Senaste inläggen

Distributör av iPhones och iPads, extremt svårt att hitta?

Hej Företagande!

Jag är bara dagar från att öppna en webbshop som bland annat säljer tv-spel, viss elektronik och tillbehör för tablet och smartphones. Trots att jag redan är återförsäljare av ett antal distributörer så verkar det vara extremt svårt att hitta grossister som säljer iPhones och iPads för ett pris som man faktiskt kan g...

Kategori: Inköp

Hur bokför jag ett lån när jag avslutar enskild firma?

Jag har avslutat min enskilda firma och använt Visma Enskild Firma som bokföringsprogram. Abonnemanget har gått ut och därmed supporten så jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Hur skall jag bokföra firmans lån så att det skrivs över på mig?

Lager och inventarier är redan "nollställda".

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring av reverslån

Jag undrar hur jag bokför en köpesumma (köp av bolag) i form av en revers som skall amorteras månatligen. Man kan ju inte boka som enbart långsiktig skuld. Inga pengar går in i bolaget utan det är bara reversen som finns. Ändå måste ju skulden in i bokföringen på något vis.
Någon som vet?

Privat skuld 30 dagar till moderbolag för köp av dotterbolag

Försöker att förstå vilka möjligheter det finns att som privatperson bli ägare av dotterbolaget innan årets utgång (2013-12-31). Jag vill bli ägare till dotterbolaget 2013-12-18 men göra inbetalningen till moderbolaget 2014-01-18 (inom en månad).

Jag äger 100% av Moderföretaget AB.
Moderföretaget äger 100% av Dotterföretaget...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Boka möten med kunder?

Hur gör man?
Har försökt att både maila och ringa till potentiella kunder, men helt utan resultat.
Nån som har bra tips på hur man lättast kommer i kontakt med kunderna?
Är inriktad på dom lite större företagen, som tex Fortum, Vattenfall, försäkringsbolag osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
//Jocke

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp med Aktiebolag

Aktiebolag

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt som möjligt, mina frågor:

1.

Ska jag betala med mina egna pengar när jag har en privatägd bil som jag använder i mitt AB ? Ska jag spara kvitton när jag tankar, för att v...

Hur gör jag med privatägd bil i AB

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt som möjligt, min fråga:

- Jag har en privat ägd bil som jag använder i mitt AB. Ska jag betala med mina privata pengar där jag spara kvittot för drivmedlet när jag kör inom företaget, och får sedan Skattefri mil...

Förenklat årsbokslut Momsfria intäkter

Jag har haft en del intäkter med omvänd skattskyldighet (byggmoms).Dessa har bokförts på ett konto 3044 (Försäljning tjänst momsfri Sverige). Skall de redovisas som momsfria intäkter i det förenklade årsbokslutet? (ruta R2)
MVH Daniel Wätte

Annonsagent.se

Nu är det dags att sälja av denna domän med tillhörande
webbhotell.

Haft en idé väldigt länge för denna domän. Men märkte av med
tiden att jag inte riktigt har tid. Där av har den varit lite standby.

Pekade domän.namn som ingår i försäljningen är:
.com | .nu | .net | .org

För...

Kategori: Till salu

Hur bokföra momsen vid bokslut?

Jag har fortfarande moms kvar på mitt skattekonto, kanske en tusenlapp som inte betalats in på mitt bankkonto, som jag fattar de sätter de bara in summan över 1000 kr? Fick 300 kr moms tillbaka fast att jag har mer på kontot :unsure:
Men hur gör jag nu vid bokslut för man ska väl "nolla" kontona men jag har ju pengar kvar där???

Frågor om bokföring

Har precis startat enskild firma och kör kontantmetoden. Har endast haft några färre uppstartskostnader i företaget.

I december månad fick jag en dyrare tjänst installerad som jag sedan dess använder för fullt i företaget. Denna är dock ej fakturerad än och jag tror fakturan kommer i mitten av januari. Skall denna läggas som en leve...

Hur bokför jag mitt lager?

Hej, jag har ett handelsbolag (ett bokförlag) där jag köpte 800 av mina böcker, det bokförde jag på konto 4010 (13000 sek) jag har inte bokfört något lager eller så på annat sätt. Så hur gör jag nu vid bokslut/nytt år. Ska jag lägga in de böcker ja kvar och isåfall hur?

Tack på förhand!

Betala båten?

Jag har en enskild firma och skall köpa in en båt för att ha endast för dyk- och fiskeutflykter. Skall jag köpa båten privat eller finns det ett "rätt" sätt att göra det på?

Kategori: Inköp

SÄLJBOLAG sökes för spännande uppdrag!

Hej!

Eftersom vi växer så de knakar så söker vi just nu erkänt duktiga säljbolag till våra spännande uppdrag.

Vår vision är att skapa en mötesplats för uppdragsgivare, säljare och säljbolag under ett och samma tak.
Tack vare detta är vi idag en totalleverantör inom försäljning.
Med en strävan om att allt...

Kategori: Söker/eftersöker

B2B-säljare sökes till satsande Gym- & Fitnessbutik

Gym- och Fitnessbutiken RB Sportline söker en säljare mot företag inom
branschen. Hos oss får du vara del av ett effektivt team som verkar på den en av de mest lukrativa marknaderna just nu!

För att platsa hos oss är du en social person med god erfarenhet inom gymbranschen, med kännedom om fackspråket. Du har lätt för a...

Kategori: Söker/eftersöker

Varma leads

Undra om någon vet vart jag kan köpa leads? Vet att man ska kunna ha en annons på sidor på nätet där folk går in och tävlar om olika vinster, då får dom svara på olika frågor, tex vill du gå ner i vikt och vill bli uppringd, då får dom fylla i sina kontaktuppgifter och jag har ev en blivande kund. 🙂
Hoppas ngn vet vad det är jag menar 😃 <...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Uttagsbeskatta en bildskärm, hur?

Hej!

Jag har precis avvecklat min enskilda firma. Jag köpte en bildskärm som jag tänkte flytta över till mig själv. Pratade med Skatteverket som info att denna då ska uttagsbeskattas, att jag bokför den som försäljning. Hur gör jag då, mer konkret?

Vilka konton ska jag använda när jag bokför detta?

Tacks...

Eget bolag för dom anställda?

Hej,

Jag driver ett byggföretag som är ett aktiebolag, jag har växt ganska fort och på under två år fått 11 st anställda med allt vad det innebär. Det har gått väldigt bra och vi har köpt in ganska mycket maskiner, ställningar och bilar.

Min fråga är, är det idé att starta ett till bolag och ha alla anställda i iställ...

Balans/resultat-räkning, detsamma som rapport?

Precis som rubriken lyder.. Är balans respektive resultaträkning detsamma som en balans/resultatrapport?
Läser FEK och har bara sett ordet "rapport" i boken. Men googlar jag så dyker båda orden upp och i min inlämningsuppgift står det "räkning".
Frågan lyder "I företaget Durims ost (enskild firma) har ägaren Durim vid årets slut sum...

Personlighetstyp test

Hej,

Har ni testat världens mest kända personlighetstyp test?

www.personality-tests.info/se/test.php

Det fungerar så här:

1: Introvert (I) eller Extrovert (E)
Människor som är extroverta använder sin energi när de är ensamma och får sin energi genom att vara med människor. Det motsa...

Kategori: Allmänt