Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 12 år sedan
Nykomling
3

Problem med bokföring av hyra


Hejsan!

Jag är ny här på forumet och håller även på att starta företag för första gången och har då en fråga som jag hoppas att få svar på.

Jag är ljudtekniker och ska starta ett företag för att hålla på med musikinspelning. Jag hyr just nu en studio lokal, problemet är att han jag hyr ifrån inte får hyra ut i andrahand. Han får bara dela hyran med vänner och bekanta så jag får ingen faktura på hyran, jag överför bara pengar till honom varje månad. Jag vill såklart kunna dra av detta som en utgift för företaget men frågan är om det går?
Toppskribent
1011
211
Hej
Om du ska dra av kostnaden i ditt företag bör du ha ett underlag som faktura.

Vad betyder egentligen att han får dela hyran? Får han inte dela hyran genom att fakturera vidare en del av den? Varför skulle ägaren ha något emot just fakturan men tycka det är ok att du använder och betalar för lokalen?

Om din vän hyr lokalen i sitt företag behöver ju också han ett underlag på din betalning.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Nykomling
3
BoC Ekonomi skrev:
Hej
Om du ska dra av kostnaden i ditt företag bör du ha ett underlag som faktura.

Vad betyder egentligen att han får dela hyran? Får han inte dela hyran genom att fakturera vidare en del av den? Varför skulle ägaren ha något emot just fakturan men tycka det är ok att du använder och betalar för lokalen?

Om din vän hyr lokalen i sitt företag behöver ju också han ett underlag på din betalning.

Mvh
Johan
www.bocekonomi.se


Problemet är att han inte har ett företag, han hyr den bara som privat person. Annars hade det inte varit några problem. Han har bara studion som hobbyverksamhet då han har väldigt lite tid att vara där. Därav att han delar den med mig och en annan.
Toppskribent
1571
268
Om han får dela hyran med andra, så kan han ju skicka dig en faktura på den delen. Det är ju inte att hyra ut i andra hand.
Moms brukar man inte ha på hyror, så det blir ju inget problem.
Det räcker ju med att han skriver en faktura, och se kan du bara kopiera den till varje månad, så länge det är samma belopp.

Vad han sen gör med sin del är ju upp till honom. Med lite god vilja borde det väl gå att köra på skattefri uthyrning upp till... vad är det nu.. 60 000 per år..?
Nykomling
3
ingvar48 skrev:
Om han får dela hyran med andra, så kan han ju skicka dig en faktura på den delen. Det är ju inte att hyra ut i andra hand.
Moms brukar man inte ha på hyror, så det blir ju inget problem.
Det räcker ju med att han skriver en faktura, och se kan du bara kopiera den till varje månad, så länge det är samma belopp.

Vad han sen gör med sin del är ju upp till honom. Med lite god vilja borde det väl gå att köra på skattefri uthyrning upp till... vad är det nu.. 60 000 per år..?


Jag visste inte att det funkade så, då ska jag absolut föreslå det till honom. Det är alltså helt ok att bara ta kopior för varje månad på den första fakturan eftersom det alltid är samma summa? Då blir det ju samma datum på alla men det gör inget då eller? Tack så mycket för hjälpen!
Toppskribent
1571
268
Hyresavier är ofta rätt bristfälliga. Ofta skickar ju hyresvärden ut 3 inbetalningskort på en gång, och sen nästa kvartal kommer tre nya osv..
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.