Senaste inläggen

Amazon hur bokför man och var hittar man underlagen?

Hej!

Jag har ett svenskt AB som säljer varor via Amazons plattform i Europa.
Mitt lager är I Sverige och varorna skeppas till kund från det svenska lagret.

Jag behöver veta hur man bokför försäljningen och dessutom var man hittar underlagen till bokföringen?

Om det är någon som har erfarenhet...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företagsinköp med privat utlägg.

Man har ju möjlighet att göra utlägg som privatperson vid inköp till sitt AB och att man senare får dessa pengar tillbaka. Då konsumentköplagen är bättre för en privatperson än för ett företag så borde inköp på detta sätt vara att föredra. Vid inköp av en dator tex på Elgiganten brukar man ju ange vem som är köpare. Måste man då ange företagsnamne...

Kategori: Inköp

Boka om lån fr. aktieägare till ovillkorat tillskott

Hur bokför jag om ett lån fr. närstående till ett ovillkorat tillskott? Utöver att dokumentera detta påverkar det på något sätt balansen mellan aktieägare som man måste meddela Bolagsverket om eller är det bara att köra?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker affärspartner till globalt företag

Hej,

Har en affärsidé och behöver en affärspartner för att genomföra. Kommer tyvärr/självklart inte avslöja idén här men det handlar om business to business to customer, internationella relationer/samarbeten, tjänst som förmedlar produkt mellan operatör och kund. Största del i början kommer vara att bygga en hemsida som sedan ska kun...

Kategori: Allmänt

SUF som holdingbolag?

Hej på er,

Funderar på det här med att ha ett holdingbolag. Normalt sett gör man ju ett AB men det kostar trots allt 50 000kr i aktiekapital för att bildas. Skulle det vara möjligt att istället ha ett SUF - som bara har £1 som krav - istället?

Risker?

Moms på inköp - återförsäljare

Hej!

Jag driver ett företag och har lyckats hitta en butik som vill bli återförsäljare av mina produkter.
Vi har diskuterat in-pris och marginaler, men nu när jag sitter här och ska författa återförsäljarkontraktet undrar jag om in-priset är ink eller exklusive moms?

Vi har kommit överens om att de ska få köpa...

Deltidsfrilans söker bollplank

Jag frilansar som föreläsare och skribent och älskar mitt jobb. 🙂 Det är otroligt roligt och givande, och mycket fungerar väldigt bra.

Jag har en funktionsnedsättning som innebär att jag har en låg och ojämn energinivå, och jobbar därför bara 25 procent. På de övriga 75 procenten har jag ersättning från Försäkringskassan. Att bara...

Kategori: Söker/eftersöker

Hur säljer man till butiker?

Hej alla!

Jag driver sedan några månader tillbaka en webbshop som går bra och jag har försäljning över förväntan - men nu vill jag undersöka att sälja min produkt direkt till butiker och cafeer/restauranger för att komma upp i volym (företaget säljer en glutenfri mjölmix).

Någon som har erfarenheter eller tips kring d...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad ska stå på kvittot

Hej!
Jag har sedan tidigare en enskild firma där jag tränar hästar. Nu funderar jag på att även börja med försäljning av bla hästsportartiklar. Har tänkt ha en hemsida där kunderna kan gå in och se vad jag har att sälja sedan tar de kontakt med mig vad de är intresserade av och jag kommer till kunden och visar varan och förhoppningsvis köper...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Holdingbolag & utdelning

Vi är fyra delägare av ett AB (3:12 fåmansbolag) skulle vilja ha holdingbolag för AB:t men uppdelat så att varje delägare har ett eget holdingbolag som äger dennes andel i bolaget. Tillsammans har alltså dessa 4 holdingbolag 100% av aktierna i bolaget.

Det vi vill göra som vi hoppas fungerar är följande:
1. Bilda holdingbolage...

Stockholms­baserad webbyrå

Jag har nu fixat till en site som fokuserar på systemförvaltning samt webbutveckling. Nu slår vi upp portarna för Jenklermedia för kunder och partners.

https://www.jenklermedia.se

Superkul ifall ni har lust att komma med lite feedback 🙂

Kategori: Söker/eftersöker

Vad kan en städ, måleri, servicefirma använda för Affärssystem?

Hej,

Träffade en kund idag som är ett företag med ett brett urval av tjänster och lösningar. De har allt från fönstertvätt till hemtjänst och finns i många städer. Vi pratade över telefon och han nämnde att de hade börjat arbeta med några nya affärssystem, och de skulle kunna påverka en framtida hemsida.

Tack på förhan...

Sälja företagsnamn

Hej,

Funderar på att sälja vårt företag som även innefattar ett designskydd.
Vart vänder jag mig?

Bokföringsfråga resa aktiebolag

Hej,
Jag och en kompis har ett aktiebolag som idag tillverkar och säljer skidglasögon. Vi är idag väldigt små och fotograferar gärna våra egna glasögon själv för att spara pengar.

Vi känner att vi behöver riktigt fotomaterial att publicera på katalog och hemsida. Det jag undrar är ifall vi har möjlighet att ta en billig resa...

Kan jag som privatperson ta över mitt företags leasing av bil?

Jag har en bil leasad på mitt företag. Nu ska jag lägga ned det.
Funderar på att köpa ut bilen ur leasingen och köpa den privat. Men det smidigaste hade ju varit om jag som privatperson tog över leasginen. Går det?
Bilen står på min enskilda firma så det är väl i princip som att jag redan äger den?

Hjälp behöves till en okunnig framtida företagare

Hej

Jag är ny här och mina kunskaper i företagsekonomi är relativ obefintliga så jag skulle behöva all hjälp jag kan få.

Jag är idag anställd på ett företag och min årsinkomst är mellan 550 000 -till 700 000 kr beroende på hur bra det går för företaget och bonussystemet.ej konkurrerande verksamhet .

Kategori: Affärsplanen

Handelsbolag, lön eller eget uttag?

Hej,

Har ett HB ihop med en kompanjon, och en är anställd.
Jag själv har ett annat jobb på 100%.

Frågan är om vi 2 ägare skall ta ut lön eller egna uttag som "lön" vad som blir bäst och enklast i bokföring och skatter med mera.

Tacksam för utförligt svar någon 🙂

Micke E.

Hur bokför inköp lager innan start av HB?

Hej, Hur bokför jag att jag köpte ett lager innan jag startade mitt handelsbolag?

Redo för expansion.

Hej allesammans.

Jag har skrivit en del på forumet tidigare, men jag har av olika skäl valt att vara anonym.

I dagsläget äger och driver jag ett transportföretag.
Jag har tre heltidsanställda och allt rullar på som det skall.

Jag kör även själv en lastbil dagtid.
Fakturering, löner, kundmöt...

Importera från eu-land kontra köpa utvecklingsland.

Hej,

Jag tänkte köpa textiler som har ursprung från Peru. Fick tag i fyra producenter varav ett även opererar i Spanien (eu) vilket är fördelaktigt dock skulle varorna bli lite dyrare. Jag undrar ungefär hur mycket jag får betala i tull/skatt om jag importerar vara från Peru direkt kontra Spanien? En vän berättade även att det går at...