[quote="BoC Ekonomi" post=49164]Ja, det är intressanta frågor det där (i alla fall för en redovisningsekonom). En auktorisation visar att redovisningskonsulten nått upp till en viss grundnivå. Det är väl en sorts trygghet för kunden."
Ja kunden kan anmäla ett anslutet SRF-företag till SRF om de är missnöjda som sedan måste utreda. Det görs även kontroller med vissa års mellanrum på alla anslutna företag. Själv fick jag för något år sedan ta ut fyra kundbolag med deras samtycke och redovisning för tre år tillbaka, som sedan SRF_kontrollanter granskade, så den höll hög kvalité. Det är inte så låga grundkrav utan kräver minst 3 eller, 5 års praktiskt erfarenhet med fullständigt ansvar för kunder när det gäller skatter, bokslut m.m
www.srfkonsult.se/bli-medlem/varfo...
"Man måste väl tillägga att det finns många redovisningskonsulter som inte är auktoriserade men ändå är riktigt bra på sina jobb."
Ja absolut! Jag har en släkting med redovisningsbyrå och anställda, som arbetat med redovisning sedan barnsben som inte är legitimt auktoriserad.
"Intressant liknelse med frisören som bygger om också. Jag förstår att man kan vilja hålla kostnaderna nere, men är det värt riskerna när man inte vet hur man gör fullt ut? Ofta går det väl bra med den goda viljan och lite frågande, men ibland kan det gå illa. I bokföringsfallet kan det ju till och med sluta i fängelse."
Ja det finns tidigare fall där företagare fått fängelsestraff, som inte haft löpande redovisning under året. Reglerna har dock mildrats numera från Bokföringsnämnden med nytt allmänt råd för räkenskapsår som träder i kraft från 1 januari 2013.(BFNAR 2013:2):
*Kontanta in- och utbetalningar enligt tidigare, senast påföljande arbetsdag. Kan ske i te x kassajournal. Undantag certifierat kassaregister får senareläggas 50 dagar efter utgången av den månad affärshändelsen inträffade.
* Affärshändelse som inträffade i januari får bokföras senast den 22 mars.
* Uppgår den årliga omsättningen till högst 3 miljoner får bokföringen senareläggas till 50 dagar, efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade. Affärshändelser första kvartalet ska vara bokförda senast 20 maj, tänkt för företag som redovisar moms kvartalsvis.
* Företag med nettoomsättning på högst en miljon och högst 50 verifikat som avser högst 250 händelser/räkenskapsår, får senarelägga bokföringen till 60 dagar, efter räkenskapsårets slut. Företag med kalenderår => affärshändelse i januari år 1 => bokföras senast första mars år 2.
* Enskilda näringsidkare som inte handlar med andra EU-länder och uppfyller ovanstående omsättnings- och antals-krav får senarelägga bokföringen till den dag då inkomstdeklarationen ska lämnas.
Obs! Behövs hjälp är det god idé att fråga valfri konsult i god tid före 2 maj 2014!
"Och med det i tanke, vad tycker ni om bankernas bokföringsprogram speedledger? Deras ide verkar bygga på "du behöver inte kunna något utan bara klicka"."
Bra liknelse! Jag har ett par kunder som använder denna, där jag får hjälpa med bokslut och taxering i slutet. Min uppfattning är att programmet är så automatiserat att det lätt blir fel, för när du gör något har det redan gjort automatiskt, samtidigt som det är låst för ändringar. Jag brukar exportera data till mitt program och upprätta bokslut och sedan föra tillbaka bokslut till Speedledger.
Mvh
Charlotta