Senaste inläggen

Avdrag

Jag är inne på att starta eget. Det kommer att bli en enskild firma.

Jag gick en utbildning i juni 2013 för att utbilda mig till personlig tränare och jag har för avsikt att driva personlig träning via företaget.

Jag undrar nu hur jag gör när jag reggar bolaget. Sätter jag startdatum idag, 140117, eller är det...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms egen insats enskild firma

Hej!
Det finns några frågetecken hos mej när det gäller moms i enskild firma.

Om jag gör en egen insats från privat ficka på säg 10 000 :- får jadå göra avdrag på momsen (ingående moms) vid ett inköp av en inventarier eller förbrukningsmaterial fast att jag inte betalat någon ingående moms på dessa 10 000:- ?

...

Abonnemanget Telia Mobil Komplett avdragsgillt?

Jag undrar om någon vet vad som gäller ang avdrag för mobilabonnemang. Telias abonnemang Mobil Komplett kostar 199 kr/mån oavsett hur mkt man ringer och sms:ar. Vad som dock tillkommer är om man ringer utlandssamtal.

Visst bör man kunna dra av dessa 199:- kr på firman eftersom det inte blir dyrare om man ringer privata ärenden, utan...

Sökes: program, struktur

Hej alla!
Jag söker efter ett program eller någon sida som hjälper mig ha överblick på: mina varor samt artikelnummer, antal varor, de färger jag har kvar, priset med mera.

Finns det? Just nu använder jag Excel men tänker att det MÅSTE finnas något annat??

MVH

insättning i AB

Hej
Hur lägger man över pengar till företaget (AB) för löpande kostnader i starten?
Är det konstigt att göra detta månadsvis för det som man behöver för att investera?
Hur räknar man ränta & hur mycket borde man ta i ränta?
Tack

Program, överblick

Hej alla!
Jag söker efter ett program eller någon sida som hjälper mig ha överblick på: mina varor samt artikelnummer, antal varor, de färger jag har kvar, priset med mera.

Finns det? Just nu använder jag Excel men tänker att det MÅSTE finnas något annat??

MVH

Kategori: Inköp

hur göra vid bokslut, handelsbolag?

Startade mitt hb i somras och bokför med hogia smart. Vad är det jag ska tänka på nu vid bokslut, och vad är det exakt jag ska göra. Har hört att man ska nolla momskonton osv, vad mer? Tacksam för svar :/

Vilken korterminalslösning ska man välja?

Jag funderar på om nån har samma behov som jag - att kunna ta kortbetalningar nån gång då och då till billigast tänkbara pris.
Jag räknar med 1-5 betalningar i veckan så det är ingen stor omfattning, men vill helst slippa höga avgifter då vissa betalningar kan röra sig om 4-20 000 SEK.
Nån som har nåt bra tips?

Kategori: Allmänt

Stor renoverin

Jag har gjort en stor renovering på min fastighet vilket höjer värdet på fastigheten som ledde till att vi fick ett underskott i år. Bokfört det på konto 5170 Rep och underhåll fastighet. Nu undrar jag om jag kan ändra det så att jag lägger en del av det på konto 1110 Byggnader istället, för att få ett bättre resultat?

Hjälp med att välja försäljning sätt

Ska börja sälja till företag! Och behöver alla tips och råd!
Affärsidén och allt är klart!
Har tittat runt en del men behöver hjälp med att hitta ett bra sätt att ringa med inspelning. där man inte behöver lägga en stor summa pengar per månad. Vill helst ringa genom dator men har ej lust och köpa en dailer. finns det något dator progr...

Kategori: Affärsplanen

Söker efter en enkel hemsida m.m?

Hej på Er!
Tills alldeles nyligen var jag rätt så nöjd med min leverantör av hemsida och allt som hör till det (internet.se). Men, nu är jag på jakt efter nytt!

Jag är nästan skrattretande oteknisk när det kommer till hemsidor, så jag letar efter något lätthanterligt. (som dinstudio.se, med mallar osv.)
Idag har jag h...

Kategori: E-handel

Värdera företag genom balansrapport, hur?

Hej Allihopa.

Funderar på att köpa ett bolag och har fått en Resultatrapport och en Balansrapport.
Resultatrapporten är inga problem att förstå men jag undrar hur jag ska tolka Balansrapporten. Vill få en summa på vad företaget är värt.

Mvh Hugo

Konto 3740

-----------D ! K
1930. 612,50 !
1513. 612,00 !
2611.........! 245
3221.........! 980
3740....0.50 !

1930 kunden betalar
1513 kund fordringar-delad faktura
2611 moms
3221 försäljning rot arbetskostnad 25%
3740 öres-och kronutjämning

Kunden har betalt 5...

Att CE-märka en produkt

Jag har tänkt tillverka en gunga hemma och sälja via en egen webbshop, troligtvis inte i så stora volymer (i alla fall inte till att börja med, säg 10 stycken på ett år). Jag har läst att alla produkter som säljs i Sverige måste vara CE-märkta (dvs "vara i överensstämmelse med en europeisk säkerhetsstandard") och att reglerna är extra hårda när det...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra preliminärskatt för enskild firma?

Hej,
bokför en enskild firma inom taxiverksamhet.
Den preliminära skatten som betalas varje månad skall den bokföras i bokföringen?
När jag läser om detta hittar jag att man skall bokföra det, men även kan låta bli då en enskild firma är en privat person.

Vad är det som gäller, bokföras eller inte?
Tacksam...

Jobba gratis för enskild firma (utan anställning)

Jag och en kompis kommer att starta ett företag tillsammans, men av vissa anledningar blir det inte ett HB eller AB. Jag kommer att starta en EF i mitt namn.

Därefter kommer jag och min kompis arbeta tillsammans och vi räknar med att det kommer ta ca. ett år innan vi har råd att omvandla den enskilda firman till ett AB.

...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Underhåll/reperation byggnad avdragsgill?

Underhåll/reparation byggnad avdragsgill?

På min privata fastighet finns en lada som jag tänker använda som lager för min enskilda firmas verksamhet.

Taket är mycket dåligt och måste bytas är det nya plåttaket avdragsgillt om jag uppenbart använder "ladan" endast för lager till min firmas verksamhet med separat ingång...

Momsredovisning innan kontroll och fix av diverse konton...

Jag vet inte om jag har klantat mig lite nu. Men jag tänkte inte riktigt efter innan jag handlade.
Det är första gång som vi i företaget ska göra en årsredovisning. Och nu har jag skickat in momsredovisningen för december innan jag kollade igenom kontona. Och vi har ju inte haft möjlighet att inventera lagret heller.
Kan man göra de...

När ska kontrolluppgifterna in för utdelningen 2012

Hej,
jag behöver lite hjälp.
Vi har ett AB.

Under 2013 betalades det ut en utdelning på räkenskapsåret 2012 resultat.

Detta ska ju redovisas med kontrolluppgifter till SKV nu i januari. Jag har valt KU31 som blankett. Men på denna står det inkomstår 2013. Stämmer verkligen det?

Är det för a...

Kundinbetalning efter månadsavstämnin

Hej.
Har gjort månadsavstämning till innevarande månad. Det stämmer mellan huvudbok och bankgiro-saldo.
Nu fick jag in en kundinbetalning som är en extra inbetalning till en faktura som kunden betalat in för lite till tidigare.
Denna tidigare inbetalning har jag korrigerat i bokföringen.
Nästa inbetalning kommer från Ska...