Senaste inläggen

Hur bokföra momsen vid bokslut?

Jag har fortfarande moms kvar på mitt skattekonto, kanske en tusenlapp som inte betalats in på mitt bankkonto, som jag fattar de sätter de bara in summan över 1000 kr? Fick 300 kr moms tillbaka fast att jag har mer på kontot :unsure:
Men hur gör jag nu vid bokslut för man ska väl "nolla" kontona men jag har ju pengar kvar där???

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Frågor om bokföring

Har precis startat enskild firma och kör kontantmetoden. Har endast haft några färre uppstartskostnader i företaget.

I december månad fick jag en dyrare tjänst installerad som jag sedan dess använder för fullt i företaget. Denna är dock ej fakturerad än och jag tror fakturan kommer i mitten av januari. Skall denna läggas som en leve...

Hur bokför jag mitt lager?

Hej, jag har ett handelsbolag (ett bokförlag) där jag köpte 800 av mina böcker, det bokförde jag på konto 4010 (13000 sek) jag har inte bokfört något lager eller så på annat sätt. Så hur gör jag nu vid bokslut/nytt år. Ska jag lägga in de böcker ja kvar och isåfall hur?

Tack på förhand!

Betala båten?

Jag har en enskild firma och skall köpa in en båt för att ha endast för dyk- och fiskeutflykter. Skall jag köpa båten privat eller finns det ett "rätt" sätt att göra det på?

Kategori: Inköp

SÄLJBOLAG sökes för spännande uppdrag!

Hej!

Eftersom vi växer så de knakar så söker vi just nu erkänt duktiga säljbolag till våra spännande uppdrag.

Vår vision är att skapa en mötesplats för uppdragsgivare, säljare och säljbolag under ett och samma tak.
Tack vare detta är vi idag en totalleverantör inom försäljning.
Med en strävan om att allt...

Kategori: Söker/eftersöker

B2B-säljare sökes till satsande Gym- & Fitnessbutik

Gym- och Fitnessbutiken RB Sportline söker en säljare mot företag inom
branschen. Hos oss får du vara del av ett effektivt team som verkar på den en av de mest lukrativa marknaderna just nu!

För att platsa hos oss är du en social person med god erfarenhet inom gymbranschen, med kännedom om fackspråket. Du har lätt för a...

Varma leads

Undra om någon vet vart jag kan köpa leads? Vet att man ska kunna ha en annons på sidor på nätet där folk går in och tävlar om olika vinster, då får dom svara på olika frågor, tex vill du gå ner i vikt och vill bli uppringd, då får dom fylla i sina kontaktuppgifter och jag har ev en blivande kund. 🙂
Hoppas ngn vet vad det är jag menar 😃 <...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Uttagsbeskatta en bildskärm, hur?

Hej!

Jag har precis avvecklat min enskilda firma. Jag köpte en bildskärm som jag tänkte flytta över till mig själv. Pratade med Skatteverket som info att denna då ska uttagsbeskattas, att jag bokför den som försäljning. Hur gör jag då, mer konkret?

Vilka konton ska jag använda när jag bokför detta?

Tacks...

Eget bolag för dom anställda?

Hej,

Jag driver ett byggföretag som är ett aktiebolag, jag har växt ganska fort och på under två år fått 11 st anställda med allt vad det innebär. Det har gått väldigt bra och vi har köpt in ganska mycket maskiner, ställningar och bilar.

Min fråga är, är det idé att starta ett till bolag och ha alla anställda i iställ...

Balans/resultat-räkning, detsamma som rapport?

Precis som rubriken lyder.. Är balans respektive resultaträkning detsamma som en balans/resultatrapport?
Läser FEK och har bara sett ordet "rapport" i boken. Men googlar jag så dyker båda orden upp och i min inlämningsuppgift står det "räkning".
Frågan lyder "I företaget Durims ost (enskild firma) har ägaren Durim vid årets slut sum...

Personlighetstyp test

Hej,

Har ni testat världens mest kända personlighetstyp test?

www.personality-tests.info/se/test.php

Det fungerar så här:

1: Introvert (I) eller Extrovert (E)
Människor som är extroverta använder sin energi när de är ensamma och får sin energi genom att vara med människor. Det motsa...

Kategori: Allmänt

Vintips

Hej! Jag e på jakt efter nya spännande viner såhär till julen! Kommer ni på några goda??

Kategori: Off Topic

Förränta moms (+ ev skattepengar) fram till inbetalning 2014?

Hej
Jag har en enskild firma med förlängt räkenskapsår (förenklad bokföring). Min moms (och skatt-justering) skall alltså betalas in en bit in på 2014.
Det känns då väldigt o-ekonomiskt att ha dessa pengar sittande på mitt företagskonto (Swedbank) utan ränta så lång tid

Jag är medveten om att en enskild firma inte får ä...

Bedömning av www butik

Hej jag skulle vara tacksam för feedback på vår butik: www.tm-sangar.se

Hur ni tycker butiken fungerar vad vi kan förbättra och gärna också hur den fungerar på mobil.

Se våra vanligaste produkter och kom med förslag på förbättringar vi kan göra på de...

Kategori: Feedback

Reklamskatt otydlig.

Hej alla,

Har tänkt att sälja annonsplatser på en viss kartong. Kartongen kommer att användas till förvaring.

Nog om det, läser om den här reklamskatten och blir inte riktigt klok. Vad jag förstår enligt lagtexten är jag skyldig att betala reklamskatt, men när jag läser på diverse forum så förstår jag det som om jag i...

starta eget eller inte?

Tja,

Jag jobbar som säljare idag. Jag har tröttnat på den bransch jag är i och har nu möjlighet att få jobb inom annan bransch. Det nya företaget har bara funnits i 2 år, men har växt väldigt bra.

Hur som helst, om jag hoppar på den här chansen nu så har jag ju möjligheten att vara med och forma bolaget. Jag kanske des...

Kategori: Allmänt

Julen är en bra ursäkt för att höra av sig till kunder mm.

Nyhetsbrev är ett sätt att marknadsföra sig, p.g.a tidsbrist har jag inte hunnit med så många genom åren. Men när jag har skickat ut dem så har det alltid gett bra resultat. Jultider är perfekt för att på ett allmänt accepterat sätt höra av sig med nyhetsbrev, jullkort etc. Mitt metod är ett Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Avtal om delägares arbetstid!!!

Hej,

Jag har en fråga som jag även har ställt till våra experter men eftersom jag är så otålig så vill jag även fråga alla andra experter (läs ni kunniga på forumet).

Frågan gäller möjligheten att avtala om delägarnas gratis arbetstid i ett kompanjonavtal.

Jag vill avtala att aktieägarna ska bidra med e...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Testspelare sökes

Vi har nu gjort klart vår pokersida.

Vi vill dock testa allt innan vi börjar marknadsföra den fullt ut. Därför söker vi dig som kan tänka dig att testa den lite.

Skicka PM så förklarar jag mer.

Söker webdesigner för ny ide

Jag har en ide som jag tycker saknas på den svenska marknaden.

Jag behöver någon som kan hjälpa mig att bygga upp en sida för detta. Vi
kommer att äga 50-50

Du måste vara bra på webdesign.

Skicka ett PM här så förklarar jag mer.