Jag har fått starta eget-bidrag sedan november, men nu har jag blivit sjukskriven i minst 2 månader, det finns en risk att det blir mer.
Innan jag startade firman var jag arbetslös, men jag studerade fram till juni 2013. så vitt jag förstår innebär det att jag inte har någon sjukpenninggrundande inkomst och därför inte får sjukpenning.
vad jag undrar är hur jag i så fall ska betala hyran etc. som frisk hade jag en liten inkomst i firman, så pass att det precis gick ihop ekonomiskt med hjälp av starta egetbidraget. nu kan jag ju inte jobba, så den inkomsten försvinner.
försäkringskassan sa att jag får bidraget utbetalt även om jag är sjukskriven (förutom karensdagar -för dem får jag ingenting) men bara bidraget är inte tillräckligt att leva på, det är ca 3000 i månaden. de sa att om det rörde sig om en långvarig sjukskrivning så kunde jag kontakta AF och be dem pausa programmet, men jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa min ekonomi när jag inte haft nån sjukpenninggrundande inkomst.
som jag förstår det har jag två alternativ:
1. fortsätta att bara vara sjukskriven och få starta eget-bidraget trots att jag är sjuk och inte kan jobba. då kommer jag inte ha tillräckligt med pengar och tiden för starta eget-bidraget kommer att gå ut, utan att jag har kunnat använda hela den tiden till att faktiskt arbeta med att starta företaget. det försämrar mina förutsättningar att få upp lönsamheten så pass att jag faktiskt klarar mig själv när 6 månader med startaegetbidraget har gått.
2. be AF pausa starta egetbidraget. då går ju de 6 månadernas bidrag inte åt medan jag är sjuk och inte kan jobba, men då får jag inte ens de pengarna som starta eget-bidraget innebär.
jag ser inte riktigt hur något av de här alternativen är realistiska -hur ska jag överleva? har jag fått rätt info från försäkringskassan? jag tänker t ex på hur det kan vara så att jag har karensdagar samtidigt som mina sjukdagar verkar räknas som dagar med starta eget-bidrag så att tiden med bidrag används upp medan jag är sjuk.
är det någon information som jag har missat om hur jag får ekonomin att gå runt i den här situationen? vart är det meningen att jag ska vända mig för att lösa ekonomin medan jag är sjuk?