Hej.
Ska försöka att inte göra detta inlägg allt för komplicerat.
Det finns ett avtal vårat företag är väldigt mån om att få tillgång till som tre juristfirmor i våran region sitter på, dem har upphandlingen för detta via statlig organisation sen disponerar dem ut delar av avtalet som dem själva inte gör på...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Jag driver enskild firma där en liten del av intäkterna kommer från s.k. gigs på Fiverr och undrar nu hur dessa intäkter ska bokföras. Det är främst content (texter) som jag säljer.
Det som gör det lite komplicerat är följande:
[ul]
[li]Köparna kommer från Sverige, andra EU länder och utanför EU[/li]
[li]Jag...
Kategori:
Bokföring forum, Skatter och Företagsformer
|
|
Hej
Jag har en affärsidé som hade krävt att användare till tjänsten hade behövt kunna legitimera sig digitalt.
Är det bara Banker m.m som får implementera bank-id till sina appar och tjänster? eller går det även för "vanliga" bolag?
Hittar ingen info på deras hemsida.
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej! Har försökt läsa på om det här med eget uttag men blir inte klokare.
Jag har en enskild firma, som egentligen går +/- 0 i dagsläget men har ändå en viss omsättning förstås.
Jag tänkte öka på arbetet lite, vilket betyder att det kommer bli mer pengar in, och undrar då hur jag ska göra med privata uttag.
Min enskilda...
Kategori:
|
|
Söker efter en eller flera ingenjörer som gillar solenergi, soltak, och produktutveckling. Företaget är ett litet handelsbolag med en ensam grundare för tillfället och jag vill att det ska bli till ett aktiebolag med entusiastiska/målmedvetna personer.
Är du ingenjör och bor i Göteborg, eller kan pendla till Göteborg, så är du kansk...
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Jag har två AB, i den ena bedriver jag verksamhet i det andra bedrivs ingen verksamhet alls.
Bolaget som inte bedriver verksamhet har ett aktiekapital som jag inte behöver, jag lånade ut pengarna från det bolaget till mitt andra AB där jag bedriver verksamhet.
Jag har ett par frågor angående detta.
1....
Kategori:
|
|
Automatisera och Digitalisera din marknadsföring med beacons teknik och närhet marknadsföring.
Medan de stora butiker och återförsäljare har beacon teknik för att skicka erbjudande, reklam, aviseringar och upplevelser till sina kunder, har de små och medelstora butiker och företag lämnas ofta med önskan. Inte nu längre.
Kategori:
Försäljning och Marknadsföring
|
|
Hej! Jag heter Martin och jag vill verkligen starta ett eget klädmärke.
Jag har haft många tankar om ett företag som jag kan utveckla och se växa i framtiden, därför tänkte jag direkt på ett eget klädmärke.
Alla behöver ju kläder och då vill jag gärna visa upp mina egna idéer.
Jag har tänkt sälja hoodies, t-shirts, kep...
Kategori:
Affärsidéer
|
|
Hej
Våren 2014 så köpte min enskilda firma en industrifastighet med tillhörande mark.
Beloppet jag betalade var 2.8msk, varav 1msk kontantinsats.
För ett halvår sedan kontaktade ett stort bolag mig om att eventuellt köpa min mark.
Jag fick vetskap om att köparen hade tänkt använda min mark till att riva n...
Kategori:
|
|
Är Shopify den bästa one stop shop-plattformen för eCommerce?
Vi som nystartat bolag kommer att börja med att leja bort allt förutom marknadsföring, försäljning och produktutveckling. Så vi vill ha en ”one stop shop”. Vet att Shopify har tilläggstjänster för logistik, paketering och fakturering. Tack på förhand! Mvh Viktor
Kategori:
E-handel
|
|
Hej!
Vi håller på att starta ett nytt varumärke, som ska fokusera försäljning och marknadsföring enbart via webshop(och instagram). Har kollat runt på ecommerce-plattformar. Shopify känns stabila men dyra. Min fråga till er experter: Har ni några tips på var man kan hitta bra recensioner eller eller om ni har erfarenhet av bra plattformar?...
Kategori:
E-handel
|
|
Hej!
Kan jag nyttja privat bil för tjänsteresor och begära milersättning för den fastän det finns en förmånsbil på firman? Firman är ett AB.
En privatägd bensinare ger ju 18.50 i skattefri milersättning medans en bensin förmånsbil endast medger 9.50. Jag har nämligen en gammal privatbil där värdeminskning i princip ä...
Kategori:
|
|
Hejsan!
Jag betalade för cirka en månad sedan en avgift på 775 kr inkl 25% moms med pengar från företagskontot och bokförde detta i Bokio. För några dagar sedan fick jag tillbaka 25 kr av denna summa, insatt på företagskontot, då dom hade tagit för mycket betalt.
Hur bokför jag detta? Hur korrigerar jag den redan bokf...
Kategori:
|
|
Behöver hjälp med hur jag ska jag bokföra nyinskaffad leasingbil som går under förmånsbil i ett AB och ska bokföras som oprationell leasing.
Första förhöjda leasingavgiften är på 172 000:- ex moms , momsen är 43 000:-.
Varav 70 000:- är betalda från ftg. kontot och resterande 145 000:- avgår betalning för inbyte av tidigare bil som äg...
Kategori:
|
|
Hej
Vill fråga om ni har kanske en sån mall som städfirman skriver på med kunden man utförar tjänsten för ??
skulle varit tacksam,
tack på förhand
ha en bra dag
Aleksandra
Kategori:
Söker/eftersöker
|
|
Hejsan!
Jag undrar som Enskild Firma... Hur är generellt bäst att tänka gällande att ta ut "lön" till sig själv?
Förlorar jag något på att fakturera och sedan låta pengarna ligga kvar på företagskontot, och plocka ut så mycket jag behöver för att gå runt privat just för den månaden....Eller borde jag ta ut en större summa 1 gg...
Kategori:
Allmänt
|
|
Fråga som rubrik lyder.
//Mats
Kategori:
Allmänt
|
|
Hej!
Stämmer det att man lyfter all moms direkt på en första förhöjd hyra när man leasar en bil som uppfyller kraven för att få fullt momsavdrag?
Samt därefter fullt avdrag per månad vart efter leasingen löper på?
Mvh!
Kategori:
|
|
Hej
Ponera att två aktiebolag går samman runt en tjänst och bildar därför ett handelsbolag. Handelsbolaget anmäler då Pelle Pretentiös som verklig huvudman.
Min fråga är egentligen att jag inte förstår vad en verklig huvudman i sammanhanget betyder. Aktiebolagen är ekonomiskt ansvariga men är Pelle Pretentiös det ocks...
Kategori:
Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik
|
|
Hej,
Är intresserad av att köpa en bokal och kan då välja att köpa den som privatperson eller på firman.
Om jag köper på firman kan jag göra en värdeminskningsavdrag samt dra av moms, dock är det väl i så fall bara på möbler och drift det är moms på? Detta alternativ är inte helt tillåtet då jag också kommer bo i bokalen och...
Kategori:
|
|