Funderingar kring företagsnamn

4
2
Till och från har jag funderat på att försöka starta ett företag igen. Sist jag nästan startade ett företag var för 4 år sedan men jag valde istället att vidare utbilda mig. Då hade jag lättare att komma på ett företagsnamn för verksamheten var digital design och grafik.

Nu till mina funderingar kring namn. Vad tycker folk om när man använder orden Nordic, Energy, Systems och Solutions i företagsnamnet? Det jag skulle vilja veta vad man associerar dem orden med och om de är positiva eller negativa på något sätt.

För jag har hittills 3 potentiella företagsnamn med förkortning:
1. Nordic Energy Electronics (NEE)
2. Nordic Electronic Solutions (NES)*
3. Nordic Energy Electronic Solutions (NEES)
4. Nordic Electronic Systems (NES)*
5. Nordic Energy Electronic Systems (NEES)

*Förkortningen NES kan lätt förknippas med Nintendo Entertainment System.

Affärsidén som jag har är att ta fram olika elektroniska konstruktioner/system/lösningar på mätning av energi i olika former men även annan elektronik som inte enbart har med energi att göra. Med det sagt så kan ordet Energy vara ett dåligt val i företagsnamnet.

Vad tycker ni andra kring mina funderingar?
4
2
Ytterligare fundering som jag har haft förr men aldrig fått svar är om att ha ortsnamn med i företagsnamnet. Väldigt populärt bland asiatiska företagsnamn men även här i Europa till viss del. Som t.ex. idénamn Gavtronic (Gävle Electronic), Geftronic (Gefle Tronic). Vad anser folk om att ha ortsnamn. Jag kan tycka att det är lättare att knyta an en historia kring företaget.
8
Även om jag inte tycker till om företagsnamnet finns det något annat jag skulle vilja ta upp. Det finns en hel del juridik kring varumärken som kan vara bra att ta hänsyn till här. Jag har skrivit ett privat meddelande till dig angående detta. Nostra Juridik hjälper dig väldigt gärna.
Behöver du juridisk rådgivning? Besök http://www.nostrajuridik.se
14
3
Jag tänker inte ha några synpunkter på namnet i sig, men 3 och 4 tycker jag är sämre - de är för långa. Det bör nog vara max 3 ord i namnet, nr 2 tycker jag har bäst balans föjt av nr 4. Att ha med ett ortsnamn kan vara bra om man bara vänder sig till en lokal kundkrets, annars bör det nog undvikas.8)
29
Förslag nummer 2 är det som rullar bäst på tungan tror jag. Varför man använder ortsnamn i sitt företagsnamn kan bero på flera olika anledningar. Ofta är det så att Bolagsverket inte godkänner vissa namn som man tänkt sig (faktiskt en hel del) men om man lägger till ett ortsnamn i namnet kan det bli godkänt. Sen kan man ju ha ett marknadsföringsnamn och ett annat registrerat namn. Sen kan det vara så att det finns ett annat företag på en annan ort som påminner om ens tänkta företagsnamn och om man lägger till ortsnamnet är det mindre risk att de kan blandas ihop.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
367
48
Vill bara erinra om att en av världens rikaste personer tillika grundare / ägare till ett av världens framgångsrikaste företag namngav sin firma med initialerna i sitt eget namn + hembyns och socknens. Med detta vill jag peka på att namnet har väldigt liten betydelse jämfört med vad du fyller varumärket med; d.v.s. vilka löften namnet ger till betraktarens magkänsla. M.a.o. hur du uppträder mot din omgivning. En annan lika svensk och nästa lika stor framgångssaga är en firma med initialerna av ett possesivt pronomen och ett förnamn på skylten
Redaktuellt
4
2
Tackar för kommentarerna. De har varit till lite hjälp med beslutsfattandet och gett bekräftelser på tankar och idéer jag har haft. Imre Randin: Jag håller med till stor del om det du säger om företags namn. Men jag är lite mer av den läran att företags namn och dess logotyp/företagsimage ska väcka nyfikenhet och intresse hos kunden. Samt att man ska sträva efter att företagsnamnet inte bör kunna tolkas negativt av betraktaren. Det jag menar är att första intrycket ska helst tolkas av betraktaren på ett positivt sätt eller åtminstone neutralt.
367
48
Det är ju bara du som bestämmer vad företaget skall heta Men vad du än döper de till- inom rimlighetens gräns- så kommer det att ha extremt liten betydelse för dess framgång. När den unge Ingvar cyklade omkring i hembygden och krängde tändstickor och så småningom pennor o annat kram med flera nyttigheter så hade han inga sådana funderingar som du anför. Det hade heller inte Olle som blev postorderkung i Borås. –Eller hans starkaste konkurrent som klistrade sitt efternamn på kontorsdörrn. Eller de fem industrialister som blev världsledande på båtmotorer -eller familjen som döpte sina byggprodukter efter sig själv, -eller golvfabriken som tog namn efter ett brukssamhälle. Däremot fyllde de sina varumärken med egenskaper, förväntningar och löften på ett fullständigt lysande sätt. Hur det går till kan jag gärna berätta för dig- jag har haft de flesta av dem här som kund i många år -just med uppgiften att medverka till att stimulera löften och förväntningar i deras omvärld. Renodlad logoexponering där namn eller bokstavskombinationer skulle väcka” nyfikenhet och intresse, eller positiv inställning,” fungerar först när du gjort den läxa om jag beskriver -nämligen laddat ditt varumärke. Du känner säkert till en av teknik-konsultbranschens allra största svenska företag- nu med 6500+ anställda i 100 länder som har just 2 versaler i sin logo- (varav en är obegriplig i de flesta internationella sammanhang) Så börja i rätt ända. Starta ditt företag. Döp det till vad du vill; Spöa dina konkurrenter i grenarna uppträdande,kundbehandling, service och uppmärksamhet. Det är där som din energi behövs. -det är en mycket lätt och extremt billig metod. Lycka till!
Redaktuellt
338
26
Har med funderat på detta. Imre, kan det vara andra tider nu där vi behöver sticka ut från mängden? Kan det bero på vilken bransch man verkar i? Eller gäller samma princip som tidigare som du nämner att ett varumärke byggs upp bakom loggan. Ett bra exempel är världens idag mest kända logga som togs fram av en revisor. Coca cola. Pratar man med grafiska designers och varumärkesstrateger så är logga och färger väldigt viktigt, men det vore konstigt om de skulle såga sin egen bransch.. :giggle
4
2
Imre: Jag hör vad du säger och jag håller med dig om att oavsett hur bra logga och image företaget har. Så måste man har gjort grundarbetet med kundrelationer, marknadsförning, o.s.v. Det går inte enbart att leva på företagsnamnet eller loggan. Janeo: Jag är lite av den uppfattningen som du funderar kring. Det jag har märkt av teknik världen och marknaden är att man måste kunna sticka ut ifrån mängden för det finns för mycket konkurrens inom marknaden. Jag har personligen tidigare varit i kontakt med Sandvik Coromant en del. Som har en otroligt stark företags image. Det går inte att ta miste på en konsult/anställd från Coromant som är på besök hos en kund eller i en annan fabrik som inte tillhör Sandvik. Man ser folket som bär gula skjortorna väldigt tydligt och enkelt. Den gula färgen har gjort så att inom industrin, om man ser någon bära gult så är det en expert och hjälpare från Coromant. Man behöver bara se skjortan från långt avstånd så vet man redan. Det finns inget behov av att se något kort eller bricka eller liknande. Både hos Sandvik och Coromant så är loggan, företags imagen och företags färgen a & o. Ett exempel på dåligt företagsnamn är ANEL vilket skulle kunna stå för Analysis Electronics som jag skulle kunna döpa mitt företag. Bara det att det är olämpligt för det är nära ordet "anal". Ett verkligt exempel: "TOYLET", företaget säljer leksaker. Jag förstår namnet men lite olämpligt för "säljer dem toaletter också eller är dem lika dåliga som skit, hmm?". Annat verkligt exempel är: "KUM & GO" som är en bensinmacks företag med liten butik och lite snabbmat. Där man ska kunna snabbt och enkelt kunna tanka och åka vidare. Men det är lätt och associera med annat. Dessa exempel är i för sig extrema men det är lätt och göra små missar om man inte tänker till.
367
48
Intet nytt under solen! Ingenting förändras när det kommer till beteendevetenskapens domäner-tror jag. Självklart försöker designers av olika slag hävda betydelsen av sin verksamhet. Speciellt nu när kreti och pleti kan mickla med färg och form tack vare den digitala tillgången på hjälpmedel. Men det blir sällan bra; Genomgående för de flesta är att de saknar grundläggande högskolemässig utbildning i färg- form- och kommunikationslära. Får jag svära i kyrkan och spotta i soppan ytterligare medan jag håller på ? (kan ju alltid reta någon) -Så tycks ju dessutom de flesta som erbjuder sig att göra hemsidor och e-handelsplattformar m.m. sakna professionell merkantil utbildning från t.ex. handelshögskola o. likn. (Inte ens när de gör reklam för sig själva avslöjar de professionalism.) Betr varumärkesstrategi så är det inte många som spöar Ingvar Kamprad, Olle Blomqvist, eller styrelsen bakom Ångpanneföreningen. o.s.v.
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.