sjuk+starta eget-bidrag hur klarar man ekonomin?

5
Hej
Jag har fått starta eget-bidrag sedan november, men nu har jag blivit sjukskriven i minst 2 månader, det finns en risk att det blir mer.

Innan jag startade firman var jag arbetslös, men jag studerade fram till juni 2013. så vitt jag förstår innebär det att jag inte har någon sjukpenninggrundande inkomst och därför inte får sjukpenning.

vad jag undrar är hur jag i så fall ska betala hyran etc. som frisk hade jag en liten inkomst i firman, så pass att det precis gick ihop ekonomiskt med hjälp av starta egetbidraget. nu kan jag ju inte jobba, så den inkomsten försvinner.

försäkringskassan sa att jag får bidraget utbetalt även om jag är sjukskriven (förutom karensdagar -för dem får jag ingenting) men bara bidraget är inte tillräckligt att leva på, det är ca 3000 i månaden. de sa att om det rörde sig om en långvarig sjukskrivning så kunde jag kontakta AF och be dem pausa programmet, men jag förstår inte riktigt hur det ska hjälpa min ekonomi när jag inte haft nån sjukpenninggrundande inkomst.

som jag förstår det har jag två alternativ:
1. fortsätta att bara vara sjukskriven och få starta eget-bidraget trots att jag är sjuk och inte kan jobba. då kommer jag inte ha tillräckligt med pengar och tiden för starta eget-bidraget kommer att gå ut, utan att jag har kunnat använda hela den tiden till att faktiskt arbeta med att starta företaget. det försämrar mina förutsättningar att få upp lönsamheten så pass att jag faktiskt klarar mig själv när 6 månader med startaegetbidraget har gått.
2. be AF pausa starta egetbidraget. då går ju de 6 månadernas bidrag inte åt medan jag är sjuk och inte kan jobba, men då får jag inte ens de pengarna som starta eget-bidraget innebär.

jag ser inte riktigt hur något av de här alternativen är realistiska -hur ska jag överleva? har jag fått rätt info från försäkringskassan? jag tänker t ex på hur det kan vara så att jag har karensdagar samtidigt som mina sjukdagar verkar räknas som dagar med starta eget-bidrag så att tiden med bidrag används upp medan jag är sjuk.

är det någon information som jag har missat om hur jag får ekonomin att gå runt i den här situationen? vart är det meningen att jag ska vända mig för att lösa ekonomin medan jag är sjuk?
1468
246
Har väl inte så mycket uppmuntrande att komma med egentligen. Tyvärr är det nog så att som nystartad egen företagare så får man helt enkelt inte bli sjuk. Ser jag till mig själv så har jag under 25 år t.ex aldrig deltagit i aktiviteter där jag riskerar att skada mig, som att åka slalom eller nåt. Alla mindre sjukdomar så är det bara att jobba vidare som om inget har hänt. Alternativet är kk. Eftersom dom föreslagit att du pausar bidraget så verkar det nog som dom har gett rätt besked. Starta-eget-bidraget rullar väl bara på under sin period, och kopplas inte ihop med om du är sjuk eller frisk. Därför kan du få karensdagar på sjukpenningen, men bidraget löper vidare. Lite skumt dock varför bidraget inte skulle betalas ut under karensen. Det motsäger sig ju lite självt. Dina alternativ är väl att ta hjälp så ditt företag kan rulla på, låna pengar av bank/familj, eller gå till det sociala. I nämnd ordning..
5
tack för ditt svar. jag tyckte också det var konstigt att jag inte fick bidrag under karenstiden. det var en av anledningarna till att jag började fundera på om jag verkligen fått all relevant information och korrekt info från dem. jag får kontakta dem igen och fråga specifikt om det. jag antar att mitt bästa alternativ är att helt enkelt försöka arbeta lite trots sjukdom och hoppas på att jag inte är sjuk längre än att jag hinner få igång företaget ordentligt innan bidragstiden går ut även om jag inte kan arbeta så mycket som det var tänkt... det är ju bara ingen särskilt rolig start.
1009
206
Hej, Nu är jag ingen expert på sjukpenning eller försäkringskassa, men jag tycker att du bör kontakta Försäkringskassan och höra med dem. Speciellt som det är så lång sjukskrivning. Jag vet att de ibland beräknar den sjukpenninggrundande inkomsten på ett förmånligt vis när du har nystartad verksamhet. Då ska man kunna få sin SGI beräknad på en normallön för den verksamhet man bedriver (om du är svetsare får du SGI som en normallön för en anställd svetsare). Detta ska gälla under de två första åren. Som sagt är jag ingen expert på området, men det finns motsvarande regler för föräldrapenning så det är värt att kolla upp. Och gör det snart för man måste sjukskriva sig ganska snabbt till Försäkringskassan. Kanske någon här vet mer? Mvh Johan www.bocekonomi.se
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
jag läste också att man ska kunna få sgi beräknad på motsvarande lönen för en som är anställd inom samma branch om man har en ny verksamhet, men när jag pratade med f-kassan häromdagen och frågade vad som gällde ekonomiskt i min situation så sa de inget om det så jag antog att det inte gällde i min situation. kanske bäst att ringa igen och fråga specifikt om det.
1324
2
Eftersom du har starta egetbidrag så brukar sjukpenningen bli det belopp man har starta egetbidrag. Men om bidraget upphör (om det exempelvis går ut) så gäller absolut regeln om "SGI vid start av enskild firma" och som någon nämnde så skall det numer gälla i 2 år. Detta gjorde det inte 2005 utan då var det FK som godtyckligt bestämde. Och då hade jag ca 9 månaders "krig" mot dom innan jag fick rätt i högre instans. Men 2007 ändrades regeln så FK's godtycke togs bort och 2 år skall gälla utan undantag. Dock kan det ju vara så att du inte kan få denna sjukpenning innan ditt Starta egetbidrag upphör. Hans
5
ok, då har jag en hum i alla fall om vad jag kan vänta mig på den fronten. tack. gjorde ju misstaget att försöka maila dem och fråga men den frågan var "så komplex att den inte kan besvaras via mail"... hur svårt kan det vara att bara klippa från regelboken och klistra in i ett mail, kan man ju undra...
1
Om dom har en regelbok du var ju inne på det själv, godtyckligt....

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.