Senaste inläggen

sjuk+starta eget-bidrag hur klarar man ekonomin?

Hej
Jag har fått starta eget-bidrag sedan november, men nu har jag blivit sjukskriven i minst 2 månader, det finns en risk att det blir mer.

Innan jag startade firman var jag arbetslös, men jag studerade fram till juni 2013. så vitt jag förstår innebär det att jag inte har någon sjukpenninggrundande inkomst och därför inte få...

Kategori: Allmänt

Konstaterade kundförluster

Hej!
Undrar hur ska jag bokföra konstaterade kundförluster om jag använder kontantmetoden.
Tack för tips.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Era kostnader för Prisjakt och Pricerunner?

Hej Företagande.se!

Jag har hängt här redan sedan idén föddes om att starta företag, och nu (ungefär ett år senare) har vi startat upp! Jag önskar dock få en uppskattningssumma om månadskostnaden att vara registrerad på Prisjakt och Pricerunner?

Har pratat med Prisjakt (som inte har någon startavgift och en dags uppsäg...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Söker du nytt spännande e-handelsprojekt.

Hej du kanske redan sitter med ett par egna projekt och letar nytt eller går i tankarna att starta ditt första.

Vi på Boxedlogistics arbetar med 3pl och konceptutveckling e-handel och har ett par webshoppar och domäner till salu.

en lista med domäner som finns till salu.
Babyboybox och babygirlbox ( månadsbox ta...

Kategori: Till salu

Kvotering av kvinnor till styrelser bra lösning?

De flesta av er har säkert uppmärksammat Jens Spendrup och hans uttalanden. Han har fått mycket kritik från alla möjliga håll.

Det skulle vara intressant att höra er syn på detta, ni som driver företag. Varför är det fortf...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra inköp av datorprogram från utlandet?

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Om jag har köpt en mjukvara/datorprogram från utlandet har jag förstått att vi måste bokföra det som inköp av TJÄNST. Men stämmer det att jag måste lägga på svensk moms 25% på inköpspriset?

Och stämmer det att jag bokför inköpet så här (det gäller en enskild firma, kontantmetod...

webbaserade tjänster.

Hej!
Jag har examen inom företagsekonomi och inom IT-systemutveckling. Jag har fått många affärsidéer i mitt huvud, en av dem har jag fastnat speciellt mycket för, och det är inom webbaserade tjänster.

Det är något som jag inte kan göra helt ensam, jag kommer att ha stor behov av duktiga programmerare inom databaser, webbdes...

Kategori: Affärsidéer

Tips & råd om marknadsföring och enklare SEO

IT-tekniker söker uppdrag

Jag arbetar som IT-tekniker och det omfattar bla installation, underhåll, felsökning, hårdvara, ren support, remote support. Jag har 10års erfarenhet.

Gör även hemsidor webshoppar i opensource plattform som heter Joomla och Virtuemart.

Gör logotyper och mycket mer. Välkommen att höra av dig om du elle rnågon annan behö...

Kategori: Söker/eftersöker

Bestämmande angående preliminär skatt

Hej!

Jag har startat en enskild firma i September 2013 och har förlängt räkenskapsår till 31 December 2014. Jag lämnade på ansökan om F-Skattsedeln att jag kommer ha en preliminärskatt på 0 kr, vilket gjort att jag inte fått betala in några pengar till SKV för skatt än så länge.
Jag har haft stora inköp och ligger mycket minu...

Ringlistor säljes

Har en Adresslista/Ringlista på ca 15.000 företag som säljes till den som behöver.

Listan innehåller
*Företag
*Område
*Telenummer
*Adress
*Org nummer
*Bransch
*E-post
*Omsättning

Kontakta mig på jesper@brightcloud.se

Bokföra lagervärde under 5000:-

Hej!

Jag har under året löpande bokfört varuinköp och varuförsäljning ,har vid årsbokslutet ett lagervärde som understiger 5000:-. Hur bokför jag ett lager till ett värde under 5000:- ?

Bokfört fel (moms) Skatteverket skyldig mig pengar

Bokföringsnämden och Skatteverket har inget intresse av att hjälpa till så jag frågar här. Kan betala en liten slant om någon är girig. Tack.

År 2011:
Vid slutet av 2011 glömde jag att bokföra "resterande leverantörsfakturor", d.vs. fakturor som ännu ej betalats. Synd var hade jag redan lämnat in och bokfört sista momsredovisn...

Redovisa lagervärde i INK2R

Hej!

Jag har stött på ett litet problem när jag ska fylla i INK2R för mitt AB (första räkenskapsåret).

Jag har inte bokfört lager under året utan bara bokfört under 4010 Varuinköp. Men vid bokslutet var jag ju tvungen att värdera lagret för att balansräkningen ska bli rätt.

Då vill mitt bokföringsprogram...

Starta redovisningsbyrå eller jobba som ekonom?

Jag har drivit två egna bolag och sålt båda dom. Nu läser jag min fjärde termin till redovisningsekonom och hade siktet inställt på en anställning när jag satte igång mina studier.

Ju närmare skolans slut vi kommer ju mer drar det i tarmen att starta eget på nytt. Jag har redan en kund som jag fakturerar och är inte rädd för att hitt...

Kategori: Affärsidéer

Att registrera litet företag eller inte?

Jag är i färd med att skapa lite olika små verksamheter internet. Hittills har jag tänkt att jag driver dem som "hobbyverksamheter" till de börjar dra in pengar på alvar. Jag håller nu på att skapa en mini-webshop som jag räknar med bör omsätta mellan 0-15 000 kr på ett år. Jag har upptäckt att jag behöver ett organisationsnummer för att tex kunna...

Hjälp med prissättning av produkt till återförsäljare.

Hej!PS Önskar snabbt svar.
Jag har en egendesignad/tillverkad inredningsprodukt som jag vill sälja till butiker och jag 🙂 behöver hjälp med hur jag ska prissätta den.
Om produkten kostar 1000 kr ut till kund och min kostnad för produkten är 250 kr.
Momsen ska ju bort så då undrar jag hur mycket av 800 kr kommer butiken ta och...

Personlighetstyp test

Hej,

Har ni gjort detta personlighetstyp testet? Det kallas för the Big five personality test och ger dig mer information om vilken personlighetstyp du är samt jämför dig med 25 olika Amerikanska presidenter. Det är det första i sitt slag.

Rätt intressant test.

http://www.celebritytypes.com/big-five/test...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Arbete i eget AB - är jag automatiskt anställd då?

Hej!

Startade ett AB för ett år sedan. Har som enda ägare jobbat själv i företaget men aldrig tagit ut lön. Inte registrerat mig som arbetsgivare förrän nu. Nu när jag ska skriva årsredovisningen blir jag förvirrad. Har jag haft någon anställd i bolaget? Vad är definitionen på anställd? Eller har jag bara jobbat för företaget utan a...

Uppdrag sökes

Hej,

Vi är ett offensivt telemarketingbolag som i 4 år sålt våra egna produkter.
Har flyttat till nya större lokaler och söker nu externa uppdrag.

Skicka PM med kontakuppgifter så hör jag av mig.