Senaste inläggen

Vintips

Hej! Jag e på jakt efter nya spännande viner såhär till julen! Kommer ni på några goda??

Kategori: Off Topic

Förränta moms (+ ev skattepengar) fram till inbetalning 2014?

Hej
Jag har en enskild firma med förlängt räkenskapsår (förenklad bokföring). Min moms (och skatt-justering) skall alltså betalas in en bit in på 2014.
Det känns då väldigt o-ekonomiskt att ha dessa pengar sittande på mitt företagskonto (Swedbank) utan ränta så lång tid

Jag är medveten om att en enskild firma inte får ä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bedömning av www butik

Hej jag skulle vara tacksam för feedback på vår butik: www.tm-sangar.se

Hur ni tycker butiken fungerar vad vi kan förbättra och gärna också hur den fungerar på mobil.

Se våra vanligaste produkter och kom med förslag på förbättringar vi kan göra på de...

Kategori: Feedback

Reklamskatt otydlig.

Hej alla,

Har tänkt att sälja annonsplatser på en viss kartong. Kartongen kommer att användas till förvaring.

Nog om det, läser om den här reklamskatten och blir inte riktigt klok. Vad jag förstår enligt lagtexten är jag skyldig att betala reklamskatt, men när jag läser på diverse forum så förstår jag det som om jag i...

starta eget eller inte?

Tja,

Jag jobbar som säljare idag. Jag har tröttnat på den bransch jag är i och har nu möjlighet att få jobb inom annan bransch. Det nya företaget har bara funnits i 2 år, men har växt väldigt bra.

Hur som helst, om jag hoppar på den här chansen nu så har jag ju möjligheten att vara med och forma bolaget. Jag kanske des...

Kategori: Allmänt

Avtal om delägares arbetstid!!!

Hej,

Jag har en fråga som jag även har ställt till våra experter men eftersom jag är så otålig så vill jag även fråga alla andra experter (läs ni kunniga på forumet).

Frågan gäller möjligheten att avtala om delägarnas gratis arbetstid i ett kompanjonavtal.

Jag vill avtala att aktieägarna ska bidra med e...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Testspelare sökes

Vi har nu gjort klart vår pokersida.

Vi vill dock testa allt innan vi börjar marknadsföra den fullt ut. Därför söker vi dig som kan tänka dig att testa den lite.

Skicka PM så förklarar jag mer.

Kategori: Söker/eftersöker

Söker webdesigner för ny ide

Jag har en ide som jag tycker saknas på den svenska marknaden.

Jag behöver någon som kan hjälpa mig att bygga upp en sida för detta. Vi
kommer att äga 50-50

Du måste vara bra på webdesign.

Skicka ett PM här så förklarar jag mer.

Sekretessavtal - privatperson

Hejhej!

Jag har en fråga ang sekretessavtals mallen som finns att skriva ut här hos foretagande.se

Mallen gäller vad jag förstått det som för företag.
Det jag undrar över är ifall det går att göra några ändringar i mallen så den gäller privatpersoner emellan då jag har en affärsidé jag ska presentera som jag int...

Kategori: Allmänt

Söker CS-uppdrag till 10 agenter

Skrev en tråd tidigare inne på

"Presentera dig själv och ditt företag"
http://www.foretagande.se/presentera-dig-och-ditt-foretag/48562-callcenter-pa-malta-med-10-agenter-and-growing/

Long story short:
Vi söker nya uppdrag till vår ständigt växande kår av agenter.

Så behöver du ett callcent...

Skatt på varor som legat i förrådet i 15 år

Jag har varor som legat i förrådet i 15 år som jag relanserat. Finns det inget avdrag man kan göra för dessa i företaget (enskild firma)? Varorna köpte jag in när jag förra gången hade företag.
Tacksam för svar.

Säljföretag söker uppdrag

Vi är ett säljföretag på två anställda som söker samarbetspartners.

Det vi kan erbjuda är att hjälpa er med försäljning inom B2B. Vi kan sälja på provision om produkten/tjänsten är av intresse. Vi är öppna för alla typer av uppdragsgivare. För vidare info kontakta oss gärna på contact@brightcloud.se

Mvh Jesper

När ska momsen egentligen redovisas....??

Hej,

Jag startade enskild firma i april och undrar när momsen senast ska redovisas. Jag har valt redovisning enligt bokslutsmetoden och redovisningsperioden är ett beskattningsår. Jag är verkligen novis på detta område och mycket tacksam om någon kan förklara.

resultat/likviditetsbudget

Hej,
jag är ny här, och funderar om att det finns kanske någon som kan hjälpa mig 🙂
Jag pluggar ekonomi (börjat för några veckor sen) och har en uppgift som jag kan inte lösa själv 🙂
Uppgiften är lite långt, men kanske det finns någon här som har lust att hjälpa med 🙂

Max är en idrottsintresserad kille som...

Inköp av chokladaskar (kundgåva) avdragsgill i bokföringen?

Jag skulle vilja visa min kund uppskattning genom att bjuda på några chokladaskar nu innan jul
Är inköpet av dessa askar avdragsgilla i min bokföring(enskild firma)?
Hur skall de bokföras?
Mvh
/Lars

Tips på redovisningsbyråer/konsulter för för Grafisk verksamhet

Hej!

Jag driver egen Näringsverksamhet och detta är första året jag måste göra årsbokslut. Därav behöver jag någon som kan hjälpa mig för jag klarar inte av det själv.

Inte så mycket som hänt det första året, men årsbokslut måste ändå göras.

Har någon här tips på redovisningskonsulter som jobbar eller ha...

Hur bokför man kreditfaktura?

Hej,

Jag skickade först en faktura till en kund på 1250kr inklusive moms.Jag insåg sedan att summan var fel och skickade en kreditfaktura på samma summa. Kunden hann inte betala för den första fakturan. Jag skickade sedan en ny faktura med den korrekta summan 965kr inklusive moms. Så nu undrar jag hur jag ska bokföra det här?
...

Bokföra skatten i enskild firma

Hej!
Jag har bokfört min preliminära skatt varje månad på 2012 (skattekonto) men läser nu på skatteverkets hemsida att den ska bokföras som eget uttag. Frågan är: spelar det någon roll och i så fall hur gör jag den ändringen.
Tack på förhand
MVH
Daniel

Säljuppdrag

Hej,

Jag och en vän funderar på att starta eget säljbolag (telemarketing eller Face2face, alt. båda). Vi är båda säljare idag och har ca 10 år erfarenhet tillsammans.

1. Behöver någon här på forumet hjälp med sin försäljning?
2. vart kan vi hitta säljuppdrag om inte här?

Vi är har mest erfarenhet...

Inköp EU men glömt att ange VAT

Jag har haft annons på Facebook ett tag men nu när jag skulle bokföra så såg jag att de hade angett moms på mitt faktureringsunderlag. Jag upptäckte att jag missat att ändra inställning till företag och ange mitt VAT-nummer Grrrrr

Att kontakta dem och se om de kan ändra känns näst intill omöjlig. Det är inga stora pengar så tänkte a...