Senaste inläggen

Nollställa konton vid årets början/slut

Man ska ju nollställa kontona 20xx mot 2010 i början/slutet av året. Men jag får inte ihop det riktigt. Enligt reglerna ska man ju bara nollställa genom att bokföra allt mot 2010.
Såhär ser den ingående balansen ut:

Konto Beskrivning Ingående balans

1920 PlusGiro (D) 144,00
2018 Egna insättningar C,M (K)...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

bokföra iZettle

Hur bokför jag en kortbetalning med iZettle på rätt sätt?

Idag betalar kunden med kort och får därmed en kontantfaktura, Visma enskild firma markerar den som betald när jag skriver ut kontantfakturan.

Problemet blir att visma givetvis bokför händelsen som att pengarna kom in på kontot samma dag, men i verkligheten ta...

Budgetposter för sociala avgifter och skatter

Jag skall i veckan göra en ansökan till regionen. Enligt ansökningen skall jag "...samt en ekonomisk plan för verksamheten, intygad av revisor/bank, bifogas" .

Jag uppfattar det som en budget över kommande verksamhetsår. Jag har två frågor, för det första, är det kutym att budgetera egenavgifter, kommunal skatt och statlig skatt i...

Hur bokför jag event och representation?

Hej!
Har startat ett AB inom träning och hälsa. Bara jag själv som jobbar än då länge.

Betalade anmälningsavgift för kund till ett löplopp. Hur bokför jag det?

Betalade anmälningsavgift för mig själv till ett löplopp där jag försökte göra reklam för mig själv genom att dela ut reklamlappar och springa runt me...

Praktikant från utanför EU med lön under kollektivavtalet?

Vi har fått förfrågan från en student från Kanada om att komma och praktisera hos oss tre månader i sommar. Hans universitet kräver att det är en betald praktik. Lönen kan vara låg men inte noll. Syftet är att han ska lära sig något om affärsverksamhet. Han kommer att kräva en del handledning men kan samtidigt förhoppningsvis göra en del nytta.

Kategori: HR - Personalfrågor

Köpa från eBay

Jag har en nystartad enskild firma. Jag skulle vilja köpa en hel del prylar från eBay.

När man beställer från ebay så krävs man aldrig på moms eller tull av posten så länge det är små billiga prylar som kommer i små mängder. Det har i alla fall aldrig hänt mig.

Innebär detta att jag för varje enskild liten pryl måste...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Försäljning av Aktiebolag

Hur bokar jag upp (vilket konto) reavinsten vid försäljning av aktiebolag?
Köpesumma är ett reverslån.
Någon som vet?

Tre frågor om bokföring

Hej! Jag har precis startat egen firma och har tre frågor.

1. Om någon annan köper en sak åt mig, och sparar kvittot, och jag ersätter dem med kontanter eller kontoöverföring, hur ska jag bokföra det på Visma enskild firma?

2. På Google Adwords sätter jag in pengar som sedan används till mina kampanjer. Bokför jag insä...

Bokföra privata inköp

Går det att bokföra privata inköp som t ex mat, kläder m.m.?

Avdrag

Jag är inne på att starta eget. Det kommer att bli en enskild firma.

Jag gick en utbildning i juni 2013 för att utbilda mig till personlig tränare och jag har för avsikt att driva personlig träning via företaget.

Jag undrar nu hur jag gör när jag reggar bolaget. Sätter jag startdatum idag, 140117, eller är det...

Moms egen insats enskild firma

Hej!
Det finns några frågetecken hos mej när det gäller moms i enskild firma.

Om jag gör en egen insats från privat ficka på säg 10 000 :- får jadå göra avdrag på momsen (ingående moms) vid ett inköp av en inventarier eller förbrukningsmaterial fast att jag inte betalat någon ingående moms på dessa 10 000:- ?

...

Abonnemanget Telia Mobil Komplett avdragsgillt?

Jag undrar om någon vet vad som gäller ang avdrag för mobilabonnemang. Telias abonnemang Mobil Komplett kostar 199 kr/mån oavsett hur mkt man ringer och sms:ar. Vad som dock tillkommer är om man ringer utlandssamtal.

Visst bör man kunna dra av dessa 199:- kr på firman eftersom det inte blir dyrare om man ringer privata ärenden, utan...

Sökes: program, struktur

Hej alla!
Jag söker efter ett program eller någon sida som hjälper mig ha överblick på: mina varor samt artikelnummer, antal varor, de färger jag har kvar, priset med mera.

Finns det? Just nu använder jag Excel men tänker att det MÅSTE finnas något annat??

MVH

insättning i AB

Hej
Hur lägger man över pengar till företaget (AB) för löpande kostnader i starten?
Är det konstigt att göra detta månadsvis för det som man behöver för att investera?
Hur räknar man ränta & hur mycket borde man ta i ränta?
Tack

Program, överblick

Hej alla!
Jag söker efter ett program eller någon sida som hjälper mig ha överblick på: mina varor samt artikelnummer, antal varor, de färger jag har kvar, priset med mera.

Finns det? Just nu använder jag Excel men tänker att det MÅSTE finnas något annat??

MVH

Kategori: Inköp

hur göra vid bokslut, handelsbolag?

Startade mitt hb i somras och bokför med hogia smart. Vad är det jag ska tänka på nu vid bokslut, och vad är det exakt jag ska göra. Har hört att man ska nolla momskonton osv, vad mer? Tacksam för svar :/

Vilken korterminalslösning ska man välja?

Jag funderar på om nån har samma behov som jag - att kunna ta kortbetalningar nån gång då och då till billigast tänkbara pris.
Jag räknar med 1-5 betalningar i veckan så det är ingen stor omfattning, men vill helst slippa höga avgifter då vissa betalningar kan röra sig om 4-20 000 SEK.
Nån som har nåt bra tips?

Kategori: Allmänt

Stor renoverin

Jag har gjort en stor renovering på min fastighet vilket höjer värdet på fastigheten som ledde till att vi fick ett underskott i år. Bokfört det på konto 5170 Rep och underhåll fastighet. Nu undrar jag om jag kan ändra det så att jag lägger en del av det på konto 1110 Byggnader istället, för att få ett bättre resultat?

Hjälp med att välja försäljning sätt

Ska börja sälja till företag! Och behöver alla tips och råd!
Affärsidén och allt är klart!
Har tittat runt en del men behöver hjälp med att hitta ett bra sätt att ringa med inspelning. där man inte behöver lägga en stor summa pengar per månad. Vill helst ringa genom dator men har ej lust och köpa en dailer. finns det något dator progr...

Kategori: Affärsplanen

Söker efter en enkel hemsida m.m?

Hej på Er!
Tills alldeles nyligen var jag rätt så nöjd med min leverantör av hemsida och allt som hör till det (internet.se). Men, nu är jag på jakt efter nytt!

Jag är nästan skrattretande oteknisk när det kommer till hemsidor, så jag letar efter något lätthanterligt. (som dinstudio.se, med mallar osv.)
Idag har jag h...

Kategori: E-handel