Senaste inläggen

Tystnadsavtal till praktikant

Vi kommer på måndag att få hit en praktikant för första gången.
Det är en gymnasieelev som kommer att vara här på heltid i fem veckor.

Nu skulle jag behöva en mall eller hjälp med vad ett tystnadsavtal ska innehålla och vad jag ska tänka på när jag utformar det.

Vad är viktigt att ha med förutom att man inte f...

Kategori: HR - Personalfrågor

Bokföringshjälp

Hej!

Har köpt varor för 10000 sek från ett annat EU land och betalat i förskott. Har lämnat ut mitt VAT nummer till leverantören och behövde inte betala någon moms. Varorna levererades senare. Använder kontantmetoden vid bokföringen.
Undrar om jag har tänkt rätt i bokföringen?
...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Överföra bostadslån till företaget

Hej,

Jag har en enskild firma och köpte för några års sen en lokal som jag tagit ett privat lån för. Nu tänkte jag bokföra räntekostnaden/Amorteringen i företaget istället för i min privata deklaration. Jag antar att jag då måste föra över både låneskulden och lokalen till företagets balansräkning. Eller behövs inte det?

Begära sig själv i konkurs

Är det bättre att begära sig själv i konkurs än att bli försatt i konkurs av någon annan som begär ens företag i konkurs om man har en enskild firma?

Kategori: Allmänt

Kupong app - till salu kör igång den i din stad !

Jag har en app som du enkelt laddar ner till din mobil. Det är ett rabatthäfte som du alltid har med dig. Erbjudandena i appen kommer att ligga i en lista där det geografiskt närmaste ligger högst upp. Du kan sortera på erbjudanden, kartvy och städer. Både till anddroid och iphone!

Hör av er för intresse!
Bud!

Kategori: Affärsidéer

Vill du arbeta med personer med missbruk??

Jag jobbar idag inom missbruksvården och har sett hur dessa människor behandlas och bortprioriteras i samhället och börjar därför fundera på att starta något eget, som en öppenvårdsmottagning eller liknande någonstans i Östergötland/Tranås. Är du intresserad av samma sak, hör av dig!:nicka

Kategori: Söker/eftersöker

Sälja E-postadresser - Lagligt?

Hej,
Jag har en fråga och undrar om ni kan hjälpa mig:

På Bolagsverkets hemsida så kan man varje dag hämta hem uppgifter om nyregistrerade företag. Där finns bland annat e-postadresser. Min fråga är: Får jag plocka ut dessa och sälja dem?

Här är länken till utgåvorna: Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur får jag ihop balansräkningen?

Har lite funderingar kring balansräkningen.

Om jag har följande tillgångar

Inventarier 88 000 (innan årets avskrivning )

Kassa/bank 10 000

Och följande skulder

Eget kapital (inventarier 70 000)
Eget kapital 18 000

Hur kan då balans...

sälja och köpa inventarier

Jag har en enskild firma där jag jobbar med film och där jag normalt säljer mitt arbete. Så det är fakturering kring detta jag är van vid och känner till.

Nu undrar jag hur det funkar bokföringsmässigt om en kollega, som också har enskild firma, köper något, t.ex. utrustning för säg 1000 kr, som vi ska dela på kostnaden för.
...

E-butik med webnode?

Hej,
jag har nu kommit till den punkt där jag känner att jag vill lämna min gamla e-handels platform och bygga en butik på annan platform, då jag inte riktigt får ut det jag behöver från den gamla. Har sökt lite runt på google och hittat lösningar från webnode (www.webnode.se). Har någon nån erfarenhet med deras lösningar? funkar bra eller?...

Kategori: E-handel

HJÄLP MED BOKFÖRING AV VMB!

Hej!

Jag och min syster har nyligen dragit igång ett Handelsbolag.
Vi kommer enbart att köpa och sälja antikviteter, guld, silver och smycken och kommer därför att bokföra genom VMB vinstmarginalbeskattning.
Snabbt insåg vi dock att detta kommer bli för krångligt att fixa själva!

Finns det någon därute so...

Kategori: Söker/eftersöker

Nollställa konton vid årets början/slut

Man ska ju nollställa kontona 20xx mot 2010 i början/slutet av året. Men jag får inte ihop det riktigt. Enligt reglerna ska man ju bara nollställa genom att bokföra allt mot 2010.
Såhär ser den ingående balansen ut:

Konto Beskrivning Ingående balans

1920 PlusGiro (D) 144,00
2018 Egna insättningar C,M (K)...

bokföra iZettle

Hur bokför jag en kortbetalning med iZettle på rätt sätt?

Idag betalar kunden med kort och får därmed en kontantfaktura, Visma enskild firma markerar den som betald när jag skriver ut kontantfakturan.

Problemet blir att visma givetvis bokför händelsen som att pengarna kom in på kontot samma dag, men i verkligheten ta...

Budgetposter för sociala avgifter och skatter

Jag skall i veckan göra en ansökan till regionen. Enligt ansökningen skall jag "...samt en ekonomisk plan för verksamheten, intygad av revisor/bank, bifogas" .

Jag uppfattar det som en budget över kommande verksamhetsår. Jag har två frågor, för det första, är det kutym att budgetera egenavgifter, kommunal skatt och statlig skatt i...

Hur bokför jag event och representation?

Hej!
Har startat ett AB inom träning och hälsa. Bara jag själv som jobbar än då länge.

Betalade anmälningsavgift för kund till ett löplopp. Hur bokför jag det?

Betalade anmälningsavgift för mig själv till ett löplopp där jag försökte göra reklam för mig själv genom att dela ut reklamlappar och springa runt me...

Praktikant från utanför EU med lön under kollektivavtalet?

Vi har fått förfrågan från en student från Kanada om att komma och praktisera hos oss tre månader i sommar. Hans universitet kräver att det är en betald praktik. Lönen kan vara låg men inte noll. Syftet är att han ska lära sig något om affärsverksamhet. Han kommer att kräva en del handledning men kan samtidigt förhoppningsvis göra en del nytta.

Kategori: HR - Personalfrågor

Köpa från eBay

Jag har en nystartad enskild firma. Jag skulle vilja köpa en hel del prylar från eBay.

När man beställer från ebay så krävs man aldrig på moms eller tull av posten så länge det är små billiga prylar som kommer i små mängder. Det har i alla fall aldrig hänt mig.

Innebär detta att jag för varje enskild liten pryl måste...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Försäljning av Aktiebolag

Hur bokar jag upp (vilket konto) reavinsten vid försäljning av aktiebolag?
Köpesumma är ett reverslån.
Någon som vet?

Tre frågor om bokföring

Hej! Jag har precis startat egen firma och har tre frågor.

1. Om någon annan köper en sak åt mig, och sparar kvittot, och jag ersätter dem med kontanter eller kontoöverföring, hur ska jag bokföra det på Visma enskild firma?

2. På Google Adwords sätter jag in pengar som sedan används till mina kampanjer. Bokför jag insä...

Bokföra privata inköp

Går det att bokföra privata inköp som t ex mat, kläder m.m.?