Finns här några krögare som vill dela med sig av sina erfarenheter? 🙂

Jag har länge drömt om att starta en egen restaurang och har ett koncept klart som jag tror skulle fungera bra på min ort där jag bor. Jag vet att det inte är en dans på rosor men jag skulle vilja höra vilka de största utmaningarna är för att lyckas? Vilka tips k...