Senaste inläggen

Ny på arbetsmarknaden som webbutvecklare, söker råd

Hej,

Jag har en fråga som handlar om webbutveckling och att vara ny inom denna arbetsmarknad. Jag har läst en del kurser på olika universitet som hanterar MDI, användarvänlighet, programmering (Java, C#), systemutveckling överlag, databaser (MySQL, modellering), kravhantering, webbutveckling (HTML, CSS, PHP), o.s.v. Jag har även börj...

Kategori: Off Topic

Egenanställning istället för Enskild firma.. hur funkar det?

Hej!🙂

Har en enskild firma som bisyssla till mitt fasta jobb. Tanken var från början att kunna ta lite jobb som extra "krydda" och tjäna en slant. Men efter en hel dels grubblande har jag mer och mer börjat överväga att avveckla företagandet, då jag tycker lönsamheten är för låg i förhållande till hur mycket det kostar i tid och pe...

Kategori: Allmänt

TM/CC/Säljbolag sökes

Vi säljer en tjänst som vi är, vad vi vet, ensamma i Sverige om. Vi söker tm,cc eller säljbolag.

Dagtidsuppdrag inom media- och telekombranschen.
Bra provision för seriös aktör.

Maila för mer info till e-go@home.se

Kategori: Söker/eftersöker

När måste man senast bokföra inköp?

Hej! Jag är ny här. Jag och en kompis har startat ett musikproduktionsbolag. Vi försöker sköta så mycket som möjliget själva och har skaffat Fortnox bokförings"program" om det nu heter så när man kör det online.

Det är ett Aktiebolag och vi bokför enligt bokslutsmetoden, men jag har inte riktigt förstått hur snabbt man måste bokföra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Årsredovisning av moms

Hejsan!
Jag har några frågor angående årsredovisning av moms i enskild firma. Kan man efter att man tagit ut en momsrapport till bokslutet nolla momskonton direkt mot Eget kapital 2010?
En momsfordran borde väl då minska(debitera)det egna kapitalet?.. Blir då summan man får efter att man nollat underkonton insättningar/uttag och året...

Nolla konton?

Har just gjort mitt första förenklade årsbokslut och undrar nu exakt hur man ska göra i bokföringsprogrammet (Promikbook). Ska man nolla alla konton och hur gör man det?

Om vi tar ett exempel på:
Intäkter: 40 000
Kostnader 30 000
Årets resultat: 10 000

Ska man också nolla eget kapital, kassa och ba...

Om konto 5410

Hej, kan någon förklara den här konto?
Går att bokföra handverktyg på detta?
Till ex. handborrmaskin, Sticksåg, vinkelslipare, multiverktyg, bandslipare, 9000 kr utan moms alla men köpt separat.(kvitto for varje)De har 2 år garanti.
Tack.

AAA-läge på liten butik

Har hittat en liten butik på ca 25 kvadrat (+lagerutrymme lika stort i källaren), i dagsläget en kiosk. Förmånlig hyra sett till läget på butiken.

Butiken är belägen på ett torg. Finns 3-4 andra liknande kiosker på torget redan. Det som gjorde mig intresserad av butiken är själva placeringen. Här kan jag sälja vad som helst, som inte...

Kategori: Affärsplanen

Var kan jag hitta dropshipping program för....

Jag letar efter dropshipping tjänster för Mobiltelefoner,datorer,ipads etc och en annan för sexleksaker.

Kan någon rekommendera något?

Kategori: E-handel

AB vid försiktig start

Håller ni med om att man inte ska starta AB om man inte tror att man kommer tjäna så mycket eller något alls de första åren?
Jag vill ju satsa och jag vill inte vara personligt ansvarig, tror inte heller att banken gillar nystartade firmor vid lån?

Så här brukar det ju stå " Enskild firma för dig som vill starta försik...

Kategori: Allmänt

fråga om uträkning av vinst/kostnad

Jag har en fråga.
Om jag har order på 50 produkter men måste beställa min. 100. Kan jag då skriva av kostnaden för alla 100 även om jag bara kan sälja de 50? Jag vet inte om jag tänker fel för kostnaden dras ju för hela året inte per försäljning.

Jag bara försöker förstå hur jag ska räkna ut hur många jag måste sälja av en va...

Distributör av iPhones och iPads, extremt svårt att hitta?

Hej Företagande!

Jag är bara dagar från att öppna en webbshop som bland annat säljer tv-spel, viss elektronik och tillbehör för tablet och smartphones. Trots att jag redan är återförsäljare av ett antal distributörer så verkar det vara extremt svårt att hitta grossister som säljer iPhones och iPads för ett pris som man faktiskt kan g...

Kategori: Inköp

Hur bokför jag ett lån när jag avslutar enskild firma?

Jag har avslutat min enskilda firma och använt Visma Enskild Firma som bokföringsprogram. Abonnemanget har gått ut och därmed supporten så jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Hur skall jag bokföra firmans lån så att det skrivs över på mig?

Lager och inventarier är redan "nollställda".

Bokföring av reverslån

Jag undrar hur jag bokför en köpesumma (köp av bolag) i form av en revers som skall amorteras månatligen. Man kan ju inte boka som enbart långsiktig skuld. Inga pengar går in i bolaget utan det är bara reversen som finns. Ändå måste ju skulden in i bokföringen på något vis.
Någon som vet?

Privat skuld 30 dagar till moderbolag för köp av dotterbolag

Försöker att förstå vilka möjligheter det finns att som privatperson bli ägare av dotterbolaget innan årets utgång (2013-12-31). Jag vill bli ägare till dotterbolaget 2013-12-18 men göra inbetalningen till moderbolaget 2014-01-18 (inom en månad).

Jag äger 100% av Moderföretaget AB.
Moderföretaget äger 100% av Dotterföretaget...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Boka möten med kunder?

Hur gör man?
Har försökt att både maila och ringa till potentiella kunder, men helt utan resultat.
Nån som har bra tips på hur man lättast kommer i kontakt med kunderna?
Är inriktad på dom lite större företagen, som tex Fortum, Vattenfall, försäkringsbolag osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
//Jocke

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp med Aktiebolag

Aktiebolag

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt som möjligt, mina frågor:

1.

Ska jag betala med mina egna pengar när jag har en privatägd bil som jag använder i mitt AB ? Ska jag spara kvitton när jag tankar, för att v...

Hur gör jag med privatägd bil i AB

Hej, nu har jag precis startat AB från EF och är inte så haj på hur allt fungerar så förklara gärna så lätt och pedagogiskt som möjligt, min fråga:

- Jag har en privat ägd bil som jag använder i mitt AB. Ska jag betala med mina privata pengar där jag spara kvittot för drivmedlet när jag kör inom företaget, och får sedan Skattefri mil...

Förenklat årsbokslut Momsfria intäkter

Jag har haft en del intäkter med omvänd skattskyldighet (byggmoms).Dessa har bokförts på ett konto 3044 (Försäljning tjänst momsfri Sverige). Skall de redovisas som momsfria intäkter i det förenklade årsbokslutet? (ruta R2)
MVH Daniel Wätte

Annonsagent.se

Nu är det dags att sälja av denna domän med tillhörande
webbhotell.

Haft en idé väldigt länge för denna domän. Men märkte av med
tiden att jag inte riktigt har tid. Där av har den varit lite standby.

Pekade domän.namn som ingår i försäljningen är:
.com | .nu | .net | .org

För...

Kategori: Till salu