Senaste inläggen

Sälja företagsnamn

Hej,

Funderar på att sälja vårt företag som även innefattar ett designskydd.
Vart vänder jag mig?

Kategori: Allmänt

Bokföringsfråga resa aktiebolag

Hej,
Jag och en kompis har ett aktiebolag som idag tillverkar och säljer skidglasögon. Vi är idag väldigt små och fotograferar gärna våra egna glasögon själv för att spara pengar.

Vi känner att vi behöver riktigt fotomaterial att publicera på katalog och hemsida. Det jag undrar är ifall vi har möjlighet att ta en billig resa...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan jag som privatperson ta över mitt företags leasing av bil?

Jag har en bil leasad på mitt företag. Nu ska jag lägga ned det.
Funderar på att köpa ut bilen ur leasingen och köpa den privat. Men det smidigaste hade ju varit om jag som privatperson tog över leasginen. Går det?
Bilen står på min enskilda firma så det är väl i princip som att jag redan äger den?

Hjälp behöves till en okunnig framtida företagare

Hej

Jag är ny här och mina kunskaper i företagsekonomi är relativ obefintliga så jag skulle behöva all hjälp jag kan få.

Jag är idag anställd på ett företag och min årsinkomst är mellan 550 000 -till 700 000 kr beroende på hur bra det går för företaget och bonussystemet.ej konkurrerande verksamhet .

Kategori: Affärsplanen

Handelsbolag, lön eller eget uttag?

Hej,

Har ett HB ihop med en kompanjon, och en är anställd.
Jag själv har ett annat jobb på 100%.

Frågan är om vi 2 ägare skall ta ut lön eller egna uttag som "lön" vad som blir bäst och enklast i bokföring och skatter med mera.

Tacksam för utförligt svar någon 🙂

Micke E.

Hur bokför inköp lager innan start av HB?

Hej, Hur bokför jag att jag köpte ett lager innan jag startade mitt handelsbolag?

Redo för expansion.

Hej allesammans.

Jag har skrivit en del på forumet tidigare, men jag har av olika skäl valt att vara anonym.

I dagsläget äger och driver jag ett transportföretag.
Jag har tre heltidsanställda och allt rullar på som det skall.

Jag kör även själv en lastbil dagtid.
Fakturering, löner, kundmöt...

Importera från eu-land kontra köpa utvecklingsland.

Hej,

Jag tänkte köpa textiler som har ursprung från Peru. Fick tag i fyra producenter varav ett även opererar i Spanien (eu) vilket är fördelaktigt dock skulle varorna bli lite dyrare. Jag undrar ungefär hur mycket jag får betala i tull/skatt om jag importerar vara från Peru direkt kontra Spanien? En vän berättade även att det går at...

Hjälp med approach för eventuellt samarbete / avtal

Hej.

Ska försöka att inte göra detta inlägg allt för komplicerat.

Det finns ett avtal vårat företag är väldigt mån om att få tillgång till som tre juristfirmor i våran region sitter på, dem har upphandlingen för detta via statlig organisation sen disponerar dem ut delar av avtalet som dem själva inte gör på...

Kategori: Affärsidéer

Bokföring av inkomst från gig, t.ex. Fiverr

Jag driver enskild firma där en liten del av intäkterna kommer från s.k. gigs på Fiverr och undrar nu hur dessa intäkter ska bokföras. Det är främst content (texter) som jag säljer.

Det som gör det lite komplicerat är följande:
[ul]
[li]Köparna kommer från Sverige, andra EU länder och utanför EU[/li]
[li]Jag...

Mobilt Bank--id

Hej

Jag har en affärsidé som hade krävt att användare till tjänsten hade behövt kunna legitimera sig digitalt.
Är det bara Banker m.m som får implementera bank-id till sina appar och tjänster? eller går det även för "vanliga" bolag?

Hittar ingen info på deras hemsida.

Eget uttag

Hej! Har försökt läsa på om det här med eget uttag men blir inte klokare.
Jag har en enskild firma, som egentligen går +/- 0 i dagsläget men har ändå en viss omsättning förstås.
Jag tänkte öka på arbetet lite, vilket betyder att det kommer bli mer pengar in, och undrar då hur jag ska göra med privata uttag.

Min enskilda...

Söker ingenjörer som är intresserad av solenergi.

Söker efter en eller flera ingenjörer som gillar solenergi, soltak, och produktutveckling. Företaget är ett litet handelsbolag med en ensam grundare för tillfället och jag vill att det ska bli till ett aktiebolag med entusiastiska/målmedvetna personer.

Är du ingenjör och bor i Göteborg, eller kan pendla till Göteborg, så är du kansk...

Kategori: Söker/eftersöker

Kan jag låna pengar från mitt AB till mitt andra AB?

Jag har två AB, i den ena bedriver jag verksamhet i det andra bedrivs ingen verksamhet alls.

Bolaget som inte bedriver verksamhet har ett aktiekapital som jag inte behöver, jag lånade ut pengarna från det bolaget till mitt andra AB där jag bedriver verksamhet.

Jag har ett par frågor angående detta.

1....

Automatisera och Digitalisera din marknadsföring med beacons

Automatisera och Digitalisera din marknadsföring med beacons teknik och närhet marknadsföring.

Medan de stora butiker och återförsäljare har beacon teknik för att skicka erbjudande, reklam, aviseringar och upplevelser till sina kunder, har de små och medelstora butiker och företag lämnas ofta med önskan. Inte nu längre.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Nytt klädmärke! Ge feedback :)

Hej! Jag heter Martin och jag vill verkligen starta ett eget klädmärke.
Jag har haft många tankar om ett företag som jag kan utveckla och se växa i framtiden, därför tänkte jag direkt på ett eget klädmärke.
Alla behöver ju kläder och då vill jag gärna visa upp mina egna idéer.

Jag har tänkt sälja hoodies, t-shirts, kep...

Plötslig stor vinst i enskild firma

Hej

Våren 2014 så köpte min enskilda firma en industrifastighet med tillhörande mark.
Beloppet jag betalade var 2.8msk, varav 1msk kontantinsats.

För ett halvår sedan kontaktade ett stort bolag mig om att eventuellt köpa min mark.
Jag fick vetskap om att köparen hade tänkt använda min mark till att riva n...

Är Shopify den bästa one stop shop-plattformen för eCommerce?

Är Shopify den bästa one stop shop-plattformen för eCommerce?
Vi som nystartat bolag kommer att börja med att leja bort allt förutom marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Så vi vill ha en ”one stop shop”. Vet att Shopify har tilläggstjänster för logistik, paketering och fakturering. Tack på förhand! Mvh Viktor

Kategori: E-handel

ecommerce-plattformar 2018

Hej!
Vi håller på att starta ett nytt varumärke, som ska fokusera försäljning och marknadsföring enbart via webshop(och instagram). Har kollat runt på ecommerce-plattformar. Shopify känns stabila men dyra. Min fråga till er experter: Har ni några tips på var man kan hitta bra recensioner eller eller om ni har erfarenhet av bra plattformar?...

Kategori: E-handel

Nyttja privat bil för tjänsteresor fastän förmånsbil finns

Hej!

Kan jag nyttja privat bil för tjänsteresor och begära milersättning för den fastän det finns en förmånsbil på firman? Firman är ett AB.

En privatägd bensinare ger ju 18.50 i skattefri milersättning medans en bensin förmånsbil endast medger 9.50. Jag har nämligen en gammal privatbil där värdeminskning i princip ä...